50k in plaats van 80 euro, maar niemand die het ziet: ‘Sonderwunsch’ doe je voor jezelf
'Het gaat om het verhaal'
Porsches ‘Sonderwunsch’ is de afdeling voor mensen die in het normale aanbod van Porsche niet vinden wat ze zoeken. Dat klinkt verwend en wellicht zelfs patserig, maar Porsche Sonderwunsch-baas Alexander Fabig stelt dat de klant het vooral voor zichzelf doet. Zo kun je tienduizenden euro's neertellen voor iets wat ook voor €80 kan.
Het personaliseren van supercars is ‘big business’. Van McLaren tot Lotus en van Ferrari tot Porsche, de ‘betere’ merken hebben inmiddels allemaal een speciale afdeling die zich bezighoudt met klantenwensen buiten de reguliere prijslijst. Met het invullen van die wensen is vaak veel tijd en geld gemoeid, maar geloof ons als we zeggen dat dit dik wordt terugverdiend. In de wereld van de personalisatie is de prijs op aanvraag en weet de steenrijke klant heus waar hij of zij aan begint.
Bij Porsche heet de tak in kwestie ‘Sonderwunsch’, Duits voor ‘speciaal verzoek’. Dat dekt de lading, want binnen Sonderwunsch kan bijna alles. In gesprek met AutoWeek maakt Alexander Fabig, Vice President van de afdeling Individualisation and Classic, met één voorbeeld duidelijk wat de ‘Sonderwunsch’-klant wil. In het voorbeeld draait alles om de rode Pegasus, het gevleugelde paard dat ooit het logo van Mobil Oil was en in die rol op de flanken van onder meer de 356 van James Dean terechtkwam. Die Pegasus is dus historisch verbonden met Porsche, wat verklaart waarom het merk een stickerset met dat rode ‘paard’ aanbiedt in z’n webshop. Kosten: zo'n €80.
Het kan echter ook anders, en dan kom je bij ‘Sonderwunsch’ terecht. Binnen dat programma kan Porsche dezelfde Pegasus met een sjabloon op de flanken van je auto spuiten, om het vervolgens af te werken met blanke lak. Prachtig, en dat kost de klant dan een bedrag tussen de €2.500 en €5.000.
Voor sommigen is ook dat niet speciaal genoeg, vertelt Fabig. “Wij hadden een klant die dezelfde Pegasus graag met de hand op de auto geschilderd wilde hebben. Een schilder is daarvoor een paar weken bij ons aan de slag geweest en het kostte meerdere pogingen om het precies zo te krijgen als we wilden.” Fabig gaat met een glimlach verder: “Dit kostte grofweg tien keer wat de reguliere, gespoten Sonderwunsch optie kost en de grap is dat je vanaf vijf meter afstand het verschil niet kunt zien tussen de sticker, de gespoten versie en de geschilderde versie. Die klant deed dit dus niet voor de show, maar voor zichzelf en voor de wetenschap dat déze Pegasus op een bijzondere wijze tot stand kwam. Dat vinden mensen mooi en daar gaat het om bij Sonderwunsch”.
Waarvan akte.