Doe mij die Civic maar!

Filmauto
Goede auto's slopen doe je niet. Zo, dat is eruit. Al van jongs af aan heb ik moeite met situaties waarbij auto's zinloos worden afgeragd, mishandeld of in de prak gereden. Mijn moeder zegt het nog wel eens als ze ziet dat ik innerlijk lijd wanneer er mooie of exclusieve karren over de kling worden gejaagd: "dat vond je vroeger ook al zonde, weet je nog?" Ja, dat weet ik zeker nog, moeder. Het is een schizofreen gevoel, dat wel. Moedwillig auto's verkreukelen doet me dan wel pijn maar aan de andere kant kan ik ook enorm genieten van lekkere 'schieten en scheuren'-films waarin een compleet wagenpark aan gort wordt gereden. Ik troost me dan maar met het idee dat de 'auto's oplappen voor filmdoeleinden'-branche (bestaat daar een naam voor?) er goed van boert.
Daarmee is het bruggetje naar de Nederlandse sloopregeling, die vandaag van start is gegaan, gemaakt. Vanochtend hoorde ik in de auto bij BNR radio minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu volzinnen spuien als "Ik merk overal dat mensen staan te trappelen om hun auto in te leveren en een nieuwe te kopen" en "Wij in Nederland hebben een prikkel nodig om te zorgen dat dit soort showrooms (Cramer staat in een Fiat-showroom, red.) gestimuleerd worden en dat de sloopsector aan de slag kan blijven." Dat de sloopsector aan de slag kan blijven? Juist... En waar Cramer al die mensen heeft gezien die staan te trappelen om hun auto mét slooppremie in te ruilen voor een nieuwe of jongere, is me ook niet helemaal duidelijk. Maar goed, de eerste stap op weg naar economische stimulans voor de autobranche (ik bedoel natuurlijk 'schonere lucht') is gezet en dat is beter dan niets. Het gaat me hier eerlijk gezegd ook niet om de sloopregeling zelf maar op de manier waarop-ie wordt afgetrapt.
Ik zie zo voor me dat ze bij het ministerie gisteren om kwart voor vijf wakker schrokken; we hebben nog een oude, vieze auto nodig voor het toneelstukje van morgen bij de Fiat-dealer! Staat er misschien nog wat op de parkeerplaats beneden? Ja, daar staat een oude groene Honda Civic. Prima, pakken we die! De bewuste Civic die vanochtend dus werd 'ingeruild' op een nieuwe Fiat Panda is er eentje van 1995. De NB-VH-74 wordt in het radio-item behandeld als een melaatse; hij is oud en vies, dat is-ie. We zochten de bewuste Japanner vanochtend even op bij de site van de RDW. Toen we dat een uur later weer deden, kregen we de mededeling 'Er zijn geen gegevens gevonden voor het kenteken NB-VH-74'. Krijg nou wat! Hij bestaat niet meer. Ze gaan 'm dus blijkbaar écht slopen.
Op de foto's ziet de Civic er nog oké uit. Volgens mij kan een Civic 1.5i VTEC-E uit '95 ook nog best een paar jaar mee. En zo smerig is-ie volgens mij ook niet. Konden ze nou echt geen grotere smeerpijp vinden dan een keurige compacte auto die gemiddeld 1:15,4 loopt en 153 g/km Co2 uitstoot? Een vriendin van me is nog op zoek naar een betrouwbaar, zuinig autootje van rond de 1.500 euro. Dit leek me wel wat voor haar. Maar nu is deze sympathieke Civic geslachtofferd voor een pr-evenement. Kent u de NB-VH-74? Neem dan contact op met de redactie van AutoWeek. Was-ie echt zo slecht en smerig als men ons wil doen geloven?

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.