Fiat en Chrysler: plannen worden concreet

Fiat-Chrysler alliantie | Foto: ANP/DPA/EPA
Fiat schiet Chrysler te hulp in Amerika met kennis over compacte auto's. Maar door de nieuwe samenwerking is het ook gemakkelijker om Fiats en Alfa's in de VS te verkopen.
Fiat heeft aangekondigd een aandeel van 35 procent te willen nemen in Chrysler. Eind maart moet die deal worden bekrachtigd. Intussen worden er driftig plannen gemaakt om de samenwerking handjes en voetjes te geven. Het vakblad Automotive News meldt dat er in de toekomst zeven modellen in de pijplijn zitten voor de Italiaans-Amerikaanse alliantie. De auto's van de Italiaanse merken worden bij Chrysler-dealers verkocht. Binnen twee jaar moet het eerste Fiat-Chrysler product in Amerika op de markt zijn.
In het A-segment zet Fiat zijn plannen door om de 500 naar de VS te brengen. Als de plannen doorgaan, wordt die gebouwd in de Chrysler-fabriek in het Mexicaanse Toluca. De opvolger van de Fiat Panda wordt ook in de VS geproduceerd. Die zal worden verkocht onder de Chrysler merknaam.
In het B-segment maakt de opvolger van de Grande Punto de oversteek naar Amerika. Op het zelfde platform moet een crossover verschijnen. Die krijgt een Chrysler-badge. Alfa Romeo brengt in het B-segment de Mito naar Amerika.
Alfa-platform
In het C-segment heeft Chrysler op het moment de Dodge Caliber, en de Jeeps Compass en Patriot rondrijden. De opvolger voor de Dodge staat wellicht op het c-evo-platform. Dat is de techniek die de Alfa 149 gaat gebruiken. Alfa Romeo wil op zijn beurt de 147-opvolger naar de VS brengen. Van het nieuwe Alfa-platform komt ook een verlengde versie. Welke modellen daarop worden gebouwd, is nog niet duidelijk, maar de opvolger van de Chrysler Sebring en de Dodge Avenger staan hoog op de nominatie.
Eerder heeft Alfa Romeo aangekondigd ook de (opvolgers van de) 159, Brera en Spider naar de VS te willen brengen. Alfa is onlangs in de VS begonnen met de verkoop van de 8C Competizione. Die is vooruitgestuurd als imagomaker voor het merk. Alfa Romeo is sinds 1995 niet meer actief in de VS. Toen werd de import van de 164 bij gebrek aan succes gestaakt.
Door de samenwerking is het voor Chrysler ook mogelijk de 1,4- en 1,8-liter turbomotoren in de VS te gaan bouwen. De ongeblazen 1.8, 2.0 en 2,4-liter 'world engines' zijn de kleinste benzinemotoren die op het moment dienstdoen binnen het Chrysler-concern. Chrysler zou op zijn beurt de nieuwe 2,5-liter V6 als wisselgeld aan de Italianen kunnen gaan leveren.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.