Xpeng G9 RWD Long Range (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | G9 RWD Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Van premium engels naar premium chinees
- 1.000 km
Tsja, daar ging ie dan, een medewerker van de leasemaatschappij kwam de Jaguar I-Pace ophalen en reed o zo voorzichtig weg. "Zulke mooie auto's" rij ik niet elke dag was zijn commentaar toen hij in stapte. Als je mijn review leest dan snap je misschien de gemengde gevoelens die ik bij die auto had. Maar mooi vonden we hem nog steeds.
Driekwart jaar eerder kwam het orientatieproces voor "de volgende" serieus op gang. Wensen: electrisch, ruime crossover of SUV ivm 3 tienerdochter en twee honden, veel luxe, betrouwbaar en onder de streep ongeveer even hoge maandlasten als de I-Pace. Dat werd nog niet makkelijk want van de bijtellingsvoordelen is niet veel meer over.
Zo’n beetje alle beschikbare merken/modellen hebben we bekeken en proefgereden maar we waren eigenlijk bij allemaal nogal “underwhelmed”. Met andere woorden, we waren redelijk verpest door de performance van de I-Pace.
- Toyota BZ4X: wat een nietszeggende auto, niet vooruit te branden
- Skoda Enyaq: lekker ruim, maar rijgedrag leek wel een boot. Met wat zijwind zaten we letterlijk te deinen in de auto.
- ID4/5: iets straffer geveerd maar niet overtuigd van het interieur
- Nissan Ariya: zeker mooi ding van buiten en vooral van binnen, voor ons misschien niet voldoende ruimte
- Ford “Mustang” Mach-E. We werden er wel blij van, gaf het meeste het gevoel wat we ook in de I-Pace hadden. Maar het was wel de meest snelle en luxe uitvoering (buiten budget) die ze ons mee gaven.
- Tesla Model Y. Zeker na de absurde prijsverlaging kon je daar niet om heen. Als je alleen naar de specs en cijfertjes keek was dit de verstandigste keuze. Alle luxe, snel, ruim en betaalbaar. Maar je ziet ze op iedere straathoek. De Opel Kadett van de jaren 20? Waren ook geen fan van de looks.
Onze I-Pace heeft ons geleerd dat laadsnelheid eigenlijk nog belangrijker is dan de absolute range. En veel van de auto’s waar we in hadden gereden blinkten niet uit in laadsnelheid. Twijfel alom dus.
En toen waren we een keer toevallig in Leidschendam en daar was ineens de X-Peng store. Had er nog niet veel van meegekregen maar was nogal onder de indruk van wat daar stond. Kreeg er zeker van de binnenkant een beetje een Mercedes gevoel bij. Groots en luxe. Zal wel niet betalen zijn, alhoewel? We konden toen nog niet proefrijden maar mijn interesse was gewekt. Een Chinees? Die zag ik niet aankomen.
De maanden daarna kwam er druppelsgewijs meer info/reviews en allemaal waren ze overwegend positief. Ook nog even naar de Zeekr 001 en Nio EL6 gekeken maar die vielen al af op kofferbakruimte en (lease)prijs. Na twee proefritten was ik overtuigd. In september besteld en eind november al geleverd. Een zwarte LR met trekhaak en optionele comfortpakket.
Nu we er een paar weken op hebben zitten is het tijd voor mijn eerste indrukken. Ik ga niet herhalen wat je in alle reviews kan zien/lezen maar ga de dingen beschrijven die mij het meest opvallen.
Positief:
Supercomfortabel, superruim, superstil, vlot genoeg, indrukwekkende luxe, opties en features. Het eerste wat getoond wordt als iemand de auto bekijkt zijn het extra scherm, de supergrote vanity mirror met kleurinstelling en de massagestoelen. Had Babi Pangang grappen verwacht van collega’s en vrienden maar ze zijn allemaal onder de indruk van wat er staat.
Neutraal:
Zelf hebben we nog geen enkele storing gehad, al is er al wel een OTA update geinstalleerd die een potentieel probleem op moet lossen waarbij de accu plotseling toch leeg is terwijl de range nog meer dan 100km aan geeft.
Aan sommige dingen merk je dat het toch nog een relatief jong merk is. Ondanks alle opties en luxe missen er soms toch nog dingen waarvan je gewoon verwacht dat die erop zitten. Het plannen van het voorverwarmen is bijvoorbeeld nog erg beperkt. Op de app zit geen rittenregistratie. De DAB radio ontvangst niet optimaal en voor de verschillende bronnen van de audio is het volume nogal verschillend waardoor je soms schrikt van een hard volume.
Er zit zo veel op en aan dat het in het begin lastig is alles terug te vinden in de menustructuren.
Waarschuwingen voor snelheid, lane keeping e.d. zijn irritant. Gelukkig redelijk snel weg te configureren al is nog niet alles via een shortcut heel snel te bereiken. Dit is niet per se een XPeng probleem maar komt door de EU regelgeving.
Negatief:
X-Pilot en ACC is een drama. Onnodig afremmen, af en toe ghost breaking maakt het gewoonweg niet fijn. Er zit niet eens de mogelijkheid tot een “domme” cruise control.
De camera die je in de gaten houd is veel te streng. Als je ook maar 1x gaapt dan krijg je al niet subtiele audiomelding dat je de weg in de gaten moet houden.
Telefoon als sleutel werkt 9 van de 10 keer prima, maar die ene keer dat het niet direct werkt is super-irritant. Je moet dan in de app klooien om het aan de praat te krijgen.
Tot zo ver de eerste indrukken. We zijn zeer positief over de auto. De dingen waar we niet zo positief over zijn kunnen (en worden hopelijk) met OTA updates verbeterd.
Beta OTA update, wat brengt het
- 5.000 km
En ineens was daar een berichtje dat je mee mocht doen met een betatest van een update. Als IT-er laat je je dat geen twee keer zeggen. Aangemeld en een weekje later stond versie 4.4.0 beta te pronken in m'n scherm met een waslijst aan verbeteringen. Hieronder mijn eerste conclusies over de wat mij betreft grootste pijnpunten.
- Het is fijn dat de gevoeligheid van de statusmonitor nu instelbaar is. De originele stand kwam kwam overeen met wat nu "hoog" is. Ik merk dat ie minder snel miept, maar mag nog steeds niet 1x gapen voordat je streng wordt toegesproken. Met hand voor de mond blijft het wel stil.
- De irritante geluiden van de ACC/LCC zijn nu weg. Top!
- Het automatische rijgedrag zou verbeterd moeten zijn. Ik merk wel wat verbetering maar valt bij mij nog steeds onder de categorie "onbruikbaar". ACC nog steeds veel te veel afstand en LCC erg zenuwachtig met continu kleine rukjes aan het stuur. Alleen bruikbaar bij filerijden waar het WEL erg prettig werkt.
- Helaas nog steeds gedoe met de radio, icoontjes worden niet bewaard en DAB zenders zijn soms pas weer te ontvangen nadat je zelf een refresh doet. Misschien dat het te maken heeft met het feit dat ik relatief dicht bij de duitse grent woon? Er was niets vermeld in de release notes maar hoopte stiekum op wat aanpassingen.
Al met al is het beter dan voor de update, maar er is nog wel een stapje te gaan. Wilde eerst een ster er. bij geven bij de betrouwbaarheid, maar ondertussen werkt het knopje van de stoelmassage niet meer (kan gelukkig nog wel via het scherm). Ook geeft 1 van de afstandssensoren rechtsachter continu aan dat er geen afstand meer is. Binnenkort maar eens kijken of ze dat kunnen fixed. Tot die tijd dus geen ster er bij.
Ben benieuwd of ze bij de uiteindelijke release nog meer verbeteringen kunnen doorvoeren, maar vermoed dat er niet veel verschil meer kan zijn. In ieder geval goed te zien dat XPeng serieus met klachten bezig is.
Als je deze software-dingetjes buiten beschouwing laat blijft het overigens een zeer prettige apparaat. Wat dat betreft zeker geen spijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.