AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Advies: 'Een prijs voor elke reis'
Wie denkt dat-ie momenteel met z'n hybride Prius of Focus op bio-ethanol goed bezig is, heeft het faliekant mis. Om op langere termijn de Europese klimaatdoelen te halen, adviseren drie adviesraden in een gezamenlijk rapport dat er forse maatregelen genomen moeten worden.
Volgens de beleidsstrategie 'Een prijs voor elke reis' van drie adviesraden, de Raad voor Verkeer en Waterstaat, de VROM-raad en de Algemene Energieraad, zullen er in het verkeer en de transportsector forse maatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat in 2050 het verkeer en vervoer niet net zoveel CO2 uitstoten als voor heel Europa in totaal (dus ook industrie, huishoudens, etc.) aan CO2-emissie is gepland.
Het advies dat aan de ministers Eurlings, Cramer en Van der Hoeven is gepresenteerd houdt in dat er door de overheid op drie hoofdpunten aan CO2-reductie gewerkt moet worden: prijsbeleid, CO2-reductiebeleid en ondersteunend beleid.
Prijsbeleid houdt in dat er aan alle CO2-uitstoot een prijskaartje gehangen moet worden (via heffingen of emissiehandel). Deze prijs moet bedrijven en consumenten aanzetten om voor hun reis alternatieven te zoeken die minder CO2 met zich meebrengen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun producten van minder ver weg halen en consumenten zouden er voor kunnen kiezen om vaker het openbaar vervoer te nemen.
Bij CO2-reductiebeleid wordt gedacht aan CO2-normen voor auto's, belastingvoordelen bij aanschaf van zuinige voertuigen en CO2-eisen aan brandstoffen. Specifiek CO2-reductiebeleid bevordert de introductie van energie-efficiëntere aandrijftechnologieën en brandstoffen met een lagere CO2-uitstoot.
Ondersteunend beleid moet onder andere gezien worden in het scheppen van de juiste voorwaarden voor CO2-reductie zoals het ondersteunen en ruimte geven aan duurzame alternatieven en innovatieve activiteiten.
In een eerste reactie op het rapport zegt verkeersminister Eurlings dat mobiliteit en duurzaamheid geen tegenstanders hoeven te zijn. Verder acht Eurlings het niet ondenkelijk dat er op onze markt in de toekomst alleen nog plek is voor hoog ontwikkelde voertuigen en dat we vuile auto's buiten moeten houden. Minister Van der Hoeven van Economische Zaken benadrukt dat de opbrengst van emissieveilingen niet bedoeld zijn om de staatskas te spekken maar terug moeten vloeien naar het bedrijfsleven. In welke vorm vertelde ze er echter niet bij.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Zevenzits MG QS heeft Europese typegoedkeuring
Nieuws
Scout Traveler en Terra duiken voor het eerst in Europa op
Nieuws
Rimac Nevera zet reeks nieuwe snelheidsrecords neer
Nieuws
‘Terugdraaien verkoopverbod brandstofauto’s per 2035 kan 1 miljoen banen kosten’
Nieuws