Aftellen naar Parijs - Deel 4: Renault Laguna II

Renault Laguna
Renault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna Grand Tour 2.2 dCi PrivilègeRenault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech LineRenault Laguna Grand TourRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna Grand Tour 2.2 dCi Privilège
We blikken dagelijks terug op de grote (Franse!) primeurs van de Autosalon van Parijs door de jaren heen. Welke ster wist de aandacht op zich te vestigen of viel op een andere manier op? Vandaag staat de Renault Laguna II in de spotlight.

In het magische jaar 2000 presenteerde Renault de opvolger van de Laguna voor het eerst aan het grote publiek. De dan al zeven jaar rondrijdende Laguna I zag er nog niet zo verouderd uit, maar de concurrentie heeft in die zeven jaar niet stil gezeten. Tijd voor een nieuwe Franse D-segmenter.

De Laguna II komt in 2001 op de markt en deelt zijn platform met de Nissan Primera, die een jaar later op de markt komt. De middelgrote Fransman gaat niet de geschiedenisboeken in als een van de meest betrouwbare auto's. Hoewel hij prima stuurde zorgde de elektronica voor de nodige storingen. Renault adverteerde groot met het nieuwe 'keyless entry' systeem, dat de Fransen later veel kopzorgen zou gaan kosten. In plaats van een sleutel werd de Laguna geopend en gestart via een kaart. Het systeem werd echter geplaagd door kinderziekten en weigerden vaak dienst. Wat wel in het voordeel van de Laguna II sprak, was het feit dat het de eerste Europese auto was die vijf sterren wist te behalen bij de EuroNCAP crashtesten.

Een echte Laguna-pakezel is er nooit écht gekomen. Een stationvariant was wel te bestellen, maar deze Grandtour was zo'n 200 liter 'krapper' dan zijn voorganger.

Na een aantal jaar trouwe dienst werd de Laguna II een facelift gegund. De rijeigenschappen en het comfort gingen hier iets op vooruit. Ook kreeg de elektronica een opfrisbeurtje, wat voor minder storingen zorgde. Sterker nog, waar de Laguna voorheen onderaan de betrouwbaarheidsstatistieken eindigde, vinden we hem na de facelift bijna bovenaan terug.

Ook het exterieur van Renaults wapen in het D-segment werd aangepakt. Het eigenzinnige grijze plaatje bij de grille verdween en de lichtunits kregen een ander ontwerp. Van voren sloot de middenklasser nu beter aan bij het uiterlijk van de Mégane.

Met de komst van de Laguna III in 2007 kwam een einde aan de niet altijd even gemakkelijke levensloop van de Laguna II.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.