AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Autoverkoop in Duitsland stijgt 21 procent
27
Geheel tegen de crisistrend in, zijn de autoverkopen in Duitsland in februari met 21 procent gestegen. Dat is grotendeels te danken aan de slooppremie die overheid uitlooft aan mensen die hun auto van negen jaar of ouder inruilen tegen een nieuwe.
De slooppremie in Duitsland werpt zijn vruchten af. In februari zijn de autoverkopen er met 21 procent gestegen ten opzichte van februari in het vorige jaar – toen was er nog niet eens sprake van crisis. Met 278.000 afgeleverde auto's was het de beste februarimaand in tien jaar. Voor het eerst sinds een half jaar is er een plus geboekt bij de autoverkopen. Duitsland hoopt dit jaar op een totale verkoop van drie miljoen stuks uit te komen. Sinds 2001 is de orderportefeuille niet meer zo vol geweest.
De stijging komt voor het grootste deel op conto van de sloopregeling die in Duitsland sinds enige tijd van kracht is. Daarbij krijgen Duitsers 2.500 euro voor hun auto van negen jaar of ouder als ze die inruilen tegen een nieuw, milieuvriendelijk exemplaar.
Op 27 januari is de sloopregeling van kracht geworden. Aan het einde van februari waren 105.000 aanvragen binnen. In totaal is in Duitsland voor de premie 1,5 miljard euro gereserveerd. Dat is voldoende om 600.000 premies uit te delen. Inmiddels is de sloopregeling beter dichtgetimmerd want schroothandelaren zouden de vaak nog goede auto's naar Oost-Europa en Afrika doorverkopen.
Lees ook
Designdrive BMW 6-serie E24: waarom dit de ultieme sharknose en een designicoon is
Autotest
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Autotest
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Achtergrond
Auto's stukmaken zodat jij dat niet hoeft te doen
Koopgids