Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Eerste ervaringen eerste Volvo
- 4.000 km
Na veel verschillende automerken en modellen te hebben gereden, waarvan de laatste 3 BMW's 5-series waren, is het nu tijd voor de eerste Volvo. Na even getwijfeld te hebben over de X5 plug-in, toch voor de Volvo gekozen en in januari 2015 hem besteld. Doorslaggevend hierbij was het uiterlijk en innovatieve wat dit model bracht.
Het betreft een XC90 T8 Inscription.
Auto is voorzien van alle optiepakketten plus alle losse opties waardoor het een zeer rijk uitgeruste auto is geworden.
Natuurlijk is het even wennen na de laatste 8 jaar gewend te zijn geraakt aan BMW, maar ik moet zeggen dat na ruim een maand te hebben gereden en 4.000km verder te zijn, overall ik zeer tevreden ben, eigenlijk boven verwachting.
Het rijcomfort, de ruimte, de innovatie, de afwerking, echt fantastatisch.
Zijn er dan geen minpunten tot nu toe, jawel.
Je merkt dat de uitlevering van deze T8-en onder druk stond ivm de bijtelling, waardoor ik het gevoel heb dat vooral de software nog niet 100% is. Kleine dingen als het geheugen van de HUD en spiegels houden niet altijd de goede stand vast, de spraaksturing voor oa navigatie en bellen is nog optimaal en snelheid waarmee je door menu's gaat zoals het navigatie kn volgens mij beter (dit alles gebaseerd op de ervaring van mijn laatste auto). Natuurlijk leidt dit af en toe tot kleine frustraties tijdens het rijden, maar gelukkig hebben de positieve kanten verweg de overhand.
Daarnaast heb ik alle vertrouwen dat deze kleine dingen komend jaar wel verholpen gaan worden met een update.
Wat stuurgedrag is het natuurlijk even wennen. Dit is natuurlijk een 2250kg zware SUV welke zeer comfortabel geveerd is en licht stuurt in de Hybride modus. Mooie is wel dat je hem ook in de Powermodus kan zetten waarbij de auto lager wordt en directer/zwaarder gaat sturen.
Feit blijft dat je natuurlijk dat je niet zo strak de rotonde hard overrijdt als met een 5-serie, maar dat weet je bij zo'n auto.
Verbruik is een beetje moeilijk te meten omdat de auto natuurlijk deels elektrisch rijdt en daarnaast op benzine.
Onlangs op vakantie naar Oostenrijk geweest met een dakkoffer erop, puur op benzine gereden en toen kwam het verbruik uit 12,8 liter op de 100km (1 op 7,8) wat wel flink is.
Daarbij heeft de auto ook het nadeel maar een 50 liter brandstoftank te hebben, dus na 300km moet je dan wel langzaam op zoek gaan naar het volgende tankstation.
Nu weer in het normale verkeer geeft de boordcomputer 8,7 l/100km aan wat een meer acceptabele 1 op 11,5 inhoudt.
Natuurlijk blijft het elektrisch rijden een beetje beperkt, gezien bij een volle lading (ca 2,5 u laden, totale lading is 8 KWh) de boordcomputer een range van 35km aangeeft, maar dit loopt vrij snel terug dus in de praktijk heb ik het gevoel dat je ergens rond de 30km elektrisch kan rijden. Ik rij altijd in de hybride stand dus dan bepaalt de auto zelf wanneer hij elektrisch of benzine rijdt.
Om even één optie eruit te lichten die ik echt fantastisch vind, de adaptieve cruise controle met de auto-pilot functie.
Je moet er even leren mee om te gaan maar wat is dit rustgevend, of je nu op b-wegen of snelwegen rijdt, heerlijk ontspannen en veilig. Het monitoren van je voorganger doet de auto perfect, afstand tussen jou en je voorganger is in te stellen, maar wat is dit relaxed zeg. Komt jouw voorganger tot stilstand dan sta jij ook stil en duurt dit niet langer dan 3 sec dan rijdt hij vervolgens er weer vrolijk achteraan. In de autopilot functie, die je kunt gebruiken tm 50 km/u (ideaal voor de file) doet hij helemaal alles zelf, dus naast remmen en gas geven ook sturen. Je moet wel licht contact maken met het stuur maar je kunt het stuur ook loslaten voor een korte periode. Maar ook als je de cruise controle niet gebruikt blijft de auto actief voor je voorgangers monitoren en grijpt zelf in indien nodig, echt prachtig die veiligheid die Volvo hier in de auto brengt, je krijgt een beetje idee dat een aanrijding onmogelijk is.... ;)
Ik kan mij overigens wel voorstellen dat deze optie licht irritant kan zijn voor je achterliggers, gezien de auto wel geregeld even bijtremt waarbij ik als achterligger zou denken "hé blijf eens met je voet van de rem af". In sommige gevallen zou gas los zijn voldoen, alleen technisch gezien snap ik dat dit niet echt mogelijk is. Daarnaast houd hij ook best een redelijke afstand tot je voorganger (ook in de minst korte afstand) waarbij er nog geregeld mensen tussen schieten, met gevolg dat de auto weer iets afremt om de afstand te houden. Tevens "dring" je ook niet echt aan bij je voorganger dat je er eventueel wel langs zou willen, dus het gevolg is dat de voorligger vaak links blijft rijden en dus niet aan de kant gaat. Maar al met al erger ik mij hier zeker niet aan en ben ik zeer blij met deze optie en gebruik ik het dus continu.
Op naar de volgende update met wat meer rij-ervaringen en hoop dat ook wat meer te kunnen zeggen over de betrouwbaarheid.
Ps. Dakkoffer is de 520 Box van Volvo (Thule)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.