5 miljoenste Ford Ecoboost-motor

Ford Ecoboost
Ford heeft alweer de vijfmiljoenste Ecoboost-motor geproduceerd. De term voor direct ingespoten, geblazen benzinemotoren met drie, vier of zes cilinders dook in 2010 op. De 1,0-liter Ecoboost met drie pitten is de populairste in Europa. Tijd voor een stukje Ecoboost in cijfers dus.

De eerste Ecoboosts op ons continent waren de 1,6-liter (150 en 180 pk) en de 2,0-liter viercilinder (203 en 240 pk). Die laatste kun je ook met 250 pk aantreffen in een Focus ST. De populairste Ecoboost-motor in Europa is echter de 1,0-liter, de driecilinder die in 2012 op de markt kwam en waarvan Ford meerdere smaken aanbiedt.

De 1,0-literversies met 100 en 125 pk zijn het bekendst, al bestaat er ook van deze Ecoboost weer een 'high performance-versie'. In de Fiesta Red Edition en Black Edition schopt het driepittertje 't namelijk tot 140 pk. Niet verkeerd voor een 999 cc'tje.

In Europa zijn er nu 230.000 Fords voorzien van een 1,0-liter Ecoboost-motor. De 1,6-liter is alweer vervangen door een 1,5-liter Ecoboost, nog altijd een viercilinder.

In de VS is de viercilinder 2,3-liter Ecoboost een belangrijke motor; de 314 pk-versie hiervan ligt in de nieuwe Mustang, met (ongeveer) 350 pk gaat hij de Focus RS aandrijven. In de VS zijn er ook nog een 2,7-liter en een 3,5-liter V6 Ecoboost.

Een veelgehoorde vraag is: hoe houdt zo'n driecilinder zich over een langere periode? Dat zochten we uit in AutoWeek 12 van 2015, die je hier kunt bestellen.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.