Xpeng G6 RWD Long Range (2025) #2

autoreview

Xpeng G6 RWD Long Range (2025)

Signalement

UitvoeringG6 RWD Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Xpeng G6 Longe Range; De eerste meters

  • 350 km

Na 4 jaar te hebben rondgereden met een Skoda Enyaq 80 First Edition was het tijd voor een opvolger. De leasetermijn was verstreken en dus mocht ik me gaan verdiepen in al het moois wat in autoland beschikbaar is. Het moest wel een EV worden want dat is nu eenmaal het beleid binnen ons bedrijf. Inmiddels ben ik een doorgewinterde EV-rijder en is dat voor mij geen enkel probleem. Sterker nog als ik de keuze had tussen een brandstofauto of een EV, dan zou ik altijd voor de EV gaan. Ik heb geen enkel voorkeur voor een bepaald merk; Wat ik belangrijk vind is samen te vatten in 4 topics:
1. Ik zoek een ruime auto. Met een gezin van 4 waarvan onze jongens 15 en 18 zijn, heb je niets aan een te kleine auto. Ruimte is wat je nodig hebt. Daarnaast mag onze jolige viervoeter ook regelmatig mee met een tripje dus ook daarvoor moet wat ruimte zijn in de kofferbak
2. Een goede prijs/kwaliteit verhouding. Bij een leaseauto is toch de bijtelling een bepalende factor. Een gunstige prijs met daarbij de nodige opties zijn zijn daarbij erg prettig.
3. Een goede actieradius. Niet dat dit hier in ons kikkerlandje nu zo belangrijk is maar omdat we ook in zomer en winter naar het buitenland gaan wil je niet met een ieniemienie-accu op pad. Hierin bleek de Skoda overigens prima aan te voldoen want die had een accu van 80 KW.
4. Een hoge laadsnelheid. Hoewel de laadsnelheid van de Skoda, zeker in het begin, zeer acceptabel was, is er in de tussentijd veel veranderd. Veel auto's laden echt al boven de 200 KW per uur en dat scheelt toch aanzienlijk.

Met dit lijstje in de aanslag hebben we de nodige dealers bezocht. We hebben de Ford Capri gezien, de Renault Scenic bekeken, de Model Y overwogen (maar vrouwlief vond hem spuuglelijk) en de Peugeot 5008 overgeslagen (De ellende die ik lees mbt het laden bezorgde me de kriebels). De enige die we best ok vonden was de Audi Q4 Sportback maar die voldeed dan weer niet aan puntje 2 van onze bucketlist. Uiteindelijk hebben we een bezoek gebracht aan het Xpeng Center in Eindhoven waar we de G6 hebben bekeken. Eigenlijk waren we meteen verkocht. Wat een auto! Je ziet aan alles dat Xpeng een volledig andere insteek heeft als het gaat om het bouwen van auto's. De gebruikerservaring staat bij die jongens voorop en dat zie je terug in de eindeloze lijst functionaliteiten van de auto.

De kogel was door de kerk; Het werd een G6 Long Range (2025). Het betreft hier het faceliftmodel wat naast een aantal optische wijzigingen onderhuids de grootste verandering heeft ondergaan. Kon het vorige model (2024) nog laden met 280 KW per uur, het nieuwe model tikt 451 KW per uur aan. Uiteraard onder de meest ideale omstandigheden en bij een laadpaal die dat überhaupt voor elkaar krijgt. We kozen voor de kleur Graphite Grey met een lichtgrijs (lees bijna wit) interieur. Opties? Nee, die kun je niet kiezen want de auto zit al bomvol met alles wat je hartje maar wenst. Alhoewel... Een trekhaak moet je wel separaat aanvinken maar daar blijft het dan ook bij. Dit heeft te maken met het feit dat een trekhaak niet later kan worden onder gebouwd.

Vrijdag 31 Oktober was het zover en mocht ik de auto gaan ophalen bij het Xpeng Center in Eindhoven. Ik heb inmiddels al een aantal afleveringen van nieuwe auto's meegemaakt maar de aflevering hier was echt top. Nee, ik heb geen aandelen in Xpeng maar ik kan je vertellen dat de manier waarop zij je daar bij het merk betrekken, de uitleg tot in de puntjes verzorgen en tot slot ook nog de nodige collega's (mochten er vragen zijn) aan je voorstellen, fenomenaal is. Doen ze goed daar; Je voelt je echt een zeer gewaardeerde klant.

350 KM - Zelf aan de slag!

Inmiddels en aantal korte ritten gemaakt waarbij ik gevoel probeer te krijgen bij de mogelijkheden waarbij al snel duidelijk wordt dat alles via het centrale touchscreen moet worden geregeld. Er is geen knopje in de auto te vinden anders dan de stengels aan het stuur en een paar noodknopjes bij de binnenspiegel. Het ontbreken van knopjes hoeft niet zozeer meteen een probleem te zijn; Het vergt gewoon wat doorzettingsvermogen om het menu te doorgronden. Gelukkig is dat menu zeer intuïtief en zitten de zaken op een logische plek. De omvang van de mogelijkheden maken het soms tot een zoektocht(je).

Ik moet nog duidelijk wennen aan de manier waarop je de auto kunt openen. Uiteraard is er een aloude sleutel bij geleverd maar ook kun je de auto openen met een kaart (NFC) of met je smartphone. Daaraan zijn ook allerlei berijdersinstellingen te koppelen en dat is fijn. Als mijn vrouw haar profiel kiest, dan word de stoel ingesteld naar haar voorkeuren bijvoorbeeld. Ook de rijdersinstellingen zijn hieraan gekoppeld (ECO, Comfort, Sport, Launch en Individual). Het is dus wel zaak om altijd je telefoon bij te hebben als je van dergelijke zaken gebruik wilt maken. Ik vertelde dit ook aan mijn zoon van 18 en tegelijkertijd besefte ik me dat de jongeren tegenwoordig vergroeid zijn met hun telefoon waardoor dat dus al geen probleem zal opleveren. Bizar overigens hoe snel hij de auto begrijpt... generatiedingetje denk ik.

Conclusie vwb de functionaliteiten: Er zijn er legio en ik moet ze echt nog gaan begrijpen. Ik ga daar de komende periode zeker meer over schrijven.

Wat verder opvalt na 350 km. is de degelijkheid van de auto. Mijn Skoda vond ik al een erg degelijke auto ten opzichte van de auto die daarvoor had (Renault Talisman Estate) maar de Xpeng lijkt daar vooralsnog een schepje bovenop te doen. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en hard goedkoop plastic vind je nauwelijks. Niet dat daar iet mis mee is want ook de Skoda had dat. Nee, het steekt bijzonder goed in elkaar en zaken als de sfeerverlichting, panoramadak en (kunst)leren interieur maken het tot een stijlvol geheel.

Het rijden gaat als vanzelf en voelt goed en solide aan. De auto reageert zoals ik zou willen en is razendsnel. Bijna 100 PK meer dan de Skoda en dat merk je. Nooit heb je het gevoel dat je vermogen tekort komt. Uiteraard heeft het gewicht van je rechtervoet een impact op je verbruik maar daar raak je snel mee vertrouwd.

Is er dan niets wat niet ok is? Nou eigenlijk wel. De spiegels kantelen als je achteruit rijdt. Dat is fijn want dan kun je stoeprandjes goed zien. Echter de hoek van de gekantelde modus kun je niet aanpassen (of ik heb het nog niet gevonden). Als de spiegels gekanteld zijn moet ik zelf wat onderuitzakken om eea goed te kunnen zien. Overigens zou ik ook gewoon gebruik kunnen maken van de camera's die alles registreren maar soms wil je gewoon liever zelf kijken.
Ook vind ik de zitting van de stoel wat kort. Tsja, daar kunnen we weinig aan veranderen en zal ik mee moetenleren leven. Tenslotte vind ik het wel een gemiste kans dat er geen frunk is geïnstalleerd. Je kunt de "motor"-kap openen en vind dat een mooi afgedekt geheel met wat mogelijkheden voor het bijvullen van vloeistoffen. Verder helemaal niets.

Ik ga de komende weken de auto verder ontdekken en zal binnenkort deze review aanvullen met mijn ervaringen.




10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.