260 Fremantle-BMW’s staan te verstoffen in Zevenbergen

In hoger beroep

BMW Fremantle Highway zevenbergen

Het verhaal rond de door Nederlandse handelaren opgekochte BMW’s uit het rampschip Fremantle Highway is nog niet ten einde. De 260 nieuwe BMW’s staan in afwachting van hoger beroep nog wat langer te verstoffen in Zevenbergen, meldt het AD.

De BMW’s zijn in basis gloednieuw, hoewel ze nu door al het gedoe toch al minstens een jaar oud zijn. Vandaag op de dag af een jaar geleden vloog het schip waarmee ze naar Azië zouden worden vervoerd, de Fremantle Highway, in brand in de buurt van Ameland. Aan boord stonden naar verluidt zo’n 3.800 auto’s, die door de Aziatische opkoper allemaal werden afgeschreven. Ze bleken echter niet allemaal zwaar beschadigd en dus werd een deel van de auto’s, 260 exemplaren die onderin het schip en dus ver van de brand stonden, opgekocht door een consortium van Nederlandse handelaren. Kartrekker Eric Bakker meldt tegenover het AD dat er voor de 260 auto’s in totaal 5,1 miljoen euro is betaald, ongeveer 20.000 euro per stuk dus. Dat lijkt niet gek, want we praten over gloednieuwe BMW’s van allerlei verschillende types en uitvoeringen. Op de foto ontwaren we X1’s, 1-series en 2-serie Tourers, maar bijvoorbeeld ook een hele reeks iX-en.

Die foto is gemaakt in Zevenbergen op het terrein van Womy Equipment Supply. De eigenaar van dat terrein is lid van het consortium en moet de auto’s een stuk langer huisvesten dan gehoopt, omdat BMW de verkoop van de auto’s koste wat het kost wil voorkomen. Het merk vindt het helemaal niet leuk dat de van de Fremantle afkomstige auto’s op de markt zullen komen en draagt in zijn bezwaren allerlei argumenten aan, van verkeersveiligheid tot imagoschade. Dat de auto’s voor de Aziatische markt zijn bedoeld en in Europa zouden worden verkocht, vinden de Duitsers ook al niet leuk.  De auto’s zouden daarom niet verkocht, maar vernietigd moeten worden.

Volgens de opkopers is de positie van BMW in het hele verhaal radicaal veranderd en vond de autobouwer eerder alles best, als aan de uiteindelijke kopers van de auto’s maar duidelijk zou worden verteld wat de historie van de auto’s was en dat ze derhalve niet in aanmerking komen voor fabrieksgarantie. Bakker vond dat zeer redelijk, maar ziet het huidige standpunt van BMW heel anders: “Vernietigen van die auto’s zou een misdaad zijn, alleen al uit duurzaamheidsoogpunt. Bovendien gunnen wij het consumenten om voor een vriendelijke prijs een Fremantle-BMW te kopen. Want ondanks alles, BMW blijft een prachtig merk.” De opkopers gaan dan ook in hoger beroep, maar die BMW's zullen dus nog wel even in Zevenbergen staan.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (121)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.