Gereden: Volvo V60 Plug-in Hybrid

Volvo V60 Plug-in Hybrid
Eind volgend jaar komt Volvo pas met de V60 Plug-in Hybrid. Wij gingen nu alvast een blokje om met een prototype van deze bijtellingsvrije stationcar.

Als het om alternatieve aandrijving gaat heeft Volvo momenteel niet veel meer te bieden dan een start/stop-systeem en motoren die op biologische E85 draaien. Meer is niet nodig, er wordt voldaan aan de regels en dat is genoeg. Nou ja, eerlijk is eerlijk, af en toe zien we van de Zweden wat vingeroefeningen met bijvoorbeeld een elektrische C30. Echt los gaan ze bij Volvo pas eind volgend jaar wanneer de V60 Plug-in Hybrid in productie gaat. Voor die auto geeft Volvo een CO2-uitstoot op van slechts 49 gram per kilometer. Voorwaar geen halve maatregelen, daarmee is de auto in Nederland vrijgesteld van bijtelling, mrb en bpm. Wij mochten alvast een blokje om met een prototype van deze auto.

In basis is de plug-in Volvo een voorwielaangedreven V60 met 215 pk D5 dieselmotor en automatische zesbak. De hybridetechniek zit aan de achterkant: de achteras wordt aangedreven door een 70 pk elektromotor. In de Pure-modus rijdt de auto als een brave puur elektrische auto en zou je er 50 km ver mee moeten kunnen komen. Meer actie is er wanneer er in de Hybrid-modus gereden wordt, dan bepaalt de elektronica vloeiend welke motor er in welke mate aan de gang moet. Doordat de elektromotor eventuele schakelpauzes keurig wegpoetst lijkt de automatische versnellingsbak net een CVT. Met een beetje zelfbeheersing moet een actieradius van 1.200 km mogelijk zijn. Wie meer sensatie wil drukt op de Power-knop. Hiermee staan beide motoren maximaal ter beschikking en is de auto in staat om in 6,9 seconden naar honderd te sprinten. Gemeten hebben we dat niet, maar na een paar rappe rondjes op de Volvo-testbaan net buiten Göteborg, twijfelen we daar geen moment aan. Waar normaal de turbo nog eventjes op gang moet komen, levert de elektromotor meteen alles wat ie in huis heeft. De respons op het gaspedaal is dan ook dik in orde. En hoewel de auto bijna 300 kg zwaarder is dan een gewone D5 voelt de hybride geenszins log aan.

De accu is onder de bodem van de bagageruimte ingebouwd, hierdoor is de vloer 6 cm hoger komen te liggen en de inhoud van de achterbak met bijna 100 liter afgenomen. Maar niet getreurd, de kofferruimte is nog altijd zeer goed bruikbaar. En voor wie meer wil: de V60 Plug-in Hybrid mag ook nog gewoon een aanhanger van 1.800 kg trekken. Dat is bij veel hybriden wel anders.

De volledige rij-impressie met de Volvo V60 Plug-in Hybrid staat in AutoWeek 37, die op 14 september in de winkels ligt.

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.