Test: Porsche Cayenne S E-Hybrid (2015)

Schaamteloos genieten

Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-HybridPorsche Cayenne S E-Hybrid
AutoWeek 1 2015
AutoWeek 1 2015

Je leest het in AutoWeek 1 2015

Dat niet elke auto die voor lage bijtelling in aanmerking komt in de praktijk superzuinig is zal bekend zijn. Maar een 416 pk sterke Porsche Cayenne die in de praktijk 1 op 11 doet maar toch 14% bijtelling heeft is nieuw. Het geheim: het is een plug-in hybride.

We zijn amper twintig kilometer onderweg als de E-actieradius op het scherm op drie streepjes springt. Het 10,8 kWh batterijpakket is voor ongeveer 80% leeg en de resterende energie wil de Cayenne waarin we zitten graag achter de hand houden. Niet veel later later springt de 3,0-liter V6 compressormotor aan en dat zorgt voor gemengde gevoelens. Enerzijds verloopt het proces opmerkelijk soepel, het is dat de toerenteller zo'n prominente plek inneemt anders ging het ongemerkt. Aan de andere kant: twintig kilometer elektrische actieradius met een zelfopgelegde maximumsnelheid van 100 km/h en een vederlichte rechtervoet is toch wat tegenvallend. Veel meer zit er gewoon niet in, dus tenzij de afstanden erg kort zijn zal deze Cayenne een aanzienlijk deel van z'n tijd doorbrengen in 'normale' hybride modus. Dan speelt de elektromotor een meer ondersteunde rol maar afhankelijk van de laadtoestand en je gasvoet kan er tot zo'n 65 km/h alsnog elektrisch gereden worden. We zetten de rit voort en na ongeveer 75 kilometer stoppen we om te tanken. Over het hele stuk is het verbruik 1 op 15,5. Da's netjes voor een SUV van dit formaat, maar als we daar die twintig elektrische kilometer vanaf halen komen we op 1 op 11,3 over het hybride gedeelte. Ook niet gek, maar gezien de rijstijl is het ook weer geen grensverleggende waarde. In ieder geval zijn er auto's met deze mate van fiscale stimulering die in de praktijk aanzienlijk minder brandstof verstoken.

Soepel geheel

Maar goed, die hebben dan meestal niet de beschikking over 416 pk. Want dat is wat je maximaal krijgt uit de samenwerking tussen een 333 pk sterke 3,0-liter V6 met mechanische compressor en de elektromotor van 95 pk. Misschien nog wel fijner is dat de twee samen daarnaast goed zijn voor 590 Nm koppel. En omdat ze beide bij lage toerentallen al veel koppel leveren en beide vóór de achttraps automatische transmissie zitten ingebouwd is er ook niet één minuscuul moment dat je dat hebt, maar in elk van de acht versnellingen tussen 1.250 en 4.000 tpm. Nog een grappig detail: zelfs als je volledig elektrisch rijdt moet de automaat dus schakelen, een aparte sensatie bij een volledig elektrisch aangedreven auto. Die volautomaat mengt het geheel vervolgens samen tot een enorm soepel geheel dat de grofweg 2.500 kilo zware Porsche onder alle omstandigheden vlot kan maakt. De prestaties op zich zijn al indrukwekkend, maar het gevoel van overmacht is zowel buitengewoon fijn als lastig te rijmen met de spaarzame gedachte die doorgaans achter hybrides steekt. Dat neemt niet weg dat de aandrijflijn met z'n verfijning, kracht en (relatieve) zuinigheid, een buitengewoon indrukwekkende prestatie is.

Ook een prestatie van formaat is de manier waarop de Cayenne S E-Hybrid op de weg ligt. De optionele luchtvering kost ruim € 2.000 maar dan heb je ook wat. Laat het onderstel in standje comfort en de SUV verwerkt alle narigheid die hij tegenkomt met de waardigheid van een limousine. Schakel over naar sport en je voelt de Cayenne dichter naar het asfalt zakken, alsof-ie zichzelf klaar maakt voor de aanval. Ondanks het feit dat de testauto op winterbanden staat weet de Porsche wederom te verbazen met de haalbare bochtsnelheden. De grip is bijna eindeloos en de tractie is dankzij de vierwielaandrijving weergaloos. Dat de elektrische bekrachtiging opvallend helder werkt verhoogt de pret nog eens.

Schrikken

Helaas wordt die pret wel enigszins gedrukt als de prijs van dit alles betaald moet worden. Dankzij lage CO2-uitstoot is de Porsche weliswaar vrijgesteld van BPM, maar goedkoop is anders. De prijslijst begint bij € 84.500, maar dan moet het vinken op de optielijst nog beginnen. Een greep uit de, aanzienlijke, collectie op onze testauto. Navigatiesysteem met Porsche Communication Management: € 3.849, LED-koplampen € 2.929, Uitgebreid leerpakket in het interieur € 5.976 en dat is dan exclusief de lederen bekleding op de stoelen die nog eens € 3.380 kost. Kortom, wil je een beetje een leuke aankleding dan mag je al gauw op een ton rekenen, ons exemplaar kost nog iets meer, € 130.075 om precies te zijn. Aan de andere kant, aangezien de bijtelling op 14% ligt valt de schade voor de leaserijder nog mee, al is dat net zo relatief als het verbruik natuurlijk. Maar toch, mocht je je in de gelukkige positie bevinden dat je de Porsche Cayenne S E-Hybrid als leaseauto kan uitzoeken dan is het een auto waar je volop van zult genieten. En ook nog eens zonder schaamte, je geweten wordt immers gesust door de wetenschap dat je slechts 79 gram per kilometer uitstoot.

Video

Signalement

Merk Porsche
Model Cayenne S E-Hybrid
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 99.608

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 306 kW / 416 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 590 Nm bij 3.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 11 kWh
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.855 mm / 1.939 mm / 1.705 mm
Wielbasis 2.895 mm
Massa leeg 2.325 kg
Laadvermogen 725 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s
Brandstofverbruik 3,4 l/100km
CO2-uitstoot 79 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum