Achtergrond: de nieuwe toekomst van de auto

'De auto moet geen sigaret worden'

Toyota i-Tril
Toyota bereidt zich voor op een nieuwe toekomst voor de auto. "Want", zo waarschuwt directeur Mark Adams, "we moeten voorkomen dat het de auto net zo zal vergaan als de sigaret: niet langer geaccepteerd door de samenleving."

Mark Adams, vice-president New Mobility van Toyota Motor Europe, maakt zich zorgen. Hij constateert dat de auto zoals we die nu kennen, van alle kanten wordt bedreigd.

Adams: "We zien bijvoorbeeld dat de deeleconomie oprukt. Kijk eens wat er in de hotelbranche is veranderd door de komst van AirBnB. Of in de taximarkt door de komst van Uber. Het is overduidelijk dat steeds meer mensen gebruik willen maken van deelauto's. Vanwege het gemak of het milieu, maar ook omdat ze de parkeerproblemen en de relatief hoge kosten van het autorijden beu zijn. We kunnen natuurlijk onze kop in het zand steken, doorgaan met wat we als autofabrikant altijd hebben gedaan en denken dat de wereld voor altijd zo blijft als hij nu is, maar ik denk dat we ons moeten bezinnen op een nieuwe toekomst voor de auto. Hoe kunnen we aan alle veranderingen in de samenleving tegemoetkomen? Bovendien is het verstandiger om zelf met nieuwe oplossingen te komen dan het aan anderen over te laten."

Adams vindt dat Toyota de komende jaren daadkracht moet tonen met innovatieve oplossingen. Hij heeft het dan niet alleen over schone auto's, maar ook over autodelen en robottaxi's. En ja, de auto zelf zal voor een deel opnieuw moeten worden uitgevonden. De conceptauto i-Tril, die Toyota op de autoshow van Genève liet zien, was dan ook geen creatieve brainstorm. "Integendeel," zegt Adams, "een dergelijke auto gaan we echt maken, binnen een paar jaar."

De i-Tril borduurt voort op de i-Road, een eenpersoons elektrisch voertuig waarmee Toyota al een tijdje experimenteert in de Franse stad Grenoble. De i-Road is smaller dan een motorfiets en kan in Grenoble bij 27 laadstations worden gehuurd. De topsnelheid bedraagt 45 km/h en het voertuig helt over in de bocht, precies zoals een motorfiets of scooter dat ook doet. Juist dankzij de ingenieuze constructie, met één sturend achterwiel en twee voorwielen heeft hij een extreem korte draaicirkel: ideaal in stadsverkeer.

Vrij zicht
De i-Tril die Toyota nu presenteert, belooft net als de i-Road veel rijplezier. Niet alleen door het overhellen in bochten, wat het sportieve gevoel van motorrijden benadert, maar ook door de grote wendbaarheid en de elektrische aandrijving, die hem razendsnel maakt. Toyota had bij het ontwerp de bewoners van kleine en middelgrote steden in gedachten: mensen die in stedelijke gebieden hun kinderen naar school brengen, boodschappen doen of uitgaan. Uniek is de één-plus-twee-opzet van de zitplaatsen. Achter de precies in het midden zittende bestuurder zijn de passagiers links en rechts geplaatst. Daardoor kunnen zij net als de bestuurder door de voorruit kijken en wordt hun zicht niet gehinderd door hoofdsteunen. Bovendien zullen kinderen het prettig vinden dat zij dichter bij hun moeder zitten, denkt Toyota. De vleugeldeuren maken het interieur zeer toegankelijk, ook op krappe parkeerplaatsen. De draaicirkel bedraagt slechts 4 meter. De i-Tril weegt 600 kg, is 2,83 meter lang en 1,46 meter hoog. Op een volle batterijlading komt hij 200 km ver.

Een auto als de i-Tril is volgens Adams dé oplossing voor stedelijke gebieden, waar de auto in toenemende mate in het verdomhoekje zit. "We moeten iets nieuws bedenken, want stadsbesturen zullen in toenemende mate auto's uit hun centra gaan weren en ook het bezit van een eigen auto gaan verbieden. Milieuzones zijn daar de eerste voortekenen van. Er zijn al steden die streven naar zones met nul uitstoot. Wordt uiteindelijk ook het privébezit van een auto verboden, dan zullen overheid en bedrijfsleven moeten samenwerken om een alternatief te bieden, zoals innovatieve taxidiensten met autonoom rijdende auto's. Daar willen wij graag bij betrokken worden."

Afwachten
Toyota loopt wat dit betreft niet voorop. Andere autofabrikanten zijn al jaren wereldwijd actief met deelauto's, zoals Daimler met de Smarts van Car2Go. Adams: "Inderdaad, sommige fabrikanten zijn ons voor geweest en er zijn mensen die zeggen: jullie zijn te laat. Maar wij wachten liever eerst af welke ideeën op lange termijn houdbaar zijn. Vervolgens kunnen we daarmee in één keer flink gas geven. We willen straks beter zijn dan de anderen. De kwaliteit van de service zal het verschil maken. Zo zullen wij meer dan de andere aanbieders voortdurend de consument op het oog hebben. Je kunt namelijk wel een winstgevende vorm van carsharing bedenken, maar als het niet gebruiksvriendelijk is, heb je er nog niks aan. Onze deelauto zal je het gevoel geven dat je in een nieuwe Toyota rijdt. Hij moet altijd schoon zijn en op de beloofde tijd beschikbaar zijn. We zijn bezig met een eerste proef in Dublin, waarbij we de hoogste eisen stellen aan service en kwaliteit. Je krijgt daar geen uitgeklede auto, maar een Toyota met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen, een achteruitrijcamera, noem maar op. En dat wordt gewaardeerd door de klanten. Daarnaast denk ik dat we ook voertuigen met unieke technologie moeten aanbieden. En daar is deze i-Tril een goed voorbeeld van.''

Dit interview is eerder gepubliceerd in AutoWeek 14 2017 (5-12 april)

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (77) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.