80 procent meer Koreaanse auto's in 10 jaar
Koreaans wagenpark in Nederland fors gegroeid

Geheel volgens verwachting is het aantal auto's van Koreaanse fabrikanten in ons land de afgelopen jaren ontzettend gestegen. Momenteel zijn bijna 594.000 auto's van Hyundai, Kia, Chevrolet (Daewoo-restant), Daewoo en SsangYong in ons land te vinden. Dat is maar liefst 80 procent meer dan tien jaar geleden. Zeven procent van de auto's die de Nederlandse wegen bevolken is van een Zuid-Koreaans merk. Tien jaar geleden lag dat percentage op 5,1 procent. Logischerwijs zijn het vooral Hyundai en Kia die een enorme groei hebben doorgemaakt.
Hyundai is momenteel net als tien jaar geleden het populairste Zuid-Koreaanse merk in ons land, al is zeer duidelijk te zien dat Kia dat verschil de laatste jaren bijna heeft weggewerkt. Opvallend is de ruime verdubbeling van het aantal Chevrolets en het eveneens sterk gegroeide aantal Daewoos in ons land. Daewoos modellen werden door General Motors sinds 2005 in Europa immers onder de flag van Chevrolet gevoerd. Het aantal SsangYongs is in tien jaar tijd praktisch gehalveerd, een aanzienlijk deel daarvan zal zijn geëxporteerd.
Merk | Aantal Jan. 2008 | Aantal Jan 2018 | Aandeel in Koreaanse auto's 2018 (%) | |
1. | Hyundai | 152.384 | 249.836 | 42,1 |
2. | Kia | 78.807 | 240.835 | 40,6 |
3. | Chevrolet | 32.880 | 67.787 | 11,4 |
4. | Daewoo | 61.346 | 34.107 | 5,7 |
5. | SsangYong | 2.652 | 1.332 | 0,2 |
Op de occasionmarkt is de Kia Picanto de populairste Zuid-Koreaan. Vorig jaar verkochten autobedrijven 11.175 exemplaren aan consumenten. Op plek twee en drie staan respectievelijk de Daewoo/Chevrolet Matiz (9.956 stuks), en de Hyundai i10 (9.367).
Merk en model | Occasionverkoop autobedrijf aan consument (B2C) | |
1 | Kia Picanto | 11.174 |
2 | Daewoo/Chevrolet Matiz | 9.956 |
3 | Hyundai i10 | 6.367 |
4 | Kia Rio | 5.789 |
5 | Hyundai Atos | 4.430 |
6 | Kia Sportage | 4.278 |
7 | Hyundai i20 | 3.118 |
8 | Kia Cee'd | 2.939 |
9 | Hyundai Getz | 2.653 |
10 | Hyundai i30 | 2.415 |
Lees ook

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota RAV4 Hybrid

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.