AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gordon Murray's T25 slimmer dan Smart en iQ
37
De Britse designer Gordon Murray werkt aan een revolutionaire dwergauto. Die is volgens de ontwerper slimmer dan zijn concurrenten en heeft een zelfde interieurindeling als de McLaren F1.
In de jaren '90 werd Gordon Murray beroemd door het ontwerpen van de McLaren F1 supersportwagen. Inmiddels doet hij het een stuk bescheidener: zijn T25 is een dwergauto die in het komende decennium moet gaan concurreren met de Toyota iQ en de Smart Fortwo.
Eén ding heeft de T25 met de beroemde sportauto gemeen: de zitopstelling is ook hier met de bestuurder in het midden en de twee passagiers daar schuin achter. Murray noemt dat inmiddels iCentre. De instap van de T25 wordt gelijk aan de klassieke BMW Isetta: aan de voorzijde zit een groot zijwaarts openscharnierend portier.
De T25 wordt 2,40 meter lang en 1,25 meter breed. Ter vergelijk: een Smart is 2,70 meter lang en 1,56 meter breed. Wanneer alleen de bestuurder aan boord is, biedt de T25 ruimte aan 750 liter bagage. Achterin ligt een 660 cc driecilinder motor en de accu en de brandstoftank zijn onder de vloer geplaatst op ruimte te besparen. Murray claimt dat hij binnen een maand een rijdend prototype klaar heeft.
Binnen twee jaar moet de productie van start gaan. Het zogheten iStream productieproces zorgt er voor dat de T25 kan worden gebouwd in een fabriek met een oppervlakte die eenvijfde beslaat van een conventionele fabriek.