AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Ford Focus
158
Een testcircuit even ten zuiden van Rome, én een nieuwe Ford Focus. En de sleutels daarvan in mijn broekzak. Let's go!
Onze Duitse vrinden uit Keulen hebben hun best gedaan. Op een event in midden-Italië staan zelfs twee verschillende nieuwe Foci klaar. Een turbodiesel van 163 pk met automaat (de PowerShift met dubbele koppeling) en een turbobenzine 1,6-liter (150 pk SCTi Ecoboost) met zes versnellingen. Eerst de turbodiesel in het opvallende Kermit de Kikker-groen. Hij spettert je tegemoet in deze kleur. Met name de overduidelijk gestileerde achterkant komt nu goed uit. Het lijkt wat druk maar het oogt in elk geval meteen als 'nieuw', zo'n Focus schuin van achteren. Consequentie van al dat gestileer: het uitzicht rondom is belabberd. Als het gaat over parkeren kunnen sensoren die makke opvangen.
Binnenin is de forse middenconsole opvallend. Die is behalve heel erg druk ook behoorlijk prominent aanwezig en hoog en deelt het voorste gedeelte van het passagierscompartiment overduidelijk in twee helften. Met een start-knop slingeren we de vierpitter aan en serieus, je moet moeite doen om te horen dat het hier een diesel is. Hij is gretig, evengoed stil en het enige moment dat de bak even moet nadenken is als je vanuit een langzame bocht wil uitacceleren. Dan moet de bak vreemd genoeg toch even slikken of zo.
Scherpte afgevijld
Wegligging dan. De derde generatie Focus en weer is er een beetje scherpte van het weggedrag afgevijld. Voor alle duidelijkheid: de Focus gaat zeer stabiel door bochten en het onderstuur is opmerkelijk ver weg maar evengoed voelt de auto niet meer zo direct en sportief aan. Het is allemaal wat gemoedelijker geworden. Sturen dan, Ford heeft een prima mix tussen gevoel, precisie en prettige handelbaarheid.
Tja, dat drukke middenconsole, dat is vermoeiend maar dat heb je toch niet nodig op het circuit, dus dat laten we voor wat het is. Strak en hightech afgewerkt is het allemaal wel. Ruimte? Voldoende, zowel op de achterbank als in de kofferbak. Ford is bezig met een inhaalslag op motorgebied. Want zo geraffineerd als de diesel is, zo blijkt even later ook de benzinemotor van 150 pk over een prettige loopcultuur te beschikken. Toevallig hebben we die motor ook in de Grand C-Max duurtest-Ford. Lekker stil en soepel, dat ding. De zesbak dan, die schakelt wat gevoelloos, wat afstandelijk maar wel superlicht en toch precies genoeg.
In de verste verte een beetje onderstuur dat met gas los wordt rechtgetrokken, een prettige bediening, nadruk op comfort, een sprekendere achterkant, de nieuwe Ford Focus heeft wat ijzers in het vuur voor een prominente plek in de compacte middenklasse. Vanaf half april staat de nieuwe Focus in de showroom.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek nummer 6, die woensdag 9 februari in de winkels ligt.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-X Automaat 280pk! | Panoramadak | Afneembare trekhaak | Winter Pack | Standkachel | AGR-stoelen | Bang&Olufsen | Elektrische achterklep | Head up Display | Matrix LED
- 2023
- 18.073 km
€ 51.800

Ford Focus 1.0 ST-Line 125pk | B&O | Carplay | Adaptive | Climate | Winter Pakket | Camera | Keyless | LED | Navi | Trekhaak
- 2018
- 103.108 km
€ 14.895

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Airco Nieuwe APK LM Velgen Topstaat
- 2013
- 151.216 km
€ 4.750
Lees ook
Reportage
Ford Explorer is elektrische opvolger Focus maar Willem rijdt al 9 jaar Focus Electric, hoe zit dat?
Nieuws
Ford Focus niet meer nieuw te bestellen
Achtergrond
Zo wild waren de jaren nul bij Ford: Focus RS en Streetka
Nieuws
Ford Focus ziet het einde naderen: nog dit jaar uit productie
Nieuws