4x4-systemen van GKN

Alles voor de grip

4x4 sneeuw
AutoWeek 46 2018
AutoWeek 46 2018

Je leest het in AutoWeek 46 2018

Elke autofabrikant introduceert eigen 4x4-systemen en voorziet die van klinkende marketingnamen. En dat terwijl er bij verschillende modellen vaak gebruik wordt gemaakt van de systemen van dezelfde toeleveranciers.

Tja, wat zouden we nu nog kunnen uitvinden? Wat ontbreekt er nog op de markt?” Deze vraag van Peter Moelgg, directeur van GKN ePowertrain, is niet alleen ironisch bedoeld. Het bedrijf waarvoor hij werkt, lijkt namelijk echt een oplossing paraat te hebben voor alles op het gebied van inschakelbare vierwielaandrijving alsmede hybride- en elektroaandrijving. En dan te bedenken dat GKN op het gebied van vierwielaandrijving-ontwikkeling lang niet zo’n naam heeft als bijvoorbeeld Magna Drivetrain. Specialisten uit de branche kennen het concern met zijn 58.000 medewerkers vooral als één van de toonaangevende leveranciers van aandrijfassen.

Bij de 4x4-techniek zijn alle inspanningen van de autofabrikanten steeds meer op één ding gericht: de vierwielaandrijving moet een helpende hand bieden als dat nodig is, maar liefst geen nadelen met zich meebrengen en vooral zo min mogelijk weerstand veroorzaken. Want weerstand betekent vermogensverlies en daarmee een hoger verbruik en een hogere CO2-emissie. De – relatief – eenvoudigste manier om onnodige weerstand te vermijden, is het loskoppelen van bewegende componenten op het moment dat die geen functie hebben. GKN past op de aandrijving van de vooras een gesynchroniseerde klauwenkoppeling toe, die het vermogen doorgeeft aan de aandrijfas naar de achterwielen. Op het achterasdifferentieel is een lamellenkoppeling geplaatst, die niet alleen de achterasaandrijving onderbreekt als deze niet nodig is, maar die ook de aandrijfkracht doseert. Het is een bijzonder efficiënt en licht systeem, dat met name geschikt is voor compacte SUV’s zoals de Jeep Renegade en de Fiat 500X.

TORQUE VECTORING

De Active Driveline- dan wel Active Driveversies van de Jaguar E-Pace, de Land Rover Range Rover Evoque, de Land Rover Discovery Sport, de Jeep Compass en ook de Opel Insignia 4x4 bieden dankzij het intern Twinster genoemde systeem tal van voordelen: in plaats van een normaal achterasdifferentieel beschikken deze modellen over twee koppelingen, één voor elk wiel. Daarmee kan niet alleen het volledig sperren van een as worden gerealiseerd, maar ook een actief torque vectoringsysteem. Afhankelijk van de rijsituatie krijgt de ene keer het linkerwiel en de andere keer het rechterwiel meer vermogen toebedeeld, waardoor ongewenste bewegingen van de auto effectiever gecorrigeerd worden dan remingrepen door het ESP.

HYBRIDE EN ELEKTRO

Een bijzondere werking hebben de GKNsystemen bij hybride- en elektro-aandrijflijnen. Niet alleen de Multimode-Hybridaandrijving van de Mitsubishi Outlander PHEV stamt van GKN, maar ook de aangedreven achterassen van andere 4x4- hybriden, van de Volvo XC90 tot de BMW i8 en van de BMW 2-serie PHEV tot de Porsche 918 Spyder. Het E-Twinster-systeem is op dit moment in nog geen enkel model leverbaar: hierbij wordt een elektro-as gecombineerd met de torque vectoring-functie van het Twinstersysteem.

De grenzen worden nog verder verlegd in het demonstratiemodel van GKN op basis van de Mercedes-AMG GLA 45. De reguliere 4x4-aandrijfas is verwijderd en heeft plaatsgemaakt voor een Twinstersysteem op de vooras en een e-Twinsterunit op de achteras. Het is ronduit verbluffend waartoe deze echt volledig variabele vierwielaandrijving in staat is. Het zorgt niet alleen voor een schier eindeloze grip, maar ook voor extreem goede rijeigenschappen op het slalomparcours dat is uitgezet op de dichtgevroren meren rond het Zweedse Arjeplog. Daarbij hoeven we het stuur nauwelijks te bewegen. Ook leuk: pirouettes maken zonder dat de auto van zijn plek komt. De gerichte aansturing van de krachttoevoer richting de verschillende aangedreven wielen is voldoende om dat te bewerkstelligen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.