Auto importeren  |  Import uit Luxemburg

Import uit Luxemburg

Met AutoWeeks stappenplan weet je precies wat je moet doen wanneer je een auto uit Luxemburg wilt importeren.

In eerste instantie lijkt het wat vreemd: een gebruikte auto uit zo'n klein land als Luxemburg halen. Het aanbod is - zeker vergeleken met Duitsland, Frankrijk en in mindere mate België - niet ruim en da's geen wonder: in heel Luxemburg wonen minder mensen dan in Rotterdam! Daarbij kan de taal een barrière vormen. In Luxemburg wordt Duits, Frans en het Luxemburgs (Letzeburgs) gesproken, gelukkig wordt Engels over het algemeen goed verstaan. Waarom dan toch een auto uit Luxemburg? Wel, het BTW-tarief ligt een stuk lager dan in Nederland (tot en met 2014 15%, sindsdien 17%), waardoor de nieuwprijzen - zeker van luxere modellen - beduidend lager lagen dan bij ons, wat zich vertaalt in aantrekkelijke occasionprijzen. Daarbij komt dat Luxemburgse auto's gemiddeld gezien een behoorlijke standaarduitrusting hebben en omdat het gemiddelde loon ook hoog ligt, levert dat een bovengemiddeld luxe wagenpark op. Ook zijn er wat zekerheden. Zo kent Luxemburg - net als Nederland - een systeem om tellerfraude tegen te gaan, 'Autopas' geheten, en is de verkoper verplicht een nieuwe APK-keuring te laten uitvoeren vóór aflevering van de auto, ongeacht de leeftijd daarvan. Al met al valt dus best wat te zeggen voor een occasion uit het kleine groothertogdom.

1. Een auto zoeken

Hebben bovenstaande plus- en minpunten je niet van gedachten doen veranderen of ben je juist extra gebrand? Dan kan het uitzoekwerk beginnen! Dat doe je thuis op websites als www.auto.lu, www.automarket.lu, www.autoscout24.lu en www.luxauto.lu, waarbij je al vrij snel zult merken dat de aangeboden occasions soms verrassend lage kilometerstanden hebben. Auto's met het klokje rond zijn ronduit zeldzaam - inherent aan de compacte afmetingen van het land?

Let op dat je webadressen gebruikt die eindigen op .lu. Want Google je en word je doorverwezen naar bijvoorbeeld www.autoscout24.be, dan kom je uit in de Belgische provincie Luxemburg! Let op dat je bij aflevering een uitdraai van de Autopas ontvangt en vooral het - verse - APK-keuringsrapport. Dit laatste heb je later nodig bij de RDW.

2. Een auto vervoeren

Zorg ervoor dat je alle papieren ontvangt bij je auto. Naast bovengenoemde APK- en Autopasbescheiden zijn dat het complete kentekenbewijs (Luxemburg kent het Europese model kentekenbewijs; het zogeheten Geharmoniseerd Kentekenbewijs (de indeling is hetzelfde en dezelfde nummering wordt gebruikt. Er staan niet altijd exact dezelfde gegevens op het buitenlandse kentekenbewijs vermeld ten opzichte van het Nederlandse kentekenbewijs, maar de vermelde gegevens staan wel altijd op dezelfde plaats) dat uit twee delen bestaat. Deel I ligt altijd in de auto, deel II wordt om veiligheidsredenen thuis bewaard. Bij aankoop van een auto dien je beide delen van de verkoper te krijgen). Bij auto's met een bouwjaar van 1995 of later is er bovendien het - het Europese Certificaat van Overeenstemming (CVO), wat inhoudt dat dit voertuig Europees is goedgekeurd en dus ook in Nederland wordt toegelaten. Volgens de RDW is in principe is alleen het geldige Luxemburgse kentekenbewijs verplicht, maar het is inderdaad wel aan te raden om de andere papieren erbij te hebben - vooral het CVO, omdat daar alle technische gegevens, inclusief de milieugegevens zoals Euro-klasse en CO2-uitstoot, op staan. Als dit certificaat niet aanwezig is, maar gewenst, weet dan dat het CVO meestal ook bij importeur/fabrikant is op te vragen. Het APK-rapport is verplicht wanneer de overname van de APK-vervaldatum gewenst is. De documenten moeten origineel en compleet worden aangeleverd. De RDW beoordeelt of de registratie van het voertuig kan worden overgenomen aan de hand van deze documenten. Surf voor meer informatie naar www.rdw.nl en lees het hoofdstuk Het keuringsproces bij de RDW.

Net als in ons land is het Luxemburgse kenteken autogebonden en niet persoons- en/of streekgebonden. Na aankoop blijft het kenteken dus in principe op de auto, wat betekent dat je voor vervoer naar Nederland kunt kiezen voor transport achterop een autoambulance (vergeet een transportverzekering niet!) of dat je zelf het stuur ter hand neemt. Regel in dit laatste geval een WA-verzkering, maar let op: lang niet alle verzekeraars willen auto's verzekeren die van een buitenlands kenteken voorzien zijn. En … mag je in ons land überhaupt rijden in een auto met buitenlands kenteken? Daar zijn de meningen over verdeeld. Als we de website van de RDW lezen (https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/invoeren/invoeren-vanuit-eu--of-eva-land#Rijden met een voertuig), lijkt het erop van wel. Maar de RDW geeft zelf aan dat 'dit er niet exact staat. Overleg met verzekering, buitenlandse autoriteiten en ga na bij de Nederlandse politie of het mag'.

3. Een kenteken aanvragen

Wil je je auto op Nederlands kenteken zetten, dan moet -ie eerst door de RDW bekeken zijn voor een kentekenopname. Daarvoor ga je naar één van de 16 keuringsstations (Almelo, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Groningen, Heerenveen, Nieuwegein, Roosendaal, Rijen, Schiedam, Veldhoven, Venlo, Waddinxveen, Zwolle en Zwijndrecht (zie voor adressen www.rdw.nl)) die op werkdagen geopend zijn tussen 8.00 en 17.00 uur. Je kunt een afspraak maken voor de kentekenopname, maar op de bonnefooi naar een keuringsstation gaan, kan ook. Dit 'keuren zonder afspraak' kan alleen als je je voor 12.00 uur hebt aangemeld bij de balie van het keuringsstation. Het is dan 'wie het eerst komt, eerst maalt'. Wel zijn er wat voorwaarden: het voertuig mag niet méér dan 3.500 kilo wegen (let op: dit gaat om de maximale massa van het voertuig. Een voertuig met een massa rijklaar van 3.400 kilo en een maximale massa van bijvoorbeeld 4.000 kilo kan dus ook niet op 'keuren zonder afspraak'), maximaal 29 jaar oud zijn (is de auto minimaal 30 jaar oud, dan is het maken van een afspraak verplicht), dient een geldig kentekendocument te hebben en mag qua specificaties daarvan niet afwijken. Een RDW-keuring kost ruim € 100. Ook hier weer de vraag of je zelf naar het keuringsstation mag rijden (zie punt 2 hierboven) of niet. Regel bij zelf rijden een WA-verzekering, bij vervoer op een autoambulance een transportverzekering. In ieder geval is het zo dat de RDW wettelijk verplicht is het originele, Luxemburgse kenteken in te nemen. Dat betekent dat de auto kentekenloos het keuringsstation weer verlaat. Van tevoren dien je daarom een gratis eendagskenteken aanvragen via de website van de RDW Je kunt dat zelf thuis printen en er de bijbehorende tijdelijke kentekenplaat maken. Ook is het noodzakelijk vooraf contact op te nemen met de Belastingdienst in verband met de motorrijtuigenbelasting. Let op: een eendagskenteken is echt maar één dag geldig en alleen te gebruiken om van het Nederlandse adres naar het keuringstation en weer terug te rijden, verder niet. En na die dag mag je er zelfs niet mee parkeren op de openbare weg! Het is dus in dit geval zeker aan te raden een afspraak te maken bij het RDW-keuringsstation. Mocht het te druk zijn waardoor je auto niet meer aan de beurt komt, dan zou je immers voor de volgende keer opnieuw een eendagskenteken aan moeten vragen. Dat is weliswaar gratis, maar het kost wel extra tijd en moeite.

4. BPM betalen

Als alles oké is en je auto dus de Nederlandse weg op mag, verzorgt de RDW je aanvraag voor een nieuwe kentekencard. Na de keuring krijg je de (voertuig)gegevens van de RDW waarmee je het belastingformulier verder kunt invullen. Dat formulier heb je vooraf thuis al deels ingevuld en uitgedraaid via de website www.belastingdienst.nl. Dat is vrij simpel: vul de oorspronkelijke nieuwwaarde en de CO2-uitstoot in en het bpm-bedrag wordt automatisch berekend. Tip: het is altijd handig bij de berekening van de bpm de oorspronkelijke Nederlandse prijslijst toe te voegen als bijlage, dit om aan te geven waarop de berekening is gebaseerd. Trouwens, bij een keuze tussen de bpm op basis van historische gegevens of van taxatiewaarde mag van de laagste uitkomst van de twee uitgegaan worden.

Vroeger kon je de aangifte indienen door 'm simpelweg op het keuringsstation in de (speciale) postbus van de Belastingdienst te stoppen, maar die zijn opgeheven. Nu stuur je het bewijs op naar: Belastingdienst, Postbus 2710, 6401 DE Heerlen. Betalen hoeft nog niet. Je krijgt een acceptgiro per e-mail of post toegestuurd.

5. Gaan rijden

Na de keuring begint het duimendraaien. Je wilt rijden, maar moet wachten op de acceptgiro voor de bpm. Pas wanneer het geld binnen is, geeft de Belastingdienst de RDW toestemming om het kentekencard op te sturen. Reken zeker op een week tussen keuring en papieren. Wanneer de kentekenbewijzen binnen zijn, laat je een van de vele kentekenbedrijfjes de platen maken. Dat duurt niet lang en kost een paar tientjes. Zodra je kenteken bekend is, kun je de auto laten verzekeren. En dan mag je eindelijk gaan rijden!

Resumerend kunnen we zeggen dat privé-import van een occasion zeker voordelig kan zijn. Bedenk echter wel dat het ook een hele klus is, en dat je een zeker risico loopt. Denk bijvoorbeeld aan de garantie. Heb je geen zin in 'al dat gedoe', laat je auto dan door een professioneel bedrijf importeren. Door even te googlen heb je er zo een aantal te pakken.

Bpm en CO2-taks

Sinds 2010 is er een en ander veranderd in de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Doordat de bpm hoe langer hoe meer wordt berekend naar aanleiding van de CO2-uitstoot, is het van belang te weten wat de uitstoot van de auto is. Vooral wanneer het gaat om krachtige benzine- en dieselmodellen, kan goedkoop duurkoop worden. Naast de aanschafprijs is namelijk het bpm-restbedrag de grootste kostenpost. Dit bedrag is afhankelijk van de nieuwprijs, de leeftijd en de uitstoot van de auto. Je kunt de te betalen bpm berekenen door een taxatie op de te kopen of gekochte auto te laten uitvoeren. Dat is natuurlijk sowieso aan te raden. Een taxatie kost een paar honderd euro, maar je weet dan wel of je je droom veilig kunt kopen of dat er een (financiële) nachtmerrie dreigt. Een andere manier om de bpm te berekenen, is door de Nederlandse netto cataloguswaarde te nemen (dus zonder btw), exclusief naderhand (dus niet af fabriek) aangebrachte accessoires.

BEKIJK OOK
Gebruik de BPM Calculator voor een nauwkeurige berekening van de te betalen BPM.

9 mille voordeel - ondanks rest-bpm!

Bij de import van een auto ben je in de meeste gevallen nog een gedeelte aan bpm verschuldigd. Hoeveel dat is, kun je berekenen op bijvoorbeeld www.autoweek.nl/bpmcalculator. Dat deden wij ook, nadat we bij Mercedes-Benz-dealers in Nederland en Luxemburg twee vergelijkbare CLS'sen 350 hadden gevonden. De Luxemburgse Benz kwam uit 2011, had slechts 57.000 kilometer gereden en stond te koop voor € 26.900. Z'n Nederlandse tegenstrever was weliswaar een jaar jonger (2012), maar had met 156.000 kilometer driemaal zoveel gedraaid! Toch moest -ie nog € 39.150 kosten. Na het invullen van enkele gegevens (datum eerste toelating, bruto aanschafprijs in Nederland, brandstofsoort, energielabel en CO2-uitstoot) kwamen we uit op een bpm-bedrag van € 1.627 voor de import-CLS. Met de vraagprijs van € 26.900 zit je dan op € 28.527. Daar komen nog bij: reis- en verblijfkosten, eventueel taxatierapport, transportkosten en -verzekering dan wel brandstofkosten en WA-verzekering, de Nederlandse kentekenplaten en de RDW-keuring. Laten we voor dit alles € 1.500 nemen. Dan kom je uit op een totaal van € 30.027 Dat scheelt niet alleen liefst 9 mille ten opzichte van de Nederlandse CLS, maar ook een klokje rond aan ervaring! Het loont dus beslist de moeite om hier tijd en energie in te steken.

Zoals ook te zien is op onze website, zijn er verschillende manieren om de rest-bpm te berekenen. Gelukkig mag je uitgaan van het laagste bedrag, maar als de Belastingdienst vermoedt dat je te optimistisch bent, dan kan er een contra-expertise worden uitgevoerd.

close