Cadillac CTS-V Wagon
Hij lust ze rauw...
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
Voor het verhaal was het misschien leuker geweest als het een Carrera 4S of Audi R8 V8 was geweest, maar dat was het niet. Het werd een Amerikaans familiefeestje. We naderen de Corvette van achteren, zodat het wat onduidelijk is of het een Z06 of 'gewoon' een C6 is. Als de tussenliggende auto's na een paar minuten zijn verdwenen, krijgt de bestuurder door dat die rare stationwagen wel erg dicht op zijn bumper zit. Dat kan natuurlijk niet, dus zodra de BMW voor hem naar links gaat, gaat hij op het gas. Ik doe hetzelfde zodra ik zie dat de Corvette inderdaad versnelt. We beginnen bij zo'n 150 km/h, en de kickdown van de automaat zorgt bij mij voor een lichte vertraging. Maar zodra de supercharger het uitgiert, wordt de voorsprong van de Amerikaanse sportauto zeker niet groter. Zonder moeite ramt de teller naar 240 km/h voordat we beiden in de remmen moeten vanwege een inhalend busje. Een 'gewone' C6 met 400 pk, concludeer ik. Een Z06 had met zijn 500 pk een grotere voorsprong genomen. De bestuurder, die – waarschijnlijk tot zijn verwondering –inmiddels heeft gezien dat die rare stationwagen zonder moeite op zijn bumper bleef zitten, is wakker. Hij weet nu dat er gespeeld gaat worden en daar heeft hij ook wel zin in. De startsnelheid is deze keer 130 km/h en het is al zichtbaar dat de driebaans Autobahn voor het busje relatief leeg is. 't Busje gaat naar rechts… En los. Nu zat ik in de goede versnelling, maar het gewichtsvoordeel van de Corvette geeft de sportwagen opnieuw een kleine voorsprong Binnen een seconde of 6 passeren we echter de 200 km/h en begint voorsprong te slinken. Tegen de 250 km/h moet ik zelfs ietsje liften om niet te dicht achter hem te komen. Als we de 270 km/h passeren realiseert de Corvette-bestuurder dat het Pasen en Pinksteren vandaag blijkbaar op één dag vallen en hij toch echt voor een stationwagen aan de kant moet. Ik druk het gas weer vol in en de teller gaat door. Met 290 km/h passeren we de C6 die nog steeds vol gas rijdt. Uiteindelijk zorgt verkeer in de verte ervoor dat we met precies 299 km/h op de teller in de remmen moeten. Fantastisch hoe strak de auto nog aanvoelde. Geen lichte neus, geen gestuiter. In een Nissan GT-R is dit tempo spannender. De remmen (Brembo) blijken bovendien uitstekend berekend op hun taak, geen fading en goede vertraging. Zeer belangrijk bij Autobahn-blazen. De top hadden we duidelijk nog niet bereikt. Met een 'rustige' kruissnelheid van 180 km/h nadert de Corvette weer. Eenmaal langzij laat de bestuurder met uitbundige gebaren weten van hij van onze familycar vindt. Geen een simpele duim, maar een heel visueel eerbetoon heeft hij over voor onze CTS-V Sport Wagon. Wij verlaten de snelweg, waarna de C6 toeterend afscheid neemt.
Onbekend
Zou de C6-rijder de auto kennen? Dat hij Amerikaans rijdt vergroot de kans, maar dan wellicht nog niet, want zo bekend is de Cadillac line-up niet. Dan was zijn verbazing waarschijnlijk erg groot. We rijden in wat officieel de snelste stationwagen ter wereld is. Met een topsnelheid van 308 km/h is er geen enkel concurrent die ook maar in de buurt komt. Uiteraard is dat voor een groot deel het geval omdat de Duitsers hun auto's begrenzen, anders was bijvoorbeeld een Audi RS6 Avant er met zijn 580 pk met gemak overheen gegaan. Ook een Mercedes E63 AMG Estate zou het ook zomaar kunnen halen. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Dit apparaat is simpelweg bloedverziekend snel. En ja, hij is een stuk dikker dan de gewone CTS, kijk naar de bodykitt en die powerdome op de motorkap. Maar de twee uitlaatjes aan de achterkant verklappen onwetenden nou niet meteen: "Pas op! Ik rijd 300+". Hiermee kan je de dag van sportwageneigenaren weldegelijk grondig verzieken.
Met de komst van de Sport Wagon complementeert Cadillac de V-series line-up in Europa. De sedan was er al een tijdje: hetzelfde geldt voor de zeer opvallende coupé. Door het instorten van het Kroymans-imperium vlak na de zo belangrijk introductie van de gewone tweede generatie CTS heeft het Cadillac een grote achterstand opgelopen met het introduceren van modellen. Echt nieuw is deze Sport Wagon daarom niet, het is enkel nieuws dat hij nu ook in Nederland te bestellen is.
Cadillac heeft bijzonder veel aandacht gegeven aan het ontwikkelen van de huidige generatie V-series, het Cadillac-equivalent van bijvoorbeeld AMG. Het GM-ontwikkelingscentrum naast de Nordschleife was er maar druk mee. Hierdoor is de CTS-V niet alleen leuk rechtuit: de dynamiek is meer op orde dan je gezien het verleden van het merk zou denken. Op een ander vlak heeft de auto bovendien een grote voorsprong: vermogen. Nou ja, het hangt er een beetje vanaf met welk model je de CTS-V vergelijkt. In Europa mikt Cadillac op E-klasses en 5-series, maar in de VS is het juist een 3-serie concurrent. Hij zit een beetje tussen het D- en E-segment in. Het vermogen zit dat niet. Met een gruwelijke 564 pk heeft de auto veel meer dan welke D-segment auto ook, maar zelfs in het E-segment doet de auto het erg goed. Enkel de eerder genoemde RS6 produceert nog meer kracht. De Amerikanen krijgen dit voor elkaar door een gigantische 6,2 V8 in de auto lepelen, en daar nog eens een joekel van een supercharger op te schroeven. Voor wie dit bekend in de oren klinkt: dat is inderdaad in basis dezelfde motor als in de Corvette ZR1. In het geval van de CTS-V Sportwagon zorgt het geheel voor een sprinttijd van 0-100 in 4,1 seconden en een top van 308 km/h. Voor de handbak, merkwaardig genoeg. De automaat is met 288 officiële kilometers een stuk langzamer. Vreemd gezien onze praktijkervaring met de Corvette. "Die lagere top komt door de eindoverbrenging van de automaat", verklaart een technicus. "De ruime marge gecombineerd met een tellerafwijking maakt een tellersnelheid van 299 zeker mogelijk. Wellicht zou je vlak daarna in de toerenbegrenzer zijn gegaan, het vermogen an sich laat inderdaad veel meer toe." Aha.
Eenmaal weg van de snelweg blijkt de station allesbehalve een log apparaat. Binnen voelt het sowieso meteen goed vanwege het fijne alcantara stuurtje in je hand. Het gigantische koppel van krap 750 Nm wordt iets gedempt door de koppelomvormer zodat alle kracht geen enkel moment onbeheersbaar blijft. Ja, uiteraard gaat de auto flink dwars als je daarom vraagt, maar dat heb je als bestuurder zelf in de hand: de auto voelt geen moment overpowered. Het sturen gaat licht maar vrij direct en ondanks het gewicht van ruim 1.900 kilo hebben we geen moment het idee dat flink aan het zeulen zijn. Hij miste het écht sportieve van de (oude) M5, maar dit is zeker een leuke rijdersauto. Evengoed zijn het de pk's die de meeste indruk maken. Je hebt op elk moment zo idioot veel kracht tot je beschikking, dat het meer op turbineaandrijving lijkt dan op een verbrandingsmotor. Door de relatief lange overbrengingen blijft hij maar gaan. De V10 bi-turbo van de RS6 doet ons er nog het meest aan denken; die geeft een vergelijkbare rij-ervaring. Qua geluid wordt de V8 compleet overstemd door het gejank en geblaas van de supercharger.
Wel heeft het model één groot nadeel: zijn verbruik. De auto zuipt op een geheel nieuw niveau. De eerste tank van 65 liter hadden we in no time leeg, goed voor een score van 1: 3,4. Inderdaad: 30 liter per honderd kilometer, dat is een nieuw persoonlijk record. Terwijl we dat nota bene net twee weken eerder scherper gezet met een Maserati MC Stradele (1 op 3,8). "Acht, dat boeit niemand die zo'n auto koopt", zeggen dan veel mensen. Kan zijn. Maar het boeit onze fiscus des te meer. In ons CO2-gerelateerde BPM stelsel is de CTS-V met zijn ruwweg 350 gram CO2 per kilometer zwaar de pineut. De auto kost zo'n 150.000 euro, waarvan 70.000 BPM is. Ter illustratie: een nieuwe Mercedes E63 AMG Estate (234 gr.) kost 140.000 euro waarvan 30.000 euro BPM. De relatief ouderwetse motortechniek draait de Cadillac de nek om. We zullen hem daardoor in Nederland erg weinig tegenkomen. En da's toch jammer, zeker als je op toerafstand van Duitsland zit.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.