22 waterstofstations dicht in Duitsland

Wegens weinig vraag

BMW iX5 Hydrogen waterstof tankstation Antwerpen

Als er één land is waar je zorgeloos met een waterstofauto kunt rondrijden, is het Duitsland wel. Het wordt echter op korte termijn wat minder aantrekkelijk, want de komende maanden gaan er in totaal 22 waterstofstations voor personenauto’s dicht.

Tweemaal reden we voor een reportage naar het zuiden van Duitsland met een waterstofauto. De eerste keer ging het naar Ingolstadt met een Toyota Mirai (en een Audi Q4), de tweede keer trokken we met een BMW iX5 Hydrogen en een batterij-elektrische iX naar München.

Van dat laatste avontuur is zelfs een video, dus kijk daar zeker nog even naar als je dit thema interessant vind. In beide tochten kwamen we tot de conclusie dat op waterstof rijden in Duitsland eigenlijk geen enkel probleem is. Het netwerk van waterstofstations is daar relatief fijnmazig en omdat de stations zich op de doorgaande routes direct onderaan de afrit bevinden, kun je elektrisch rijden zonder te laden en zonder veel tijd kwijt te zijn aan het plannen van de rit.

Dat netwerk wordt echter heel wat minder fijnmazig. Waterstofleverancier H2 Mobility maakt bekend dat 11 Duitse waterstofstations eind deze maand sluiten, eind juni gevolgd door nog eens 11 kleinere stations. De locaties van de eerste sluitingsronde zijn al bekend: het gaat om Neuruppin, Bonn, Flensburg, Geisingen, Potsdam, Ulm, Siegen, Aken, Bad Rappenau, Heidelberg en Mönchengladbach. In alle gevallen betreft het stations waar met 700 bar getankt kan worden, bedoeld voor personenauto’s.

De sluiting is, weinig verrassend, het gevolg van een gebrek aan vraag. Dat gebrek merkt H2 Mobility niet op aan de vrachtwagen-kant, dus die vaak op 350 bar werkende tankstations blijven wel open. Tegenover de in totaal 22 sluitingen staat wel de opening van twee nieuwe tankstations, in Düsseldorf en Ludwigshafen. Dit betreft grotere stations waar met 350, 500 en 700 bar getankt kan worden.

H2 Mobility heeft op het moment van schrijven nog zeventig 700 Bar-waterstofstations in Duitsland. Op 34 stations van het bedrijf kan met 350 Bar worden getankt, wat ze geschikt maakt voor vrachtwagens en bussen. Of waterstof ooit op grote schaal zal worden toegepast in personenauto's, is vooralsnog de vraag. Veruit de meeste autofabrikanten zetten volledig in op batterij-elektrische aandrijving, maar naast Toyota en Hyundai gelooft ook BMW nog altijd in waterstof.

Lezersreacties (136)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.