"Chrysler komt boven Cadillac"

Chrysler-logo
De Chrysler Group is bezig de merken opnieuw in de markt te zetten. Daarbij moet Dodge een sportiever imago krijgen en Chrysler wordt zelfs iets boven Cadillac gepositioneerd. En Jeep blijft Jeep.
Chrysler krabbelt op na het faillissement en is druk bezig de samenwerking met Fiat vorm te geven. Peter Fong, de merkenchef bij de Chrysler Group is bezig de drie takken van het bedrijf opnieuw in de markt te zetten. In het vakblad Automotive News doet hij zijn visie uit de doeken. De modellen van het nieuwe Chrysler moeten een groter deel van de markt gaan beslaan, zodat jojoënde brandstofprijzen minder invloed hebben op de verkoop.
Dodge moet het sportieve merk worden van het concern. "Op het moment zitten de modellen van Dodge en Chrysler te dicht bij elkaar. Denk maar aan de Avenger en de Sebring. De 300C en Dodge Charger doen het al beter. Die delen de zelfde techniek, maar trekken een verschillende klantenkring." Dodge moet zijn brute kracht-imago verruilen voor een merk dat vooral bekend staat om zijn geraffineerde rijkwaliteiten.
Peter Fong ziet Chrysler als een merk dat in de toekomst boven Lincoln en Cadillac in de markt staat. Dat is een behoorlijke ommezwaai omdat de modellen van Chrysler op het moment duizenden dollars goedkoper zijn dan die van Cadillac. Om te voldoen aan de uitstooteisen in de VS, zal er evengoed een klein model van Chrysler worden gemaakt. "In de toekomst zal Chrysler minder afhankelijk zijn van de mpv- en truck-markt."
Volgens Fong mag Jeep gewoon Jeep blijven. "Daar komt het neer op fijnslijpen in plaats van vernieuwing." De Wrangler blijft daar de imagomaker terwijl er ook ruimte moet zijn voor voorwielaandrijvers als de Compass en de Patriot. "Alleen al voor de CAFE-regels, zijn die kleine modellen nodig."

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.