Xpeng G6 RWD Long Range (2025) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | G6 RWD Long Range |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 2.350 km |
Xpeng G6 Longe Range; De eerste meters
- 350 km
Na 4 jaar te hebben rondgereden met een Skoda Enyaq 80 First Edition was het tijd voor een opvolger. De leasetermijn was verstreken en dus mocht ik me gaan verdiepen in al het moois wat in autoland beschikbaar is. Het moest wel een EV worden want dat is nu eenmaal het beleid binnen ons bedrijf. Inmiddels ben ik een doorgewinterde EV-rijder en is dat voor mij geen enkel probleem. Sterker nog als ik de keuze had tussen een brandstofauto of een EV, dan zou ik altijd voor de EV gaan. Ik heb geen enkel voorkeur voor een bepaald merk; Wat ik belangrijk vind is samen te vatten in 4 topics:
1. Ik zoek een ruime auto. Met een gezin van 4 waarvan onze jongens 15 en 18 zijn, heb je niets aan een te kleine auto. Ruimte is wat je nodig hebt. Daarnaast mag onze jolige viervoeter ook regelmatig mee met een tripje dus ook daarvoor moet wat ruimte zijn in de kofferbak
2. Een goede prijs/kwaliteit verhouding. Bij een leaseauto is toch de bijtelling een bepalende factor. Een gunstige prijs met daarbij de nodige opties zijn zijn daarbij erg prettig.
3. Een goede actieradius. Niet dat dit hier in ons kikkerlandje nu zo belangrijk is maar omdat we ook in zomer en winter naar het buitenland gaan wil je niet met een ieniemienie-accu op pad. Hierin bleek de Skoda overigens prima aan te voldoen want die had een accu van 80 KW.
4. Een hoge laadsnelheid. Hoewel de laadsnelheid van de Skoda, zeker in het begin, zeer acceptabel was, is er in de tussentijd veel veranderd. Veel auto's laden echt al boven de 200 KW per uur en dat scheelt toch aanzienlijk.
Met dit lijstje in de aanslag hebben we de nodige dealers bezocht. We hebben de Ford Capri gezien, de Renault Scenic bekeken, de Model Y overwogen (maar vrouwlief vond hem spuuglelijk) en de Peugeot 5008 overgeslagen (De ellende die ik lees mbt het laden bezorgde me de kriebels). De enige die we best ok vonden was de Audi Q4 Sportback maar die voldeed dan weer niet aan puntje 2 van onze bucketlist. Uiteindelijk hebben we een bezoek gebracht aan het Xpeng Center in Eindhoven waar we de G6 hebben bekeken. Eigenlijk waren we meteen verkocht. Wat een auto! Je ziet aan alles dat Xpeng een volledig andere insteek heeft als het gaat om het bouwen van auto's. De gebruikerservaring staat bij die jongens voorop en dat zie je terug in de eindeloze lijst functionaliteiten van de auto.
De kogel was door de kerk; Het werd een G6 Long Range (2025). Het betreft hier het faceliftmodel wat naast een aantal optische wijzigingen onderhuids de grootste verandering heeft ondergaan. Kon het vorige model (2024) nog laden met 280 KW per uur, het nieuwe model tikt 451 KW per uur aan. Uiteraard onder de meest ideale omstandigheden en bij een laadpaal die dat überhaupt voor elkaar krijgt. We kozen voor de kleur Graphite Grey met een lichtgrijs (lees bijna wit) interieur. Opties? Nee, die kun je niet kiezen want de auto zit al bomvol met alles wat je hartje maar wenst. Alhoewel... Een trekhaak moet je wel separaat aanvinken maar daar blijft het dan ook bij. Dit heeft te maken met het feit dat een trekhaak niet later kan worden onder gebouwd.
Vrijdag 31 Oktober was het zover en mocht ik de auto gaan ophalen bij het Xpeng Center in Eindhoven. Ik heb inmiddels al een aantal afleveringen van nieuwe auto's meegemaakt maar de aflevering hier was echt top. Nee, ik heb geen aandelen in Xpeng maar ik kan je vertellen dat de manier waarop zij je daar bij het merk betrekken, de uitleg tot in de puntjes verzorgen en tot slot ook nog de nodige collega's (mochten er vragen zijn) aan je voorstellen, fenomenaal is. Doen ze goed daar; Je voelt je echt een zeer gewaardeerde klant.
350 KM - Zelf aan de slag!
Inmiddels en aantal korte ritten gemaakt waarbij ik gevoel probeer te krijgen bij de mogelijkheden waarbij al snel duidelijk wordt dat alles via het centrale touchscreen moet worden geregeld. Er is geen knopje in de auto te vinden anders dan de stengels aan het stuur en een paar noodknopjes bij de binnenspiegel. Het ontbreken van knopjes hoeft niet zozeer meteen een probleem te zijn; Het vergt gewoon wat doorzettingsvermogen om het menu te doorgronden. Gelukkig is dat menu zeer intuïtief en zitten de zaken op een logische plek. De omvang van de mogelijkheden maken het soms tot een zoektocht(je).
Ik moet nog duidelijk wennen aan de manier waarop je de auto kunt openen. Uiteraard is er een aloude sleutel bij geleverd maar ook kun je de auto openen met een kaart (NFC) of met je smartphone. Daaraan zijn ook allerlei berijdersinstellingen te koppelen en dat is fijn. Als mijn vrouw haar profiel kiest, dan word de stoel ingesteld naar haar voorkeuren bijvoorbeeld. Ook de rijdersinstellingen zijn hieraan gekoppeld (ECO, Comfort, Sport, Launch en Individual). Het is dus wel zaak om altijd je telefoon bij te hebben als je van dergelijke zaken gebruik wilt maken. Ik vertelde dit ook aan mijn zoon van 18 en tegelijkertijd besefte ik me dat de jongeren tegenwoordig vergroeid zijn met hun telefoon waardoor dat dus al geen probleem zal opleveren. Bizar overigens hoe snel hij de auto begrijpt... generatiedingetje denk ik.
Conclusie vwb de functionaliteiten: Er zijn er legio en ik moet ze echt nog gaan begrijpen. Ik ga daar de komende periode zeker meer over schrijven.
Wat verder opvalt na 350 km. is de degelijkheid van de auto. Mijn Skoda vond ik al een erg degelijke auto ten opzichte van de auto die daarvoor had (Renault Talisman Estate) maar de Xpeng lijkt daar vooralsnog een schepje bovenop te doen. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en hard goedkoop plastic vind je nauwelijks. Niet dat daar iet mis mee is want ook de Skoda had dat. Nee, het steekt bijzonder goed in elkaar en zaken als de sfeerverlichting, panoramadak en (kunst)leren interieur maken het tot een stijlvol geheel.
Het rijden gaat als vanzelf en voelt goed en solide aan. De auto reageert zoals ik zou willen en is razendsnel. Bijna 100 PK meer dan de Skoda en dat merk je. Nooit heb je het gevoel dat je vermogen tekort komt. Uiteraard heeft het gewicht van je rechtervoet een impact op je verbruik maar daar raak je snel mee vertrouwd.
Is er dan niets wat niet ok is? Nou eigenlijk wel. De spiegels kantelen als je achteruit rijdt. Dat is fijn want dan kun je stoeprandjes goed zien. Echter de hoek van de gekantelde modus kun je niet aanpassen (of ik heb het nog niet gevonden). Als de spiegels gekanteld zijn moet ik zelf wat onderuitzakken om eea goed te kunnen zien. Overigens zou ik ook gewoon gebruik kunnen maken van de camera's die alles registreren maar soms wil je gewoon liever zelf kijken.
Ook vind ik de zitting van de stoel wat kort. Tsja, daar kunnen we weinig aan veranderen en zal ik mee moetenleren leven. Tenslotte vind ik het wel een gemiste kans dat er geen frunk is geïnstalleerd. Je kunt de "motor"-kap openen en vind dat een mooi afgedekt geheel met wat mogelijkheden voor het bijvullen van vloeistoffen. Verder helemaal niets.
Ik ga de komende weken de auto verder ontdekken en zal binnenkort deze review aanvullen met mijn ervaringen.
Einde "Wittebroodsweken"
- 2.350 km
De eerste 2 weken zijn achter de rug en ik moet eerlijk zeggen: De auto bevalt echt supergoed.
Zeker in het begin heb ik vooral de verschillende functionaliteiten proberen te begrijpen. Het is toch echt wat anders dan alle andere auto's die ik eerder heb gehad; Alle functies verlopen via het centrale scherm en ik begin mijn weg daar goed in te vinden. Middels een aantal snelkoppelingen onderin het scherm kun je de meest gebruikte zaken direct aanspreken. Het menu is intuitief en belangrijker nog, het werkt snel, zeer snel! Dat maakt het misschien ook minder erg om soms wat te moeten zoeken want als je telkens van de langzaam opbouwende schermen hebt, zakt (bij mij in ieder geval) de motivatie tot een daverend nulpunt. Niets van dat alles dus en datzelfde geldt voor de navigatie; Het grote scherm leest goed af en ook dit werkt heerlijk snel. Daar kon mijn Enyaq echt niet aan tippen. Sterker nog, ik irriteerde me soms mateloos als ik al 5 minuten onderweg was en dan pas de navigatie beschikbaar kwam. De eerste dagen overigens wel wat ellende gehad dat ik geen internet had in de auto, die je nodig hebt voor het navigatiesysteem. Contact gehad met de dealer die op afstand de auto heeft ge-reset of ge-update of zoiets. Probleem verholpen en eea werkt weer als een trein. Xpeng levert overigens daarnaast 1 jaar lang internet in de auto die je kunt gebruiken als hotspot. Handig voor je medepassagiers.
Ik ben er inmiddels ook achter dat ik de fysieke sleutel gewoon het beste thuis kan laten. Je kunt namelijk de auto openen als je je telefoon op zakt hebt en daarmee worden ook meteen de door jou opgeslagen instellingen geactiveerd. Je stoel wordt dan in de juiste stand gezet en ook de instellingen van de auto zelf worden geladen. Supermakkelijk maar als je de fysieke sleutel ook op zak hebt dan wil hier nog weleens een conflict optreden. Thuislaten dus, dat ding! Waar ik nog wel probeer achter te komen is hoe ik kan voorkomen dat de instellingen van mijn vrouw worden gekozen op het moment dat zij meerijdt en dus ook haar foon bij heeft. Zal vast ergens in te stellen zijn maar ik heb het nog niet gevonden.
Ik heb veel reacties gehad op de auto. De één vind hem geweldig, de ander niet en dat is prima. Ieder zijn/haar smaak. Over de binnenkant louter positieve reacties. De sfeerverlichting is op elke gewenste stand en kleur in te stellen waardoor het soms echt een kerstboom lijkt. Er is zelfs een functionaliteit dat de sfeerverlichting met de muziek meebeweegt...... Zeker met de witte bekleding is het soms wat overdone maar daar kies je natuurlijk zelf voor.
Mooi bruggetje naar het geluidsysteem in de auto. Xopera noemt Xpeng het en het voorziet in 18 luidsprekers. Indrukkend zou je zeggen maar de kwaliteit van het geluid vind ik ondermaats. Hierin waren mijn vorige auto's echt beter. Zeker de Renault Talisman met Bose systeem.. Het geluid in de Xpeng lijkt ergens onder de motorkap vandaan te komen en hoewel je best eea kunt instellen en je er ook best aan kunt wennen, voldoet het niet aan de verwachtingen die ik had. Grappig is het wel dat je ook speakers in de hoofdsteunen hebt waarbij je kunt instellen dat bijvoorbeeld je telefoongesprekken via de hoofdsteunen gaat en de rest via het reguliere systeem.
Wat overigens ook grappig is, is de mogelijkheid om de auto via je de app te laten rijden terwijl je zelf buitend de auto staat. Nee, het is niet zo dat je hem een "blokje rond het huis" kan laten rijden maar je kunt wel:
1. De auto voor- en achteruit laten rijden. Handig is zeer krappe parkeervakken.
2. Een parkeervak insturen. Je selecteert een parkeervak als je nog in de auto zit, stapt uit en drukt op de knop in de app. De auto rijdt dan zelf het parkeervak in.
Veiligheid voor alles want je moet dicht bij de auto staan en als je de knop in de app loslaat, dan stopt de auto meteen.
Ik dacht aanvankelijk dat dit functies waren die ik nevernooitniet zou gaan gebruiken maar vooral het voor-en achteruitrijden bij smalle vakken heb ik toch al een keertje kunnen gebruiken.
Ik moet ook zeggen dat de parkeerfunctie in de auto erg goed werkt. De auto herkent parkeervakken in alle richtingen en je hoeft alleen maar op het vakje te klikken waar je wilt parkeren en vervolgens doet de auto de rest. Je hoeft helemaal niet te doen. Voor mij was dit ook zo'n functie die ik echt nooit zou gaan gebruiken maar omdat het zo gemakkelijk gaat en de auto best snel ingeparkeerd is, zou ik het best eens wat vaker gaan gebruiken.
Van de passagiers op de achterbank hoor ik niets dan lof. De ruimte daar is fenomenaal en de zittingen heerlijk. Leuk ook dat je de rugleuning van de achterbank wat kunt kantelen. Lekker als je op de lange ritten even wilt soezen.
Het verbruik valt me niet tegen en het valt me niet mee. Beetje zoals verwacht eigenlijk. Je hoeft geen zuinigheidswonderen te verwachten van zo'n kolos. WLTP geeft Xpeng 535 km. af maar ik zie niet in hoe dat in hemelsnaam zou moeten kunnen halen. Ik rij veel op de snelweg en let eigenlijk niet zo op mijn verbruik. Ik kom echt niet verder dan 450 kilometer. Kan dat beter? Ja, dat denk ik wel als ik voortdurend op de ECO-stand rijd, me netjes aan de snelheid houd en niet teveel aan verwarming vraag. Niet helemaal mijn ding dus.
Mocht je dan uiteindelijk moeten gaan laden, zoek dan zeker een snellader op. Dan wordt het pas echt leuk! Vanmiddag nog aan een laadpaal gestaan die niet meer dan 300KW levert. Ik heb geladen van 10 tot 80% en toen ik stekker eruit trok werd er nog steeds met 280KW geladen. Fenomenaal snel. Je bent na 12 minuten echt weer onderweg. Voor mij echt een groot pluspunt.
Enfin, Tot nu toe bevalt dit technisch hoogstandje goed, vereist het wel wat tijd om je te verdiepen in alles wat mogelijk is maar blijft het by far de meest fantastische auto die ik tot nu toe heb gehad. Minpuntjes zijn er zeker en wellicht komen er nog meer maar voor nu kruip ik graag weer achter het stuur om kilometers te maken zodat ik jullie over een tijdje weer kan bijpraten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Xpeng G6 RWD Long Range 80.8 kWh facelift Trekhaak, nappaleder zwart Wordt verwacht
- 2026
- 50 km

Xpeng G6 RWD Long Range 80.8 kWh | Panoramadak | Elek. Trekhaak | Mem Stoel | Leder | Elek. Achterklep | Digital Cockpit | Zondag Open!
- 2025
- 10 km

Xpeng G6 RWD Long Range 86 kWh 570km WLTP| Trekhaak| Apple Carplay
- 2025
- 18.000 km
Lees ook

Test: Xpeng G6 - Zeer comfortabel, desgewenst zeer snel alleen recuperatie zou steviger mogen

Saab 9000 CS 2.3 LPT (1997) - We krijgen spontaan zin in een ritje naar Trollhättan

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer

In naoorlogs Engeland was brood en melk nog op de bon toen Jaguar snelste auto ter wereld bouwde

