Raggen met een Peugeot 208: de R2

Peugeot 208 R2
Peugeot 208 R2Peugeot 208 R2Peugeot 208 R2Peugeot 208 R2Peugeot 208 R2Peugeot 208 R2Peugeot 208 R2
Het was niet de vraag of-ie kwam, maar alleen wannéér: de rallyversie van de Peugeot 208. De Fransen hebben inmiddels de eerste foto's vrijgegeven.

Peugeot heeft een lange historie als het om rallyrijden met compacte modellen gaat. De voorgangers van de 208 (de 207, maar vooral de 206 en 205) vierden allemaal overwinningen in het wereldkampioenschap en als het aan Peugeot ligt, wordt die traditie voortgezet met de 208. De aftrap wordt gegeven met de R2, die komend weekend als 'nulauto' debuteert tijdens de rally van Corsica, met aan het stuur Stéphane Sarrazin.

Het koetswerk van de 208 R2 is 40 kilo lichter dan dat van de rallyversie van de 207 en het zwaartepunt van de auto ligt lager. De gewichtverdeling voor/achter is 64/36. Voorin ligt een 1,6-litermotor van 185 pk die is gekoppeld aan een sequentiële vijfbak.

In juli wordt de 208 R2 gehomologeerd en op 17 augustus maakt-ie z'n officiële debuut tijdens de Ulster Rally in Engeland. Klantenauto's worden door Peugeot Sport Racing in november uitgeleverd en de prijs voor een ombouw naar R2-specificaties bedraagt (inclusief motor) € 37.500. Een kant en klare auto kost € 57.500.

Later dit jaar komen er nog andere autosportversies van de 208, te beginnen met een circuitvariant die sterke overeenkomsten zal vertonen met de R2. In september volgt een rallyversie volgens de nieuwe FIA R5-regelgeving, die de 207 Super 2000 aflost.

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.