500 km in vijf minuten bijladen: CATL belooft het met nieuwe EV-accu
Extreem snel opladen
Na BYD en Zeekr komt nu het eveneens Chinese CATL met een nieuw soort EV-accu waarmee extreem snel bijladen mogelijk wordt. CATL belooft dik 500 km rijbereik laden in vijf minuten tijd.
Het gaat hard met de accu-innovatie in China. In maart presenteerde BYD een nieuw EV-platform met accu's die met 1 MW piekvermogen bij te laden zijn, begin deze maand volgde Zeekr met 1,2 MW en nu komt accugigant CATL eveneens met een mooie belofte. CATL, onder meer acculeverancier van Mercedes-Benz, Ford, Volkswagen, BMW en Tesla, presenteert de tweede generatie van zijn Shenxing-accu. Die LFP-accu kun je met 1,3 MW bijladen en in de praktijk betekent dat volgens de accufabrikant dat je op het snelste punt 2,5 km rijbereik per seconde bijlaadt. Natuurlijk houd je dat laadvermogen niet constant vast, maar ruim 500 km bijladen in vijf minuten moet mogelijk zijn. Zelfs bij een temperatuur van -10 graden Celsius moet van 5 naar 80 procent bijladen in een kwartier gepiept zijn. De Shenxing-accu is volgens de Chinezen goed voor een maximaal rijbereik van 800 km.
CATL onthult niet alleen die veelbelovende accu, maar ook een nieuwe Naxtra geheten natrium-ion-accu. Dergelijke accu's kunnen interessant zijn vanwege hun relatief lagere kosten ten opzichte van lithium-ion-accu's. Tot op heden was de laadsnelheid en de energiedichtheid alleen nog vaak een struikelblok. Dat laatste lijkt door CATL opgelost te zijn: het belooft 175Wh per kilo en daarmee komt de accu in LFP-territorium. De Naxtra-accu's moeten hun meerwaarde ook bewijzen bij lage temperaturen, zo lijkt het. CATL stelt dat bij -40 graden Celsius nog 90 procent van de capaciteit te benutten is. De accu moet bovendien 10.000 laadcycli mee kunnen gaan en een volle accu is goed voor 500 km rijbereik. Dat is 5 miljoen km in totaal dus ...
Tot slot werkt CATL aan technologie die twee accu's (al dan niet van een andere samenstelling) moet kunnen verenigen. Dat noemt men de Freevoy Dual-Power Battery. Daarmee moet je bijvoorbeeld auto's kunnen uitrusten met een sodium-ion-accu voor gebruik in koude omstandigheden en een LFP-accu, maar ook een combinatie van twee Shenxing-accu's voor 1.000 km rijbereik. Je hoort het al; er zit nog heel wat aan te komen.