Xpeng G9 RWD Long Range (2023) #2

autoreview

Xpeng G9 RWD Long Range (2023)
Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)Xpeng G9 RWD Long Range (2023)

Signalement

UitvoeringG9 RWD Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst38.064 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beste auto ooit gereden

  • 9.337 km

Inmiddels heb ik meer dan 9.000 km met de Xpeng G9 LR gereden. Langste rit was in 2 dagen 2.000 km naar Spanje. Ik was vooral kritisch op de vele piepjes en de rijondersteuning zoals de LCC. Het management van Xpeng heeft daar adequaat op gereageerd en een blik Chinezen deze kant uit gestuurd. In maart krijgen we een update waarbij de belangrijkste issues zijn opgelost. En daar heb ik alle vertrouwen in. Mede vanwege een bericht van een Deense journalist die met de bèta versie heeft gereden.

Ik denk dat de G9 daarmee de beste auto wordt die je voor dat geld kunt kopen. Want de afwerking is prachtig, de audio is goed, stuurgedrag is instelbaar en goed en hij is muisstil. O ja, er gaat gigantisch veel in. Alleen de frunk al is goed voor 71 liter. 660 liter achterin is huge. Een smalle parkeerplaats is dan ook soms een uitdaging (vooral omdat ik bang ben voor de portieren van de buren tegen de mijne). Maar met de app met de functie in- en uitstappen zet ik hem keurig op zijn plaats, terwijl ik erbij sta. Uiteraard kun je dan op wat stomverbaasde blikken rekenen. Automatisch inparkeren doet hij overigens ook netjes. Ik kan het zelf sneller na 46 jaar, maar hij neemt geen risico. De app is best handig (even voorverwarmen of koelen, raampjes op een kier zetten, zodat de hond ook frisse lucht krijgt). Is ook je sleutel (naast de echte sleutel). De app kan nog wel beter, maar ik vind hem al behoorlijk prima.

Laden doet hij als een beest. Handig als je 1000 km op een dag wilt trekken. Als hij onder de 200 kW komt dan weet ik dat het eind in zicht is. Na een paar minuten staat hij met vrolijk 275-285 kW vol te knallen (mits de paal het leveren kan). De 300+ heb ik nog niet gehaald maar dat komt waarschijnlijk omdat hij bij mij niet leeg genoeg is. Per slot van rekening wil je na 3,5 uur in de auto ook wel eens plassen en je benen strekken. En hij laadt sneller dan jij koffie hebt gedronken.

In Spanje met rustige binnenwegen rijd ik zeker 500 km op een volle accu. Altijd grappig als je -20 kWh verbruikt bij een lange afdaling. Ik zit meestal op zo'n 16 kWh per 100 km. Op de snelweg gaat dat naar 20-21 kWh. Op de heenreis met volle bepakking was dat zo'n 22 kWh bij 120 km/u. Spanje is wat minder bezaaid met laadpalen maar ze zijn er meer dan veel apps ze aangeven. Bij de langzame Iberdrola-laders kun je vaak gratis laden. Maar ik ga meestal naar Eranovum. Met 0,39 per kWh far out de goedkoopste (60-100 kW).

De auto rijdt echt solide. Met rukwinden en storm zet ik (als het verkeer het toelaat) hem op LCC. Deze ondersteuning reageert nog wat nerveus maar dat is in maart opgelost. Maar ook met dit nadeel vind ik dit prettig rijden als er veel zijwind is. Het is een grote koets, dus hij vangt wel wat.

De stoelen zijn super. Ik heb de comfort uitvoering met nappaleer. Massagefunctie is erg goed. Jammer dat de stoelverwarming en de stoelventilatie niet je rug meeneemt.

Ik rij altijd in eco-modus. Reageert iets trager maar blaast het meeste weg. In Duitsland wel eens op sport gezet om een hinderlijke model Y (met groot licht knipperend) van me af te schudden. Die heb ik nooit meer gezien. De top ligt op ca. 210 km/u. Dat is meer dan in de boekjes (nou ja, digitale manual dan).

Nadelen? Ja, het is een nieuw merk dus de servicecentra zijn niet overal. Xpeng Nederland denkt wel mee om dat te verbeteren. Heeft sowieso een luisterend oor en dat is prettig. Nog een nadeel? De draaicirkel is bij zo'n grote auto groot. Ik kom uit een Metsubsidie PHEV Outlander waar ik 10 jaar met plezier in heb gereden. De meedraaiende achterwielen die Xpeng wel op de X9 (het vlaggenschip dat alleen nog in China rijdt) heeft gezet zouden welkom zijn. Ik had er wel €10.000 extra voor over gehad. Dan heb je voor €80.000 een auto die in mijn ogen perfect is. Mijn versie met comfort pakket, andere kleur (zwart past iets beter bij het panoramadak) en elektrische trekhaak was net geen €70K. Onderweg stond ik naast een Mercedes EQS die dat wel had, maar die kost dan ook €175.000 in die versie.
Ook is het jammer dat je de ACC niet kunt gebruiken als de (elektrische) trekhaak uit is. In het drukke verkeer in China is het ondenkbaar dat je de ACC gebruikt met een aanhanger erachter. Maar dat zal hier nog wel aangepast worden. Is immers een software-instelling, meer niet.

Ik zou de auto zo weer kopen. En rijd er met veel plezier in. En dan te weten dat hij alleen nog beter wordt. Als de update geweest is, zal ik een update geven.

Update na de update

  • 12.311 km

Zoals beloofd een update.
Net voordat we weer van Spanje naar Nederland vertrokken kregen we de bèta-versie van de nieuwe software binnen. Je moest je daarvoor aanmelden want bij bèta's loop je een risico. Dus 2000 km in 2 dagen om te testen. En nog niet alle issues zijn opgelost maar wat een verbetering! De piepjes zijn weg. Het systeem dat er op let dat je niet in slaap valt, is instelbaar en werkt goed (wel even een hand voor de mond als je gaapt). De LCA, waarmee je bijna automatisch van baan kunt verwisselen, werkt erg goed. Alleen in het donker heeft hij moeite met zeer felle xenon- en lrd-lampen en durft dan niet in te halen. Tot 95 km/u is de afstand tot de voorligger prima. Boven de 100 is de afstand nog te groot en houdt hij te plotseling in als iemand je een beetje 'snijdt'. Dat moet soepeler kunnen. De LCC, waarmee hij de weg volgt en in het midden van de rijbaan blijft, is nog onvoldoende.
En zo is er nog een heel rijtje aan verbeteringen. Voor een bèta lang niet slecht. En wat top is, is dat alle 1000 bèta-testers een feedbackformulier kunnen invullen. Het management van Xpeng Nederland was ook erg benieuwd wat wij ervan vonden. Erg klantgericht dus.

De reis van 1000 km op een dag doe je met 2 vingers in de neus. Dit is de eerste auto waar ik geen houten kont in krijg (oké dan, mijn 911 had ook geweldige stoelen). De rijondersteuning maakt het erg ontspannen. Terwijl mijn vrouw reed, kon ik op het passagiersscherm wat YouTube kijken. Met muziek op mijn oortjes, terwijl mijn vrouw naar de radio kon luisteren. Hoop en verwacht wel Apple Carplay. Dan lekker naar Netflix kijken.

Laden doet hij bizar goed. Een paar keer boven de 300 kW! Zakt wel af naar de 275 kWh. Maar dat houdt hij een tijd vol. Andere laders waren stomverbaasd. In 20 minuten van 18 naar 90%. Gauw koffie halen, naar het toilet, hond uitlaten en weer rijden.

Vind het verbruik verrassend goed. Op de péage met 120-130 km/u 20,5 - 21 kWh/100 km. In Spanje (warm, rustige wegen) zo'n 16 kWh per 100 km. Dus je komt met een volle accu over de 500 km echt bereik. Indicatie van dynamisch bereik is onder normale omstandigheden betrouwbaar. In Spanje (bijna vol en dan berg af) was die wat in de war: 999 km. Maar dan moet je wel bergaf blijven rijden.

Ik wil hem nog een keer helemaal leeg rijden. Kijken of je op de snailmode nog net thuis kunt komen.

Ik blijf dus enthousiast. Enthousiaster nog dankzij de update. En nee, ik ben geen Chinees en ook geen AI.

Voor €70 K is het een ongelooflijk goede en mooie auto.

Zal als de officiële update uitgerold is, weer een update geven.

Nieuwe auto na software update

  • 22.300 km

Inmiddels ben ik de nodige kilometers verder met de G9. En de nodige softwareversies. Afgelopen week OS 5.2.5 (na 5 bèta-versies) uitgerold. En wat een enorme verbetering weer. En wat een enorm verschil met de eerste versie. Xpeng werkt nu met TomTom. En de versie die we nu hebben werkt behoorlijk goed. Niet beter of slechter dan Google Maps die ik er wel eens naast hou om te vergelijken. Apple Carplay is in het 2023-model niet mogelijk maar ik mis het ook niet. Er zit een browser in en daarmee kan je best veel. Ook een mirror maken van je telefoon. Op die manier kun je ook Google Maps hebben. Maar die behoefte heb ik niet. Netflix zou wel fijn zijn, maar dat is iets waar Xpeng en Netflix niet overuit zijn (centenkwestie).
De auto rijdt steeds beter. ALC om automatisch van baan te verwisselen werkt erg goed. Soms geeft hij een beetje 'gas' bij om een gaatje te pakken. Is lekker assertief maar vooral ook veilig. Ik zou zelf ook zo rijden.
LCC waarbij hij netjes meestuurt werkte aanvankelijk niet goed genoeg. Na een kalibratie van de camera's is dat enorm verbeterd. Blijft netjes in het midden. Bij vrachtwagens en caravans gaat hij iets meer naar links om ruimte te maken. Heb echt honderden kilometers op de Xpilot gereden zonder veel te doen. Deze zomer even voor een week naar de Pyreneeën gereden en toch niet bekaf aankomen (wel met een overnachting, maar zonder had ook gekund). Op dit soort lange stukken merken we toch dat onze blaas en cafeïnebehoefte het minder lang volhouden dan de accu van onze long range. Op rustige wegen binnendoor in Frankrijk (maar ook in Nederland) kom je ver boven de 500 km. Op de péage stoppen we meestal elke 300-350 km. Prikken hem dan even (bij Ionity) aan de lader. Altijd leuk als hij een keer wat leger is en je de 320 kW aantikt. De Volvo naast mij kon het niet geloven. In een kwartiertje even plassen en koffie halen (duurt meestal 20 minuten) en hup knallen maar. Ik rij er meestal 120-130 km/h. Met een verbruik van 21 kWh is dat lekker.

Je kunt nu ook de ACC gebruiken met een trekhaak. Helaas nog maar tot 90 km/h. Geen probleem met caravan of aanhanger. Maar met een fietsendrager willen we toch wat vlotter. In China mogen ze niet met een aanhanger rijden (en fietsendragers kennen ze denk ik niet). De trekhaak wordt er dus speciaal voor de rest van de wereld opgezet (wel mooi zo elektrisch uitklapbaar).

De veiligheidssystemen werken doen het ook goed, kwam mijn vrouw laatst tot haar schrik achter toen iedereen acuut op de rem stond. Daar had ze zelf nooit op kunnen reageren. Wel sneu voor de Eniaq achter haar dat de auto daarachter het niet had en er dus op knalde. Daarachter vloog men in de vangrail terwijl mijn vrouw veilig verder kon.

Minpuntjes? De DAB-radio werkt erg matig. TuneIn Audio maakt het wel goed. De carkit klinkt nog steeds wat blikkerig. De voice control (Hey Xpeng!) is nog steeds in het Engels en begrijpt niet alles. Maar heel veel commando's doe ik wel zo, omdat ik zelfs niet meer weet waar het in het menu staat.
Veel meer kan ik niet bedenken. O ja, ik vond de velgen van mijn LR erg lelijk (als de kappen zwart gewrapt zijn ziet het er beter uit). Ik heb toch maar andere op gezet. Verder heb ik de auto in de ceramic coating laten zetten. Handmatig wassen is een peulenschil geworden.

Ik merk dat Xpeng steeds erg open staat voor feedback. Voorgestelde verbeteringen (bijvoorbeeld de dode-hoek-camera) worden inderdaad doorgevoerd. Er is een levende appgroep waar (toekomstige) eigenaren elkaar vragen stellen en ervaringen delen.

In januari was ik uitermate kritisch en heb een klachtenbrief naar Xpeng Nederland geschreven. Werd door 65 mensen mede-ondertekend. Alle 7 klachten die met veiligheid te maken hadden kunnen we wegstrepen. Dus ik ben (ook door de open houding van Xpeng) wel een fan geworden. Zeker als ik naar de prijs van deze luxe bak kijk. Één ding had ik graag gehad (en had er graag €10K meer voor betaald): meesturende achteras. Want hoewel hij goed zelf kan inparkeren, is het nog wel een grote bak.

De Xpeng-app

  • 38.064 km

Hierbij nog een update van mijn ervaring met de Xpeng (de Peng zoals we hem meestal noemen). Deze keer niet over de auto zelf maar over de app. Er wordt her en der wat gemopperd over het al dan niet automatisch openen met de telefoon, maar met mijn iPhone heb ik nauwelijks problemen. Het lijkt dat Xpeng meer op heeft met Apple dan met Android.
Xpeng vernieuwd niet alleen de software om de auto beter te laten rijden, maar ook die van de app. We onderhouden als een groepje gebruikers uit Zweden, Denemarken, Noorwegen en Nederland een database waar het Chinese ontwikkelteam rechtstreeks toegang toe heeft. En de ontwikkelaars kijken regelmatig erin. Een redelijk unieke samenwerking. De input krijgen we via verschillende platforms. In Nederland vooral via Discord waar bijna 2500 kritische maar ook enthousiaste eigenaren verzameld zijn.

En dat de Chinezen er goed in gekeken hebben, zien we ook aan de app. Er is net een bètaversie uit waar tal van wensen in verwerkt zijn. Zo kun je het scherm voor een belangrijk deel zelf indelen. Voor de iPhone kun je widgets maken. En de belangrijkste functies werken nu ook op de Apple Watch. Kleine maar belangrijke aanpassingen, zoals het via de app aan kunnen passen van het maximale laadpercentage. Allerlei mogelijkheden om het laden te regelen zijn nu ook mogelijk.
Je krijgt nu ook een waarschuwing op je scherm als je per ongeluk de laadklep of een portier niet hebt dicht gedaan.

Wat in een vorige versie al mogelijk was, blijf ik vrij bijzonder vinden: de X-Combo's. Op een vrij eenvoudige manier kun je allerlei dingen programmeren. De belangrijkste voor mij zijn:
- het uitschakelen van de waarschuwing dat je te hard rijdt. Nog wel 1 keer op een button drukken (Europese regelgeving), maar dat doe je al voordat je gaat rijden.
- het aanzetten van de WiFi van de auto
- bij het openen van een portier de camera aanzetten om te zien of er geen paaltje of muurtje naast je auto staat.
- inschakelen van de 360-graden camera's bij het achteruit rijden
- voorkomen dat de auto afsluit als er nog een passagier inzit (ik heb ingesteld dat hij dat normaal gesproken wel doet)
- en natuurlijk de persoonlijke begroeting en instellingen als ik naar mijn profiel switch (mijn vrouw heeft natuurlijk haar eigen begroeting en je kan de tekst zelf aanpassen in bijv. 'Hallo schat. Welkom in je Peng. Rij je een beetje voorzichtig?' 😂)

Dat zijn de automatische combo's. Daarnaast heb ik een aantal combo's die ik met een druk op de knop kan activeren. Zo heb ik de sentry-modus niet standaard aan. Maar op vakanties moet hij dat wel doen.

Het leuke is dat je combo's met andere eigenaren kunt delen. Of met een QR of met een code. Zo kunnen hondeneigenaren hun specifieke dogmode met elkaar delen. Inmiddels hebben we een aardige database aangelegd. Daarnaast krijg je een rijtje standaard combo's in de app aangeboden die je ook weer kunt aanpassen.
Ik heb geen idee of andere auto's dit soort mogelijkheden ook hebben. Sommige merken zullen wellicht meer automatische instellingen hebben, maar ik ben wel blij met deze vrije keuze.

En het rijden? Blijft het een genot. En als ik bij een snellader weer eens de 320 kW aantik, krijg ik toch weer een flinke grijns. Gauw plassen en koffie halen en weer door.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.