Test: Seat Exeo 1.8 TSI 120pk (2010)
Don Quichot en de windmolens
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Tot op heden heeft het Spaanse Seat met de Exeo bar weinig potten kunnen breken in het D-segment. Met een nieuwe basismotor en een flinke prijsdaling mag de auto het onder het oer-Hollandse motto 'veel voor weinig' opnieuw proberen.
De Seat Exeo leek een zonnige toekomst tegemoet te gaan in Nederland. Beproefde Audi-techniek voor een scherpe prijs, daar moet een Hollander met lak aan imago toch voor te porren zijn? Maar de werkelijkheid blijkt weerbarstiger. Wat verkopen betreft is de Spanjaard een middenmoter, terwijl hij volgens een recent onderzoek tevens de twijfelachtige eer heeft de occasion met de langste statijd te zijn. Blijkbaar zijn we toch gevoeliger voor klinkende merknamen dan we zelf denken. En dan helpt nog maar één ding: een fikse prijsverlaging. Onder de naam Comfort Edition is er namelijk tijdelijk een Exeo met 120 pk en een vanafprijs van € 22.995. Dat is ronduit een vechtprijs in het D-segment, helemaal als je kijkt wat je krijgt voor je geld. Zo krijgt de Comfort Edition standaard zaken mee als een radio-/cd-speler, cruisecontrol, een multifunctioneel stuur, automatische airco, elektrische ramen rondom en 16 inch lichtmetaal. Bepaald geen armoedig aangekleed basismodel dus. Uiteraard blijft als het actiemodel is uitverkocht de basismotor leverbaar, in Reference-uitvoering voor € 26.195 en in Style-trim voor € 27.895.
Compleet andere auto
De 1,8-liter turbokrachtbron is een hele verbetering ten opzichte van de stokoude 1.6 die hij aflost. Die was namelijk al in de VW Golf III te vinden! Bovendien had hij slechts 100 pk en een koppel van 148 Nm in huis, een enorm verschil met de 230 Nm die zijn opvolger laat noteren. En dat wordt ook nog eens bij een veel lager toerental geleverd, namelijk 1.500 in plaats van 3.800 tpm. We kunnen dan ook rustig stellen dat de basis-Exeo een compleet andere auto is geworden. Toch is 120 pk voor een 1,8-liter turbomotor vandaag de dag niet veel; vijftien jaar geleden had het VW-concern een 1,8 liter zónder turbo die 125 paarden mobiliseerde. Volgens de Seat-techneuten paste de 1.4 TSI echter niet in het vooronder van de Exeo – hoewel 't waarschijnlijker is dat deze aanpassing simpelweg te duur was – zodat voor deze getemde variant van de 160 pk 1.8 TSI is gekozen. Deze motor zit in dezelfde configuratie in de nieuwe Audi A3. De Exeo komt er prima mee uit de voeten. Onder de 2.000 toeren is er ondanks de vroeg piekende koppelkromme weinig actie, daarboven gebeurt er voor je gevoel pas echt wat. Gelukkig maakt de lekker direct schakelende zesbak het niet tot een straf om de motor op toeren te houden. En eenmaal boven de 2.000 tpm blijft er niet gek veel te wensen meer over. Dan is de 1.8 TSI een motor die ondanks zijn bescheiden vermogen vlot oppakt en met name bij tussensprintjes niet als slechts 120 pk aanvoelt. Ook is hij lekker stil; bij hogere snelheden is het vooral het sterk aanwezige windgeruis dat de aandacht trekt. Qua rijden is de Exeo een allemansvriend, die niet zo sportief is als zijn imago doet vermoeden. Sterker nog, hij rijdt bijna gezapig ten gevolge van het soft afgestelde onderstel dat de Comfort Edition meekrijgt. Wie dynamiek zoekt, is hier aan 't verkeerde adres. De Exeo biedt in deze variant vooral rijcomfort en dat is ook wel eens lekker in een tijd waarin veel auto's (te) ver doorslaan richting sportiviteit. Het veercomfort is prima en ook de comfortabel zittende stoelen dragen daaraan een steentje bij. De Exeo-koper kijkt aan tegen een oud Audi-dashboard, maar dat is geen straf. Het geheel oogt best nog hoogwaardig, al zitten er brede naden tussen de diverse delen en zie je de leeftijd er intussen wel vanaf. Maar het feit dat Seat de oude kleren van zijn Duitse neefje mag dragen, zorgt er in ieder geval voor dat de ergonomie prima voor elkaar is. Daar staat tegenover dat de geclaimde auto emoción ver te zoeken is; spannend doet de Exeo beslist niet aan. En het is bepaald niet de ruimste in zijn segment; op de achterbank is inschikkelijkheid gevraagd. Zeker als er een langere bestuurder voorin zit. Ook de kofferbak is niet enorm groot. Zelfs de stationwagon, de ST, heeft maar 442 liter inhoud te bieden. In deze opzichten zit de Exeo feitelijk dus wat tussen het C- en D-segment in. Maar dat hij veel waar voor zijn geld biedt, staat als een paal boven water. Wie durft?
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.