Aanschafsubsidie tweedehands elektrische auto gehalveerd
Na 2024 van €2.000 naar €1.000
Het kabinet stelt de komende jaren 600 miljoen euro beschikbaar om de aanschaf van (gebruikte) elektrische auto's te stimuleren, werd gisteren bekend. Toch wordt de subsidie 'per aanschaf' van een gebruikte EV gehalveerd. Dat bevestigt Klimaatminister Rob Jetten tegenover Nieuwsuur.
Na 2024 houdt de SEPP-subsidieregeling voor de aanschaf van een elektrische auto op te bestaan, maar gisteren werd bekend dat er ook na volgend jaar subsidie zal zijn voor het kopen van een EV. De komende jaren trekt het kabinet 600 miljoen euro uit om de verkopen aan te jagen, waarbij de focus ligt op het stimuleren van de aanschaf van tweedehands elektrische auto's. Die zouden nu nog te vaak worden geëxporteerd.
In dat licht is het nieuws dat Nieuwsuur boven tafel haalt opmerkelijk. In dat programma bevestigt Klimaatminister Rob Jetten dat het kabinet het subsidiebedrag per aanschaf halveert, van €2.000 naar €1.000. Het idee is dat meer verschillende mensen worden geholpen bij de aanschaf van tweedehands elektrische auto's die - naar verwachting - steeds verder in prijs dalen.
Nu geldt nog dat je €2.000 subsidie kunt krijgen als je een tweedehands auto aanschaft die een oorspronkelijke cataloguswaarde van maximaal €45.000 heeft. Dit jaar, in 2023, bevatte de pot ter stimulans van de elektrischeoccasionverkoop €32,4 miljoen, waardoor in totaal 16.200 consumenten aanspraak kunnen maken op de €2.000 'korting'.
Dat moeten er na 2024 een stuk meer zijn. Naar verluidt groeit de pot met jaarlijkse subsidie wel in omvang, en kunnen er per €1 miljoen straks twee keer zoveel mensen worden geholpen, maar dan wel door een 50 procent lager bedrag. Dit jaar en volgend jaar blijft de aanschafsubsidie voor een tweedehands EV nog €2.000, maar het aantal mensen dat daar aanspraak op kan maken is beperkt.