De nieuwe Lexus LS 600h Hybrid, nu mét alle info

Lexus LS 600h Hybrid F Sport Line
Lexus LS 600h HybridLexus LS 600h HybridLexus LS 600h Hybrid F Sport LineLexus LS 600h HybridLexus LS 600h HybridLexus LS 600h HybridLexus LS 600h HybridFacelift Friday: Lexus LSFacelift Friday: Lexus LS
De foto's zijn al lang geen verrassing meer maar tot nu toe hadden we nog geen officiële informatie van Lexus zelf ontvangen over de nieuwe LS. Daar is eindelijk verandering in gekomen.

Lexus had de afgelopen week flink last van lekkage maar tijdens een feestje in San Francisco is het doek er officieel vanaf gehaald: de nieuwe/vernieuwde Lexus LS 600h Hybrid. En dus mag alle informatie over het vlaggenschip eindelijk wereldkundig worden gemaakt. Bij deze.

Het meest in het oog springt de nieuwe grille van de LS, door Lexus 'spindle-grille' genoemd, naar voorbeeld van de overige Lexus-modellen. De nieuwe (of vernieuwde) LS is volgens z'n scheppers op 3.000 punten verbeterd ten opzichte van het vorige model, dat sinds 2006 op de markt is en in 2009 nog een opfrisbeurt kreeg. Nieuw zijn de koplampen, die net als de mistlampen en dagrijverlichting volledig uit led-verlichting bestaan. De stijfheid van de koets nam toe en het onderstel is voorzien van de laatste generatie van het Adaptive Variable Suspension-systeem (AVS) en het Pitch and Bounce-systeem. Lexus claimt dat het stuurgedrag directer is geworden en het stuurgevoel verbeterd. Ook de remmen remmen beter dan ooit, aldus het persbericht.

De nieuwe LS 600h Hybrid is, net als het huidige model, voorzien van een vijfliter V8 van 394 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 225 pk/300 Nm. Deze combinatie laat in totaal 445 pk los op alle vier de wielen. Voor de 0-100-sprint is 6,1 seconden nodig(0,2 tel sneller dan het huidige model), de topsnelheid bedraagt 250 km/h. De bestuurder heeft keuze uit vijf rijmodi: Eco, Comfort, Normal, Sport S en Sport S+. Het verbruik bedraagt 8,6 l/100 km (huidig model: 9,3 l/100 km) bij een Co2-uitstoot van 199 g/km (nu 218 g/km).

Binnenin heerst volgens Lexus serene rust, met dank aan onder andere geluidsreducerende wielen voorzien van een holle binnenkant. De champagnekleurige sfeerverlichting maakt het voor de inzittenden extra gezellig en een aircosysteem met 13 sensoren draagt er zorg voor dat iedereen het temperatuurtechnisch naar z'n zin heeft. Wie zich verveelt, kan een muziekje afspelen via het Mark Levinson-systeem met 19 speakers of een Blu ray-schijf in het Rear seat entertainment system schuiven. Voorin heeft Lexus een kleurenscherm in de maat 12,3 inch gemonteerd, naar eigen zeggen het grootste op de markt.

In navolging van de CT, GS en RX is ook de LS voortaan leverbaar met F Sport Line-pakket, dat naast een sportiever uiterlijk en innerlijk een 10 mm verlaagd onderstel heeft, evenals schakelflippers aan het stuur en Brembo-remklauwen met zes zuigers.

Op veiligheidsgebied is er het nieuwe Advanced Pre-Crash Safety-systeem (A-PCS) met Pre-Crash Brake voorhanden en het nieuw ontwikkelde Adaptive High-beam System (AHS) past automatisch de verlichting aan de verkeersomstandigheden aan.

De nieuwe Lexus LS 600h Hybrid staat, net als de verlengde versie en de F Sport Line, rond de jaarwisseling bij de dealers. De prijzen en exacte uitrustingsniveaus worden in een later stadium bekendgemaakt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.