Zeekr X (2024) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 6.347 km |
De eerste
- 1.713 km
De eerste gebruikerservaring van een ZEEKR X op autoweek, net zoals het onze 1e eigen elektrische auto is evenals onze eerste Chinese auto, zo de titel is verklaard.
Wel gelijk een kleine kanttekening bij “eigen” daar we deze via een private lease hebben het waarom leg ik later nog uit.
Waarom elektrisch?
Door een baan wissel moesten we weer op zoek naar een eigen auto na 7 jaar er 1 van de zaak te hebben gehad. De laatste jaren was dit een Opel Corsa E waarmee de ervaring van het elektrisch rijden werd opgedaan en dit was, ondanks de beperkte actieradius (het was de oude versie), een openbaring. Het soepele rijgedrag, de rust het beviel uitstekend. Dus toen we op zoek gingen naar een nieuwe auto was elektrisch een wens, te meer ik graag een automaat wilde in verband met het file rijden.
De keuze
Aangezien ik bewust ben van de afschrijving van elektrische auto’s en mogelijke (dure) storingen zijn we gaan kijken voor private lease voor een periode van 60 maanden en 20000 km/j met een maandtarief van niet hoger dan €700 p/mnd en in aanmerking komen voor de SEPP subsidie. Keuze te over. Wel wouden we graag de auto in december uiterlijk januari geleverd hebben wat de keuze wat beperkte.
De volgende auto’s zijn bekeken / proef mee gereden:
- Kia EV3. Leuke auto al vroeg gezien op de wereld haven dagen dit betrof het top model de goedkopere versie viel mij tegen , maar nog meer de verkoper ( hier kan de auto niks aan doen)
- Renault Megane E. Mooie auto maar ik kon er niet lekker in zitten. Op de laagste stoelstand keek ik tegen de bovenrand van het raam.
BYD SEAL U. Mooie auto maar te groot voor ons. Ter plaatse ook nog gekeken naar de Atto maar het interieur vonden we wat te kermisachtig.
Tesla model 3 Highland- dit zou hem worden de offerte lag al klaar om te tekenen.
Toch nog een proefrit afspraak gemaakt voor de ZEEKR X omdat we toevallig toch in Zeist moesten zijn, en toen gebeurde het de hogere instap, hendel voor richting aanwijzer en een dashboard achter het stuur en head up display deden samen met het comfortabele rijgedrag en aparte verschijning (weet het dit is smaak gevoelig maar wij vinden hem leuk😃😃) deden naar een nachtje slapen besluiten deze te bestellen.
En alle critici die willen gaan zeuren over Chinese auto’s s en of elektrische auto’s, doe maar niet ik kan tegen gas geven maar vind dat daar deze recensies niet voor zijn!!!
Hoe bevalt het tot nu toe?
De auto is 30 december geleverd het betreft een witte RWD long range met het standaard grijze interieur, opties zijn er niet alles is standaard.
De auto rijdt heerlijk, de acc werkt prima en is in de file een genot. Stoelen (inclusief verwarming en koeling) zitten top.
Zijn er nog irritatie punten?. Ja er zitten veel piepjes in maar gelukkig zijn deze snel uit te zetten en de kofferbak is niet heel groot.
Problemen?
Ja na de aflevering waren er een paar dingetjes. De stoelverwarming van de bijrijder ging na 1 minuut uit en het knipperlicht naar rechts ging naar een paar keer normaal op standje adhd (overigens bleven de knipperlichten het normaal doen).
Het 1e is verholpen door een update, voor het knipperlicht moesten we naar Zeist alwaar er een nieuw achterlicht unit geplaatst is waarna het knipperlicht normaal werkt.
Is dit een tegenvaller? Eigenlijk verwacht je het niet bij een nieuwe auto maar alles is keurig opgelost. Door het lezen van diverse gebruikerservaringen van andere merken gezien dat dit tegenwoordig wel vaker het geval is.
Tot zover de eerste ervaringen ik zal proberen deze up-to-date te houden en mochten er vragen en/of opmerkingen zijn dan zie ik deze wel in de reacties.
- 2.243 km
Verbruik
Even vergeten wat over verbruik te melden. Ik kan allen zeggen wat de boordcomputer zegt, ik heb het geluk dat op mijn werk oplaadpunten beschikbaar zijn, en ik de auto daar kosteloos kan opladen. De boordcomputer geeft alleen het verbruik tussen de laadbeurten aan, ik kwam in deze “koude” maand op eeen verbruik van ca 17.2 kw per 100 km. Mijn rijdster is rustig op de snelweg rijdt ik indien mogelijk ca 103 km op de cruisecontrol, echter afhankelijk van de drukte rijdt ik ,‘s morgens ca 60% binnen door (50, 70, 80 km wegen) in de middag is het ca 40% file rijden. De woon-werkverkeer afstand is afhankelijk van de route ca 33 km.
1 maand verder
- 2.243 km
1 februari 2025.
We zijn een maand verder en ik denk dat ik wat beter de + en - punten kan gaan geven over het gebruik van de auto.
Ruimte
De intereuruimte is prima zeker in vergelijking met zijn Zweedse neefje (EX30). Voorin zit je prima zeker door de breedte van de auto en het ontbreken van een middenconsole. Achterin ook beenruimte genoeg, wel zit je hier met de typische EV houding (opgetrokken knieën). We hebben nog niemand achterin gehad dus kan nog niet aangeven of men comfortabel zit.
De opbergruimte in het interieur is beperkt, er is geen dashboardkastje, dus moeten we het doen met de ruimte tussen de voorstoelen (redelijk ruim), de deurvakken (behoorlijk groot) en een vakje onder het scherm.
De kofferbak is niet heel groot, wel zit er een mooie ruimte onder voor de laadkabel, ook kan de omgeklapt worden voor extra ruimte. voorin zit er een kleine frunk hier zou de laadkapel moeten passen, het zal krap worden temeer de laadkabel behoorlijk stug/dik is.
Bediening
Ja ook deze auto heeft bijna geen fysieke knoppen meer en heel veel mogelijkheden, ik ben dan ook geruime tijd bezig geweest om de diverse mogelijkheden te ontdekken en zal vermoedelijk nog wel het een en ander tegenkomen. Vooropgesteld dat ik fysieke knopen fijner vind is de bediening redelijk goed te doen. Dit komt mede door, in mijn ogen de goede bediening op het stuur en het snel reagerend grote scherm. Op het scherm blijven de shortcuts naar het climate systeem, stoelverwarming/ventilatie radio e.d. permanent in beeld.
Op het stuur zitten 4 knoppen, 2 multifunctionele satellieten en 2 druktoetsen. Met de linker satelliet biedt men wanneer ingeschaald de acc, dus meer/ minder snelheid, afstandhouden, resumé. De rechter is multifunctioneel, de functie verandert met de druktoets er naast.
Je kunt er de radio mee bedienen, of de klimaatcontrolle of de verbruiksgegevens oproepen. Ook heeft de auto spraakbediening dit heb ik nog niet veel gebruikt en lijkt redelijk te werken. Verder heeft de gewoon fijseke knoppen in de deur voor de elektrische te openen ramen en aan de zijkant van de stoelen voor de stoelverstelling.
Als je gaat rijden zet ik altijd 2 hulpsystemen uit, dit zijn snleheidswaarschuwing (wie doet dat niet) en afleidingswaarschuwing (zeeraktief) dit kan via sneltoetsen op het scherm.
Afwerking
Alles in de auto is netjes afgewerkt, wel valt op dat er behoorlijk wat harde kunstoffen zijn gebruikt wel is waar op plekken waar je niet veel aanzit maar gezien de premium ambities van het merk toch een kleine tegenvaller.
Tot op heden geen kraakjes oid maar dat lijkt mij logisch met deze kilometerstand.
Rijden,
Ik vind de auto heerlijk rijden, maar verwacht geen sportieve auto. Vooral de achterzijde is behoorlijke zacht afgeveerd . Indien je deze auto overweegt maak een goede proefrit met wat slecht wegdek en kijk of dit je bevalt.
Voor ons was het juist 1 van de redenen om de auto te kopen..
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niks zeggen gezien de lage kilometerstand, tot op heden doet alles het uiteraard zoals het hoort.
Indien er geen bijzonderheden zijn zal ik over ca 6 manden met een update komen ik verwacht er dan ca 10000 km mee te hebben gereden.
Een beter beeld
- 6.347 km
We zijn nu 4 maanden verder en we kunnen een beter beeld geven over de auto.
Dit beeld is over het algemeen positief maar er zijn ook zeker aandachtspunten.
De auto is zoals eerder genoemd comfortabel, wij vinden dit prettig, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die met name de achterkant te zacht vinden. Overweeg je de ZEEEKR X zorg ervoor dat je met de proefrit een paar goede drempels neemt ( er zijn er genoeg).
De bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn, voor zover je dit na 4 maanden en ca 6500 kilometer iets over kan zeggen goed. De auto doet het altijd en er rammelt en kraakt niks, wel vind ik zoals eerder gemeld dat er behhoorlijk wat hard plastic is gebruikt. Dit wordt behoorlijk gecamoufleerd door de mooie uitstraling van nep leer, maar als je er elke dag in zit valt het toch wel op.
Het bedieningsgemak, tja alles loopt via het grote scherm of de multifunctionele toetsen op het stuur. Ook ik had liever nog een aantal fysieke knopen gehad omdat je deze echt blindelings kan vinden.
Positief is dat het scherm goed snel reageert en dat de vaak gebruikte functies altijd in beeld blijven staan, ook als je Apple CarPlay gebruikt.
ZEEKR heeft in deze auto 2 navigatiesystemen zitten, 1 als standaard en 1 in de App Store als beta versie.
Het standaard navigatiesysteem gebruik ik niet, deze heeft geen betrouwbare verkeersinformatie en berekend de routes nogal creatief.
De bèta versie daarentegen bevalt heel erg goed behoorlijk accurate verkeersinformatie, prima route berekening inclusief laadstops, hierbij kan je favoriete snellaadmerken ingeven inclusief Tesla supercharers (erg prettig gezien de lage prijzen).
Doordat dit een beta versie is zijn er nog niet heel veel instellinsmogelijkheden maar hopelijk wordt dit snel het standaard navigatiesysteem .
Uiteraard kan er via Google Maps worden genavigeerd, echter via Apple CarPlay is de informatie dan niet op het HUD te zien.
Makkelijk is wel dat CarPlay direct koppelt bij het instappen.
Een aparte vermelding waard is het audiosysteem, hier staat de naam van Yamaha op en wat een prachtig geluid produceert dit. Ik heb wat zitten rommelen met de instellingen en ben nu super tevreden mooi helder, stevige bas en geen vervorming, dit maakt de dagelijkse file een stuk beter te verteren. De DAB ontvangst is slecht, gelukkig zit er ook een app met online radio zenders deze doet het prima.
Ook prettig wanneer ik gebruik maak van Apple Music ik gewoon gebruik kan maken van alle andere functies van de auto inclusief het eigen navigatiesysteem.
De rijhulpsystemen, hiervan een wisselend beeld. Bij vertrek zet ik altijd de snelheidswaarschuwing en vermoeidswaarschuwing uit. Lane assist laat ik aan staan ondanks dat deze op 60 km wegen af en toe het niet snapt.
Gelukkig kan instellen hoe je de ingreep wilt ik heb deze op trillen staan.
De ACC doet het over het algemeen prima, alleen wanneer je op een file rijdt en er zit geen auto voor je remt de auto behoorlijk laat, meestal grijp ik dan al zelf in.
De LCC gebruik alleen in de file hier is het heerlijk, bij normale snelheden zie ik de meerwaarde er niet van.
Ook zit er ergens in het menu de functie waarschuwing bij verandering van de toegestane snelheid, dit hoef je gelukkig maar 1 keer uit te zetten, alleen bij een software update zoek ik me elke keer weer rot waar dit ook al weer stond.
Het verbruik kan ik zoals eerder aangeven alleen aflezen van de boordcomputer nu het warmer wordt zie je het verbruik dalen. Het bereik ligt op dit moment tussen de 350 en 400 kilometer. 1 keer nu een lange rit gedaan (Rotterdam-Grou-Sneek-Joure-Rotterdam) waarbij opvalt dat het verbruik bij 130 km/u sterk toeneemt. Wanneer je bereik nog ca 50 km is gaat de auto waarschuwen een lader op te zoeken, wel makkelijk dat het navigatiesysteem dan de laadmogelijken aangeeft binnen bereik.
Voorlopige slotconclusie.
Een prima auto waardoor het mij verbaasd dat je hem niet meer ziet.
Zijn, in mijn ogen mindere, neefje de Volvo EX 30 zie je bij wijze van spreken op elke hoek van de straat. Mogelijk komt dit door het beperkte aantal locaties waar men de auto kan bezichtigen en proefrijden, wel gezien dat men het aantal servicepunten waar onderhoud en reparatie kan plaatsvinden inmiddels aan het uitbreiden is.
Tot zover even mijn gebruikerservaring de kilometers zullen de komende zomermaanden wat minder snel gaan omdat we dan veel weg zijn met onze grote hobby de boot.
Wanneer de auto ca 1 jaar oud is zal ik weer terug komen met de stand van zaken. Mochten er tussentijds nog vragen en/of opmerkingen zijn laat het maar weten in de commentaren en voor iedereen een mooie zomer gewenst.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.