2014: 3% meer leaseauto's
Over geheel 2014 bezien werden 109.272 leaseregistraties genoteerd, tegenover 106.127 stuks in 2013 - een toename van 3,0 procent. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door kennisbureau AUMACON.
Stationwagons populair bij leaserijder
Meerdere modellen gingen in 2014 de strijd aan voor de titel van 'populairste leaseauto van het jaar'. Uiteindelijk ging de Skoda Octavia combi met de eer strijken. Goede tweede was eveneens een stationwagon, de nagelnieuwe Peugeot 308 SW. Beide auto's danken hun lease-animo aan de zogenaamde 14%-bijtellingsmodellen, die overigens in 2015 niet meer beschikbaar zullen zijn. In 2013 ging de titel ook al naar een stationwagon, de Renault Mégane Estate, toen goed voor 6.720 registraties. Dit model was in 2014 echter niet meer met 14% bijtelling verkrijgbaar, waardoor er vorig jaar nog slechts 692 leaserijders voor deze auto kozen.
Populairste nieuwe leaseauto's in 2014
1 Skoda Octavia combi 6.870
2 Peugeot 308 SW 5.932
3 Volvo V40 5.330
4 Volkswagen Golf 4.646
5 Mitsubishi Outlander 3.033
6 Volkswagen Polo 3.001
7 Renault Clio estate 2.990
8 Renault Clio 2.867
9 Volvo V60 2.433
10 Seat Leon ST 2.185
Bron: VWE; bewerking: AUMACON
2015: laatste voordeelkans voor zakelijke rijders
Voor 2015 verwacht AUMACON andermaal een klimmende leasemarkt. Marktanalist Clem Dickmann daarover: "Het lopende jaar is feitelijk het laatste jaar waarin de zakelijke rijder zichzelf in een fiscaal gunstige positie kan brengen." Immers per 1 januari 2016 wordt het huidige 7%-bijtellingtarief voor plug-inauto's omgezet naar 15% bijtelling. Daarnaast zal het meest gunstige tarief voor 'gewone' leaseauto's per die datum stijgen van 14% naar 21% bijtelling. Dickmann: "En die percentages blijven vervolgens voor vijf jaar van toepassing, wat over de volle looptijd al gauw een bijtellingsverschil van twaalf- tot vijftienduizend euro oplevert."
Beperkte keuze
De keuze voor de zakelijke rijder in het fiscaalgunstige segment is op dit moment echter nog wat karig. Dickmann: veel populaire 14%-modellen van 2014 zijn door de strakkere normen dit jaar doorgeschoven naar de 20%-klasse. Er resteren vooral wat kleinere modellen in de 14% klasse, zoals de Volkswagen Polo, Renault Clio, maar ook de Peugeot 308 hatchback doet hierin nog mee. In de 7%-plug-in klasse blijven de Mitsubishi Outlander en Volkswagen Golf GTE belangrijke modellen. Later in dit jaar komen daar nieuwe modellen van onder meer Ford (C-Max), Volkswagen (Passat GTE) en Mercedes-Benz (C-klasse) bij.
Lees meer cijfers op de website van Aumacon