Volvo XC90 D5 Summum (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 25.578 km |
KM-stand laatst | 100.450 km |
Ophalen bij de dealer
- 26.056 km
Toch maar voor een Volvo XC90 gekozen. Nog wel getwijfeld over de nieuwe LR Discovery 4. Deze had als nadeel het eigen gewicht, de hoogte (parkeergarages) en met de nieuwe 3.0 V6 alleen in combinatie met een automaat wat met name extra CO2 uitstoot geeft en dus extra belastingdruk. En oja, de prijs is ook een stuk hoger.
Gisteren de Volvo opgehaald. Een XC90 D5 (205 pk) in 7 zits summum uitvoering. Met, jawel een handgeschakelde bak!
Persoonlijk snap ik de voorkeur voor een automaat niet. Kost een berg extra geld: Bij aanschaf, in brandstofverbruik, extra bijtelling, hogere CO2 belasting en in de toekomst een hogere km heffing.
Na 6 jaar weer terug in een Volvo. Het voelt als thuiskomen na een lange reis.
Even de (Volvo)historie:
1989:240 Estate Diesel 82 pk, H4 + electr. overdrive
1994:940 Estate Turbodiesel 115pk, H5
1996:V40 2,0 benzine 136 pk, H5
1997:940 Estate Turbobenzine 136 pk, veel koppel, Aut 4
2000:V70 XC 2,5 Turbobenzine 196 pk, erg veel koppel. Aut 5
2004:BMW X5 Diesel 218 pk, Aut 6
2009:Dodge Journey 140 pk, H6
2010:XC90 D5 Summum, 205pk, H6
De V40 destijds weggedaan omdat hij ten eerste te klein was voor mijn werk en ik had een elleboogverwonding opgelopen die in een chronische ontsteking ontwikkelde. Vandaar de stap naar een automaat.
Deze XC 90 D5 Summum: Een erg fijne rustige auto. Staat momenteel op Continetal winterbanden. Brandstofverbuik over de eerste 500 snelwegkm is laag, met ongeveer 7 l/100km en 120 km/u gereden.
En natuurlijk de geweldige Volvo stoelen, met leer bekleed! Onovertroffen!
Het navigatiesysteem is wat wennen, vooral de bediening is nogal omslachtig. Ook het getoonde beeld van de achteruitrijcamera is anders dan ik gewend was. Erg handig zijn de parkeer streepjes die aangeven hoe achteruit te rijden. Bij regen is het beeld meteen "verwaterd" en in het donker zie je niks meer omdat de camera amper van de achteruitrijverlichting profiteerd.
Het instappen en uitstappen van de derde zitrij is niet erg gebruiksvriendelijk. Ook voor de ontwaseming achterin moet ik nog kijken of dat door afstellen beter kan, want dat duurt nu erg lang.
Bagageruimte is ook met derde zitrij omhoog voldoende, met de 3e rij plat zelfs gigantisch! De achterklep is in 2 delen, wat het uitvallen van spullen tegengaat.
Het BLIS systeem zou ik zelf bij een nieuwe auto niet gespecificeerd hebben, maar is toch erg handig.
Ook fijn zijn de meedraaiende bixenon koplampen.
Kortom een erg fijne auto voor veel veilige kilometers.
Zomer versus winterbanden
- 87.256 km
Toen ik deze wagen kocht lagen er Michelin Diamaris banden onder. De XC 90 heb ik opgehaald bij een kmstand van 25.578 in Januari 2010. Destijds meteen op winterbanden laten zetten, Continental Wintercontact.
Banden wissel historie:
- 1-6-2010 , kmst 37146 Winterbanden naar zomerbanden.
- 12-11-10 , kmst 56411 Zomerbanden naar winterbanden.
- De Michelins waren volledig op. Totale kmprestatie 44843 km.
- 12-09-11, kmst 87256, Winterbanden voor met achter gewisseld.
Nu was mijn verwachting dat omdat ik deze zomer met de winterbanden was doorgereden dat deze er bijna af zouden smelten. Wat schets mijn verbazing? Na 42413 km op winterbanden zitten er na de wissel op de voorbanden nog 5mm profiel en achter 3,5! Kortom bij 1 mm per 10.000km nog goed voor een kleine 30.000 km. Total prestatie winterbanden: ruim 72.000 km! Tel uit je winst.
Ook bespaar je jezelf nog de kosten, de tijd en het ongemak uit van een tussentijdse bandenwissel, want meestal is het al glad voordat je eraan denkt en het valt natuurlijk nooit samen met een beurt of APK.
Daarbij vind ik dat de auto op winterbanden prettiger rijdt. De Diamaris banden lieten het ook op nat wegdek nogal snel afweten en voelden bij de eerste vlok sneeuw zelfs gevaarlijk aan. Een bijkomend voordeel is dat bij off-road rijden, wat in mijn werk voorkomt, de winterbanden veel meer grip hebben. Kortom, ik kies voortaan het jaar rond voor een goed merk winterbanden zonder snelheidsbeperking.
Het afscheid
- 100.450 km
Het afscheid.
Het is en blijft lastig om over een XC 90 een review te schrijven. Technisch is er nooit een probleem. De dealer geeft geweldige service. De enige aspecten die overblijven ten opzichte van andere merken zijn Volvo eigen en die horen erbij. Net zoals andere merken ook de eigen design gimmics hebben. Soms is het gewoon gewenning, zoals ik bijvoorbeeld in mijn eerste review opmerkte over het navigatiesysteem. Dit blijkt achteraf toch handig te werken, mag ook wel eens gezegd worden. Waar anderen de nadelen van de geartronic automaat hekelen, hoef ik dat niet want deze is fijn handgeschakeld. Eigenlijk is de gehele auto en de functionaliteiten zeer doordacht en praktisch in gebruik. Vandaar dat er in dit segment nog steeds veel van worden verkocht, vooral ook herhalingsaankopen. Qua comfort is het een geweldige auto. Zowel op de snelweg, als op de 60 of 80 km wegen in het buitengebied waar ik vanwege mijn werk grotendeels rijdt. Het verbruik is acceptabel, het imago van de auto is veelzijdig. Je kunt ermee naar een klant zonder poenig over te komen, maar ook naar chique gelegenheid of waar dan ook zonder uit de toon te vallen. Zeer knap van de Volvo designers.
Maar niettemin, het is dan weer zover. Van de XC90 wordt afscheid genomen, net de 100K km’s gepasseerd. Zeker niet omdat hij niet goed zou zijn, of anderszins er een probleem is of aan zit te komen, maar gewoon vanwege de ruimte, op de derde zitrij dan wel te verstaan. De twee jongste kinderen passen er niet meer. Ja, die worden dus echt gebruikt. Dus op zoek naar een vervanging. Wachten op de nieuwe XC90 wat ik eigenlijk wilde is geen optie. Teveel onzekerheid over ja of nee, en de studiemodellen zoals laatst nog op autoweek, geven niet bepaald de indruk voor veel ruimte achterin.
Twee jaar geleden nog voor de XC90 gekozen, nu is het een Discovery geworden. Een aantal bezwaren van destijds blijven bestaan, maar anderzijds is het een erg fijne, robuuste wagen. Zoals u van mij gewend bent, zal ook heir weer een review over verschijnen.
Erg jammer is het alleen dat als je een 4x4 auto aanschaft die 7 personen kan vervoeren, je ook erg, belachelijk veel belasting moet betalen. Vooral de BPM / CO2 “straf” is absurd hoog. Met 7 in de wagen het verbruik per persoon berekenen, versla ik veel zuinige wagens, die slechts een persoon bevatten die geen bpm of CO2 taks betalen. Ook hoeft er geen zwaar vervuilende accu geproduceerd noch afgevoerd te worden. Daarbij compenseert Landrover als geen ander de CO2 uitstoot voor de eerste 75.000 km! En dan nog de vele andere duurzame projecten, kijk op de Landrover site maar eens onder sustainability. Of misschien de volgende keer maar twee van die zuinige wagens kopen en achter elkaar aanrijden????.
Mocht iemand belangstelling in deze prachtige auto hebben, neem contact op want hij is nog te koop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.