ACEA: 'Veel te weinig laadpunten gepland in Europa'
'Uitbreiding kan EV-opmars niet aan'
Het aantal openbare laadpunten voor elektrische auto's dat de Europese Commissie nodig acht, is bij lange na niet genoeg gezien de snelheid van de EV-opmars. Dat concludeert brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA in een nieuw rapport over elektrisch vervoer.
In 2030 zijn er volgens onderzoek in opdracht van ACEA 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig om de in Brussel voorgestelde 55 procent vermindering in CO2-uitstoot te halen. De brancheorganisatie waarschuwt dat het aantal laadpalen dat het onderzoek becijfert, bijna het dubbele is van het aantal dat de Europese Commissie noemt. De cijfers van ACEA zouden betekenen dat er per week tienduizenden laadpalen bij geplaatst moeten worden. Op dit moment worden maar zo'n 2.000 laadpalen per week geïnstalleerd.
De auto-industrie heeft volgens het onderzoek grote zorgen over de traagheid waarmee de bijbehorende infrastructuur wordt aangelegd. De laatste vijf jaar vertienvoudigde de verkoop van het aantal elektrische auto's, maar het aantal openbare laadpunten groeide lang niet zo snel. Het onderzoek schat de jaarlijkse kosten voor de openbare laadpaalinfrastructuur op circa €8 miljard. De investeringen die gedaan moeten worden zijn volgens de onderzoekers 'omvangrijk', maar ook maar een fractie van de totale kosten van andere infrastructurele projecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van 5G. De investeringen zorgen wel voor 'enorme klimaatvoordelen', aldus het rapport.
Het is niet de eerste keer dat de ACEA met een harde aanbeveling komt voor het aantal laadpunten in de EU. Vorig jaar becijferde de ACEA al dat er in 2024 al 1 miljoen openbare laadpunten nodig zijn. In 2029 zou dat al verdrievoudigd moeten zijn naar 3 miljoen laadpunten. Het doel dat de ACEA nu schetst, van 6,8 miljoen laadpunten in 2030, ligt aanzienlijk hoger dan wat dezelfde brancheorganisatie vorig jaar dus nog stelde.