Volvo XC90 T8 Recharge AWD R-Design (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 T8 Recharge AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 34.633 km |
KM-stand laatst | 53.332 km |
Een jaar XC90
- 53.068 km
Aankoop:
Door verandering in gezinssamenstelling heb ik mijn prachtige XC60 ingeruild voor een even oude XC90. Puur omdat er behoefte was aan meer ruimte. De XC90 is net iets breder, heeft betere stoelen achterin ten opzichte van de bank in de XC60, tenminste als deze bezet wordt door drie tieners. Natuurlijk heeft de middelste altijd wat minder beenruimte door de verhoging in het midden waar bij Volvo PHEVs het accupakket zit, maar dat geldt dus voor elke Volvo PHEV.
De grootste winnaar hier is natuurlijk de bagageruimte. Met afdekking al ruim, zonder afdekking gigantisch. Althans in vijf persoons configuratie.
Met alle banken beschikbaar is er slechts genoeg voor de wekelijke boodschappen.
Normale vakantie bagage kan gewoon makkelijk mee voor 5 personen. Op een foto is ook een dakkoffer te zien, maar dat is dan tijdens een drie weekse kampeervakantie en dan moet er het nodige mee. Twee extra tenten, een SUP, een BBQ enzovoort.
De opvolger is dus een Volvo XC90 R-Design T8 Recharge Long Range in zwart metallic. Onyx Black volgens de Volvo marketeers. Omdat er toch al veel zwart was heb ik bij de koop bedongen om de logo’s mbt motorisering en uitvoering er af te halen met enkel VOLVO in het zwart op de achterklep. Verder is de RVS bumper bescherming, in high gloss zwart gespoten, net als het logo voorop op de grill. De advertentie was destijds zonder trekhaak, maar op moment van bezichtigen was deze al gemonteerd. Net als dat de auto al op 22” winterwielen stond, terwijl de aanbieding was op standaard 20”. Ik bedong de 22” zomerset (nieuw) er dus eigenlijk bij ipv de originele. Ook is de Polestar upgrade bij de koop bedongen.
Verder aan de buitenkant zichtbaar de zwart getinte ramen vanaf de B-stijl.
Het totaal maakt er een soort XC90 Black Edition van, die ook aangeboden werd als een Black Friday aanbieding eind november 2023.
Auto was verder mooi uitgerust met nappa lederen bekleding, geventileerd en verwarmd en stoelmassage. Daarbij is er ook nog stuurwielverwarming. Het geluid wordt verzorgd door de voortreffelijke installatie van Bowers & Wilkins. Extra info voor navigatie, snelheid en verkeersborden zijn behalve op het centrale scherm ook te zien in de HUD. Erg prettig. Voor het comfort is de auto uitgerust met luchtvering met Four-C en niveau regeling. Voor mij een must als je 22” wielen wil, maar ook met zware aanhanger er achter een verstandige keuze. Ook zijn de zijruiten van gelaagd glas, voor meer comfort/stiller en veiligheid.
Een beetje een gemis is het panorama dak, wat ik toch wel heel vaak open of een kier had staan in mijn vorige auto’s die ik had. Het was een concessie die ik moest doen, een verder vergelijkbare auto stond te koop met pano dak maar was 9 mille duurder. Dat werd me wat te gortig. Ook heeft deze geen 360° camera.
Van binnen maakt het de auto zonder pano wel heel erg donker met de zwarte hemelbekleding zoals die toen nog standaard was op een R-Design (net als de buitenkant…). Op sombere dagen erg donker dus.
De auto is (12.12.23) keurig afgeleverd door dealer Nieuwenhuis te Zwolle, inclusief 2 jaar garantie. Ook het linker voor scherm werd opnieuw gespoten omdat er een miniem krasje op zat, waarvan ik zelf dacht dat het wel weg te poetsen was. Later zag ik in de app zelfs dat de garantie verlengt is en doorloopt tot januari 2026.
Deze XC90 is wel nog eentje zonder Google. Wel met de Long Range T8 aandrijflijn, zoals die heden ten dage ook nog wordt gevoerd.
Aan gemis aan Google is aan één kant jammer, aan de andere kant wel weer fijn. De instellingsmogelijkheden in het oudere systeem zijn gewoon prettiger. Het lijkt echter wel alsof de pilot assist in het oudere systeem toch minder goed werkt. Heeft er meer moeite mee, bijvoorbeeld op een spitsstrook waar schuine lijnen over zijn geverfd. Pilot assist was echt verbeterd bij de XC60, toen die van Sensus naar Google ging.
Nu dus wat dat betreft wel weer een stap terug. In een XC90 met Google heb ik niet gereden (volgens mij vanaf MJ ‘23), ik kan dus niet zeggen of ze daar toen ook een slag hebben gemaakt met de pilot assist.
Hoe bevalt de auto na een jaar sturen?
Prima eigenlijk, omdat hij goed doet waar hij voor aangeschaft is. In groot comfort en rust van A naar B verplaatsen en lokaal is dat dan ook nog eens heel voordelig. Ook is de auto op langere afstand met Nederlandse snelweg snelheden best zuinig ook nadat de accu (vrijwel) leeg is. Maar zodra je de pk’s aanspreekt gaat ie toch wel zuipen, meer dan de gelijk gemotoriseerde XC60 waar deze voor in de plaats kwam. Natuurlijk, het is een grotere en zwaardere auto met slechtere stroomlijn. De natuurwetten laten zich altijd gelden.
Ook rijden met caravan gaat fantastisch, maar ook dan ligt het verbruik zeer hoog. Zelfs tot ruim 20l/100 km. Maar ook dat is logisch met 105 km/h, met een twee ton wegende en 2,5m brede Kabe aan de haak.
Het rijden zelf gaat moeiteloos, ondanks de twee liter viercilinder. Vermogen en natuurlijk koppel in overvloed. En ook al is de accu al vrijwel leeg, de electro motor helpt altijd bij wegrijden vanuit stilstand, tractie en koppel zijn dan geweldig. De luchtvering doet haar werk prima, ook met volle belading.
Natuurlijk geeft de viercilinder een rauw geluid bij hogere toeren en acceleratie. Maar normaliter is het allemaal erg stil bij kruissnelheden in de auto, ook als je op benzine rij. Qua performance merk je het niet in ieder geval.
Ik rijd net als met mijn XC60 wel in Polestar modus met de caravan er achter. De automaat reageert dan gewoon veel fijner en heeft gunstigere schakel momenten. Ook is de luchtvering wat straffer en zeker met de zware caravan deint de auto dan ook minder. Die modus gebruik ik weer zelden als ik zonder aanhanger rijd. Ik vind de vering dan te stug. Dan kan je makkelijk voor een individuele modus kiezen, bijvoorbeeld wel vering in comfort en motor karakteristiek (en automaat) in een dynamische stand. Dat kan met Google als besturingssysteem volgens mij niet en dit is toch wel erg prettig op het moment dat daar behoefte aan is.
Het grootste voordeel van de auto, ruimte, is meteen ook zijn nadeel. Hij is groot. Thuis of in het dorp niet echt een probleem, parkeren in de stad of in een parkeergarage is het echt een lel. Daar mis ik de 360° camera die er dus niet op zit.
Nu is dat de laatste tijd wel weer gedeeltelijk opgelost. Mijn betere helft heeft de pech op relatief jonge leeftijd last te hebben van heupslijtage aan beide heupen, met een invalide kaart als gevolg. Die parkeerplaatsen zijn vrijwel altijd lekker ruim….
Een jaar gebruik:
Nu een jaar later en een kleine 20.000 km later nog geen serieuze dingen gehad. Wel twee dingen die vervelend waren, maar je kon gewoon blijven rijden.
Een dag na aflevering ging ik op wintersport en op die rit bleek de elektrische bijverwarming kapot. Tijdens elektrisch rijden heel koud, maar ook tijdens de rit van en naar Oostenrijk vooral tijdens file erg koude periodes in de auto. Vlot opgelost en na terugkomst. Er moest een nieuwe verwarmingsunit in. Ik heb begrepen dat dit vaker voorkwam, met name bij MJ 22 met de nieuwe long range aandrijflijn.
Ook een een storing in het geluid (gong) dat je je handen aan het stuur moet houden. Het ging niet uit, zelfs niet als je de auto uit zette en op slot. Uiteindelijk opgelost door dit expres zo te doen. Pilot assist aan en net zo lang de handen van het stuur tot de gong hoort af te gaan. Iets later met nog geen handen aan het stuur gaat dan de pilot assist er zelf af en toen was het weg. De dealer in Zwolle heeft de auto toen dezelfde nog uitgelezen en een reset gedaan. Ze konden niks vinden en is ook nooit meer voorgekomen. Geen kosten en toch fijn dat daar meteen naar gekeken kon worden.
Laten we hopen dat de storingen niet een een voorbode zijn. De XC90 T8 heeft wat dat betreft niet de beste reputatie, maar dat geldt vooral voor de eerste modeljaren (2015-2016). De XC60 was storingsvrij in de kleine twee jaar dat ik die heb gehad.
Gemiddeld verbruik is in deze periode 7,3 l/100 km.
Dat is inclusief een wintersport reis (1900 km) en ongeveer 4500 km met caravan. Verder stekkeren wij veel ivm 30 zonnepanelen. Het verbruik loopt dus erg uiteen afhankelijk van soort gebruik.
We tanken soms anderhalve maand niet.
Beste verbruik is 1,53 l/100 km over 1227 km. Het slechtste 20,49l/100 km over 214 km, windkracht 5 tegen met genoemde caravan de Pyreneeën over. Zeg het maar.
Een diesel PHEV zou wellicht voor ons het mooiste zijn, zeker met de caravan er achter. De MRB in Nederland maakt dat echter niet rendabel.
Verbruik is te bekijken op Spritmonitor.
Volgende week een eerste (jaar-)beurt.
Resumerend:
Als je de ruimte niet nodig hebt is de XC60 de fijnere auto. Net iets dynamischer en handiger. In mijn ogen ook mooier.
Voor de rest vrijwel onovertroffen. Het concept is top. Vind maar eens een 7-zitter PHEV.
De Duitse concurrentie maakt misschien net iets betere (meer dynamischere) auto’s maar kosten bij gelijke uitrusting minstens €20k meer. En als PHEV zijn ze geen 7 zitter.
Zo’n grote auto koop je toch niet om een lekker stukje te sturen, daar zijn ze veel te zwaar voor. En wie dat wel belangrijk vindt heeft waarschijnlijk ook nog wel wat anders op de oprit of in de schuur staan.
Voor mij blijft het een tijdloze schoonheid die precies doet waar die ook goed in moet zijn.
Onderhoud & Reparaties
- 53.332 km
Hieronder een overzicht van onderhoud en reparaties voorzover die er zijn.
Bandenwissels (winter/zomer) doe ik zelf dus daar zijn geen kosten en wordt hier ook niet genoemd. Eventuele schades ook niet, want dat ligt aan een chauffeur en niet aan de auto. Aanschaf nieuwe banden wel.
Ik zal het overzicht regelmatig updaten.
04.01.2024
km-stand: 37.142
Reparatie van elektrische bij verwarming (nieuwe unit)
Garantie, geen kosten.
01.08.2024
km-stand: 45.943
Ad-Hoc naar dealer ivm continue afgaande gong.
Reset gedaan en software geladen, geen kosten.
04.12.2024
km-stand: 53.332
Grote beurt: geen bijzonderheden.
Olie en -filter, airco service inclusief interieur filter, software update en nieuwe ruitenwisserbladen.
€639,97
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC90 T8 AWD Recharge Inscription | Harman Kardon | Head-Up Display | Adaptieve Cruise Control | Schuifdak | Stoelverwarming voor+achter | Stuurwielverwarming | 21 Inch | Parkeercamera | Pilot Assist | BLIS Dode Hoek Detectie | Elektrische voorstoelen geheugen
- 2021
- 48.732 km

Volvo XC90 T8 AWD Recharge Inscription | Harman Kardon | Adaptieve Cruise Control | Schuifdak | Stoel en Stuurwielverwarming | Pilot Assist | BIS Dode Hoek Detectie | Parkeercamera | Elektrische voorstoelen geheugen | Lederen bekleding | Zitting verlenging voorstoel
- 2021
- 67.919 km

Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design
- 2019
- 72.983 km