Volvo XC90 D5 Limited Edition (2012) #2

autoreview

Volvo XC90 D5 Limited Edition (2012)

Signalement

UitvoeringXC90 D5 Limited Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gekocht!

  • 17.000 km

Twijfel, heel veel twijfel. Mijn Audi A6 3.0 tri (280 pk (na tuning)) beviel me erg goed, maar was zo laag dat ik eerder al twijfelde over een wat hogere auto. Binnen het Audi programma niet zo eenvoudig (voor mij). Een Q5 eigenlijk net te klein en een Q7 sprak me niet zo aan (een beetje plomp). Dan toch maar weer een A6 of misschien toch een ander merk?

Daarom toch maar eens buiten de Audi-stal shoppen. Eerder al lange tijd Volvo gereden en dus toch ook maar eens in de XC70 en XC90 gereden. De XC70 viel direct af. Leuke, stoere uitstraling, rijdt op zich prima maar is in verhouding erg duur voor wat je er voor krijgt. Viel dus af. Toch maar de wat achterhaalde XC90 proberen. Als je in die auto zit kom je tot rust. De motor hoor je ergens ver weg, de stoelen zitten heerlijk en de buitenwereld is buiten.

Waar de Audi A6 eigenlijk voortdurend uitnodigt om gas te geven, geeft de Volvo rust om op de cruise-control voort te zoeven en kilometers te maken. Heerlijk. Hoewel... bochten maak je beter met de Audi en terug naar huis was het ook wel weer heerlijk om even de 6-cylinder van de Audi op te porren. Kortom: ik ben niet gek: voor mij geen Volvo XC-ouweman. Eenmaal thuis weer twijfel want dat overzicht op de weg, die heerlijke stoelen en de uitnodigende rust...

Uiteindelijk, na veel vergelijken, autotests lezen, denken, kiezen, terugdraaien en weer opnieuw kiezen de knoop gehakt. Over ongeveer een weekje kan ik los met de Volvo. Ik rij veel kilometers dus wil nu eens goed bijhouden wat ervaringen en kosten zijn. Enfin... ik zie er naar uit om met die wat lompe, verouderde kar te gaan rijden.

Even over de XC90: Het gaat om een D5 Geartronic AWD Limited Edition Luxury Line. Kleur 487 Ember Black Metallic en binnen CM0D Soft Leder Off Black/Chestnut. De auto is van medio 2012.

De eerste kilometers

  • 17.500 km

'Buiten is het koud, binnen zit.. ' De eerste echte kilometers met de XC90. Vandaag een rit van bijna 500 km door kou en ellende.

Om te beginnen: eigenlijk zijn de Audi A6 en de Volvo XC90 niet met elkaar te vergelijken. Natuurlijk probeer ik dat, maar tegelijk besef ik me hoe belachelijk dit eigenlijk is. Vandaag bleek dat in praktijk.

De nacht was koud en de koude start is ronduit rumoerig: heel anders dan de Audi. Enerzijds een verschil tussen 6 en 5 cilinders, maar het gaat verder. De Volvo klinkt wat rauw, minder verfijnd. Soms zelfs wat onbehouwen. Sommigen zullen zeggen... typische Volvo roffel.
Overigens is het vooral als de motor koud is. Als de motor eenmaal op temperatuur is, verdwijnt die rauwe toon en is er een meer geciviliseerde vijfcilinder hoorbaar. Niet vervelend, binnen wel beduidend beter hoorbaar dan in de Audi. Overigens is het verschil in motorgeluid relatief tot zo'n 110-120 km/h, daarboven laat de Volvo zich veel duidelijker horen. Meer gedreun. De Audi blijft vooral op hogere snelheden beduidend stiller.

Trage verwarming
Het viel me op dat de verwarming meer tijd nodig heeft dan in de Audi. De stoelverwarming is wel snel en maakt veel goed, maar het blijft na een koude nacht (te) lang onbehaaglijk in de auto.

Ook in bedieningsgemak heb ik duidelijk ingeleverd als je het vergelijkt met de technische snufjes in de Audi A6. Volvo loopt daarin overduidelijk achter. De multifunctionele draaiknop met bedieningsknoppen in de middenconsole onder handbereik was in de Audi ronduit geweldig. Ook mis ik de CD-wisselaar (maar dat is met wat geld op te lossen...)

Was ik gewend en gehecht aan de spraakbesturing voor de MMI (lekker makkelijk telefoonnummers bellen uit het telefoonboek), nu moet ik het doen met een knopje naar links en naar rechts. Dat valt niet mee in een telefoonboek met ca. 500 namen. Natuurlijk wil ik altijd de persoon in het midden bellen...

Neutraal over de RTI Navigatie. Een wat minder geavanceerd scherm dan in de Audi (vooral de kaart oogt ouderwets) maar de aanwijzingen lijken tijdig en duidelijk. Ook de instelmogelijkheden zijn wat mij betreft prima. Omdat het scherm niet automatisch van kleur wisselt (dag- en nachtstand) geeft het scherm in het donker veel licht. Aanpassen kan, maar moet met de hand. Niet handig.

De bluetooth carkit in de Audi is veel beter van kwaliteit. Het valt mensen op dat ik een andere auto heb... meer geluid, meer storing en vooral wat meer echo op de lijn. Heeft Audi veel beter voor elkaar.

Opbergvakjes heb je meer in de Audi. Uiteindelijk wordt het waarschijnlijk toch een volle vergaarbak in de middenarmsteun, maar elegant is dat niet. De zonnebril had in de Audi een mooi plaatsje tegen het plafond. Greep nu mis.


Meer lawaai en toch meer rust.. hoe kan dat?

Ondanks het andere geluid en het hogere geluidsniveau, stoort het (nog)niet. De Volvo geeft zijn inzittenden rust, overzicht en een veilig gevoel. Relax! is de boodschap van de auto. Ik was wat bezorgd over het relatief beperkte aantal PK's voor een auto van dit gewicht, maar de auto kan prima meekomen met de andere weggebruikers (terwijl je toch met dik 2.100 kg op weg bent). Vanuit de auto kijk je met een rustige, tevreden blik over de rest van de weggebruikers. Een beetje verheven en toch gewoon onder de rest. Doe maar gewoon, maar toch een beetje elitair. Anders dan de Audi. Overigens... het verbruik loopt snel op als je gaat rijden alsof je een Audi hebt. Vandaag heb ik overigens met de rustige rit ca. 1 op 12 gehaald (met de Audi haalde ik wel 1:14/1:15). De exacte cijfers volgen nog wel.

Enfin ... over de rit. De auto rijdt rustig, is redelijk koersvast (niet bij wind) en strijkt oneffenheden gemoedelijk weg. Laat duidelijk voelen wat ie gaat doen en lijkt je niet voor verrassingen te stellen. De hoge zit bevalt me wel, anders dan de A6 skelter. De stoel zit zachter dan in de Audi, de instelmogelijkheden zijn prima. De steviger zit in de Audi beviel me goed, maar dit kan me ook wel bekoren. Ik mis wel de uitschuifbare zitverlenger van de Audi, geeft net iets meer steun aan de onderbenen. De stoel is verder wat vlakker, waardoor je in bochten wat meer op je stoel schuift. Je moet dan overigens wel stevig de bochten door, anders is er niets aan de hand...

Op de Audi zat meesturend bi-xenon. Op de Volvo ook. De lampen van de Volvo lijken wat verder te schijnen. Misschien omdat ze wat hoger gemonteerd zijn. In ieder geval is de weg voor je prettig verlicht. Audi had adaptieve bochtverlichting. Dat zou nog een mooie aanvulling kunnen zijn op de Volvo. Als je daar aan gewend bent, mis je dat toch wel.

Tja.. ik schreef al. Het is belachelijk om de twee auto's te vergelijken. Maar jah.... De Volvo laat zich rijden als een no-nonsense auto die rust geeft. De auto blijft achter bij Audi achter als het om techniek en souplesse gaat, maar verwent juist op een ander vlak: gevoel van veiligheid en 'doe maar normaal'. Daar moet je voor vallen, maar als dat je ligt, is de XC90 een geweldige auto. Een auto om verliefd op te worden. Vandaag is dat een klein beetje begonnen...

Bijna 2.000 km gereden

  • 19.024 km

Zo... de eerste 2.000 km zit er zo ongeveer op. Reden voor een korte update.

De auto staat intussen op winterbanden. (Nokian 17" Conti WinterContact). Dat was precies op tijd want onderweg lekker veel sneeuw gehad... De wielen rijden goed. Weinig geluid, goede sporing en ze maken indruk op sneeuw. Sowieso maakt de auto indruk op sneeuw. Was door Audi gewaarschuwd dat het 4WD systeem van Volvo niet aan Audi kan tippen en misschien is dat zo, maar de auto bleef koersvast, slipte nauwelijks en corrigeerde goed. Een stabiel en veilig gevoel. Je moet vooral jezelf onder controle houden om niet onveilig snel te gaan rijden.

OP WEG MET WIND
Gisteren een lange rit met veel wind. Oops, je merkt dan toch wel dat je met een hoge auto rijdt. Een rit door de polder met behoorlijk veel wind (sterke windvlagen op de zijkant van de auto) brengt de auto behoorlijk uit koers. De beide handen moesten stevig aan het stuur. Vooral bij het inhalen van een vrachtwagen krijg je stevige klappen op de auto als je er net voorbij bent. Voor alle duidelijkheid: niet direct een probleem, voorspelbaar, maar toch wel gevoeliger en onrustiger dan de Audi A6. Overigens... dat had ik ook verwacht, simpelweg omdat de auto nogal wat hoger en 'plomper' is. Dat blijkt dus te kloppen: het is in ieder geval niet vergelijkbaar met een eerdere Volvo S80 met 2.4 motor. Werd toen bijkans van de weg geblazen. Met de XC90 viel dat mee, maar tegelijk is het behoorlijk veel windgevoeliger dan de Audi.

GOEDE STOELEN
De hoge zit bevalt me wel. De stoelen (soft leder) zitten prettig. Toen ik de auto kreeg vond ik de stoelen zacht zitten (maar dat was in de vergelijking met de Audi). Intussen denk ik dat iedereen wel een goede zit kan vinden met deze elektrisch verstelbare stoelen (met geheugen). De stoelverwarming verwarmt vooral het zitvlak (en helaas niet de onderrug, Audi wel), maar doet het verder prima (snel op temperatuur). Heerlijk met dit koude weer. De stand van mijn benen is door de hoge zit duidelijk anders (ligt minder, zit meer). Dat bevalt me goed. Ik moest me altijd een beetje bij elkaar rapen om uit de Audi te komen, zeker na een lange rit. Uitstappen uit de Volvo is een makkie.

VOLVO ON CALL APP
Ik heb nu ook de Volvo-on-call app aan de praat op de iphone. Dat viel niet mee. Een aantal keren voor niets mensen van de Volvo-on-call service aan de lijn gehad:... vriendelijk en behulpzaam. Uiteindelijk werkt het. Kreeg ik meermalen errors, ineens ging het goed en kon de registratie worden afgerond. Leuk is de ritregistratie (zie je gelijk het verbruik). Wel is de app wat minder uitgebreid dan de brochure doet geloven. Ramen en deuren dicht op afstand... vergeet het maar. Je ziet het brandstofniveau, de km-stand, de gereden ritten, het verbruik, de positie van de auto op een kaart en een aantal controle-items (remvloeistof, lampen, koelvloeistof, oliepeil, servicestatus en sproeiervloeistof).

VERWARMING
De verwarming warmt de auto trager op de in de Audi. Ik denk dat het te maken heeft met de brandstofverwarming in de Audi. Alternatief is wellicht het starten op afstand, maar volgens mij is die optie erg duur (net als standverwarming...). Eenmaal op temperatuur, maakt de aanjager meer lawaai dan de Audi. Op langere ritten is dat storend.

RIJ-ERVARING
Het is nog maar kort, maar de de eerste indruk is goed. Een degelijke, veilige auto. De zit is goed, je hebt goed overzicht over de weg en de andere auto's. Ongemerkt rijd je toch wat harder omdat de auto zo'n rustig beeld geeft. Tot 120 km/h is de auto rustig en zoef je comfortabel over de weg. Daarboven maakt motor, wind en banden meer lawaai. De heerlijke stoelen, het prettige display en de goed verlichte middenconsole maakt het prettig toeven. 's Avonds, lekker muziekje uit de USB stick (werkt super!) 120 op de cruise control, zacht groene verlichting... heerlijk rustig sturen... Wie wil dat niet?

Bij een koude start (er is maar heel kort voorgloeien nodig) start de motor rauw en bonkig. maar als de auto warmer is, is dat weg en is er de typische vijfcilinder sound. Bij optrekken flink hoorbaar (mag minder) maar dat heeft volgens mij ook met de automatische versnellingsbak te maken. Die schakelt bij rustig optrekken (te) snel op, waardoor je laag onderin je toeren rijd, hierdoor bromt de auto dan wat om bij z'n koppel te komen. Ook hiervoor geldt dat, eenmaal op temperatuur en op snelheid de auto stil is. Boven de 140 hoor je de motor duidelijker. Met de Audi reed ik vaak boven de 140. De Volvo nodigt daar minder voor uit.

De Volvo bevalt nog steeds. Vooral de zit, de rust, de prettige rij-beleving is echt meer dan de moeite waard. Heerlijke auto!

10.000 km verder

  • 27.184 km

Even kort een update. Intussen 10.000 kilometer gereden met de auto. Bevalt me nog steeds. De auto geeft rust als je onderweg bent en dat spreekt me erg aan. Sterke punten: de heerlijke zit, het overzicht op de weg, de rust in de auto en vooral het hoge comfortniveau.

Natuurlijk zijn er ook minder sterke punten. Je merkt dat de auto op technisch vlak (vooral multimedia, navigatie, stembediening, etc.) achterhaald is. De radio is dat overigens niet. De instelmogelijkheden zijn legio. Het is zelfs mogelijk om met een vijf-bands equalizer de luidsprekers voor en idem achter helemaal naar wens in te stellen. Geluid klinkt erg goed.

PARK-ASSIST
Mijn XC90 was standaard al uitgerust met park-assist, maar ter aanvulling heb ik een achteruitrijcamera laten monteren. De camera wordt in de handgreep van de achterklep gemonteerd. Je ziet het eigenlijk maar nauwelijks. Het beeld van de camera wordt weergegeven op het scherm van de navigatie. De camera geeft een duidelijk beeld, ook als het 's avonds donker is. Natuurlijk is het dan minder, maar de achteruitrijverlichting geeft voldoende licht om goed achteruit te kunnen kijken. Vooral bij het aankoppelen van de paardentrailer is dit echt een aanwinst, je rijdt de kogel nu zo onder koppeling zonder dat je hoeft uit te stappen. Gemak dient de mens. De kosten voor deze aanpassing waren ca. € 950. Veel geld voor een soort 'webcam', maar door het gemak wat mij betreft de moeite waard.

KRAAKJE ACHTERKLEP
Bij het monteren van de camera was een kraakje ontstaan in de achterklep. Echt heel storend. Dealer gebeld en 'kom maar even langs als het je past, dan kijken we even...'. Vandaag toevallig in de buurt, en direct geholpen. In een half uurtje was het kraakje eruit gehaald. Een korte rit was maar nodig om vast te stellen dat het kraakje direct verholpen was. Fijn!

TUNING EN VERBRUIK
Tijdens de koffie bij de dealer over tuning gesproken (toename naar 210 PK en 460 Nm) en direct maar laten doen. Ik was er toch. Kosten ca. € 780. Voor de dealer geen probleem, 'doen we direct wel even...'. Waar vind je tegenwoordig nog een dealer waar zo flexibel op je grillen wordt gereageerd. Top!

Hoewel de tuning eigenlijk niet direct voor heel meer PK's zorgt, neemt vooral het koppel merkbaar toe. De motor loopt rustiger en de auto wil veel beter van zijn plek. Het viel me direct op toen ik bij de dealer weer terug naar huis reed. Het is net even dat extra beetje meer dat rijden met dit icoon nog comfortabeler maakt. Ik ben benieuwd of het ook invloed heeft op het brandstofverbruik. Tijdens de afgelopen 10.000 km is mijn verbruik gemiddeld 8,3 liter per 100 km geweest (1:12). Tijdens een mooie dag heb ik zelf 7 liter per 100 km bereikt (1:14,2), maar eerlijk is eerlijk: dat was eenmalig. Wat mij betreft keurige waarden.

VRAAG
Ik ben benieuwd naar ervaringen met aanvullingen op de verwarming. Zeker bij de temperaturen van de afgelopen weken mag de verwarming wat mij betreft wat sneller op temperatuur komen. Laat even weten als je tips hebt.

Tevreden onderweg

  • 54.500 km

Intussen heb ik er behoorlijk wat kilometers mee gereden. Ben voor mijn werk veel op pad en maak jaarlijks de nodige kilometers. Intussen staat de stand op ruim 54.000 km. Mijn tevredenheid is door het voorspelbare goedaardige en comfortabele karakter de laatste maanden wat toegenomen.

De afgelopen maanden zijn zonder problemen verlopen. Geen storing, geen defect, geen mankementen, geen teleurstelling. Voor de vakantie de auto nog laten checken (just for sure) door de Volvo-dealer in Drachten. Perfecte service: "Kom maar langs als het je past", natuurlijk geen problemen en.. geen rekening. Dat was bij Audi anders! Sowieso zijn onderhoudsbeurten fors goedkoper dan bij Audi (ongeveer 60% van de kosten van de Audi).

Vakantie
We zijn met de auto naar Zwitserland op vakantie geweest. Kans gehad om op de Autobahn de auto op hogere snelheid te testen en de auto mee te maken op kronkelige, soms zeer steile, bergweggetjes.

Autobahn
Op de autobahn voelt de XC90 zich prima thuis. Ook bij snelheden van ca. 160-170 km/h (en zelfs behoorlijk stuk 180 km/h) blijft de auto stabiel en voorspelbaar: prettige ervaring. De terugrit (ca. 1000 km) in een dag gereden en we kwamen fit uit de auto. Het verbruik loopt bij volle belading en hoge snelheid natuurlijk wel op. Tijdens de heenreis was het gemiddelde verbruik 1 op 12,2. Wij vonden dat heel erg netjes. Tijdens de reis van zuid-Zwitserland naar midden Zwitserland was het verbruik 1 op 10,9. We hebben daarbij over steile bergpassen gereden. De terugreis naar Nederland hebben we fors door kunnen rijden. Verbruik was toen 1 op 10.8. Gemiddeld verbruik tot nu toen (totaal inclusief de vakantie is 1 op 12,1). Dat is minder zuinig dan mijn vorige auto (Audi), maar we zijn hier best tevreden mee.

Bergweggetjes
Op bergweggetjes merk je dat je met een forse auto op pad bent. Bergje-op is niet zo'n probleem: de auto heeft voortdurend voldoende kracht. Door de wat hogere en goede bestuurderspositie heb je goed overzicht, ook in scherpe haarspeldbochten. De auto laat zich soepel en prima door bochten sturen. Bergafwaarts wil de auto er hinderlijk vandoor. De zwaartekracht doet dan duidelijk z'n werk. Ik heb daarom veel op de 'handbediening' van de automaat gereden om het comfortabel te houden en op de motor (toeren) te remmen.

80500 kilometer op de teller

  • 80.500 km

Ruim een jaar verder en intussen 80.500 km op de teller. Voldoende gelegenheid om de Volvo beter te leren kennen.

Plussen en minnen
Het verbruik is aan de stevige kant. Dat kan tegenwoordig beter. Een ritje wintersport, veel lading, alle stoelen bezet en zo rond de 150 km/h (cruisecontrol) gaf een verbruik van ca. 1:10. Een uitzondering natuurlijk, in de regel is het gemiddelde rond de 1:12 tot 1:13.

Het trage verwarmen is uiteindelijk toch maar opgelost met een standverwarming. Kosten ca. € 1.800. Problemen in het begin (niet opstarten) werden door de dealer in Drachten adequaat verholpen. Standverwarming is heerlijk. De auto is lekker warm als je start en het ruwe bonkige geluid bij opstart is veel minder dan wanneer je zonder de standverwarming start.
Ook als je de auto niet voorverwarmt, helpt de gemonteerde standverwarming even mee de auto sneller op te warmen. Een uitkomst voor deze koukleum.. De standverwarming is via een App op de telefoon te regelen. Perfect.

De motor heb ik laten tunen (Polestar). De auto is op zich niet zo traag, maar de snelle motor in de Audi had me toch wel verwend. De update was direct vanaf het begin duidelijk merkbaar. Intussen zo'n 50.000 km mee gereden. Auto rijdt net wat soepeler en gemakkelijker. Ook met de paardenkar achter de auto is er meer kracht onderin.

Het navigatiesysteem kent toch wel wat beperkingen. De weergave is onduidelijk (dat kan tegenwoordig echt beter) en tussen updates zitten grote intervallen. Zelf goed opletten anders wordt je de struiken ingestuurd. Ik heb zelfs begrepen dat er nog 1 kaartupdate komt. Daarna moet het Shell stratenboek weer onder het stof vandaan... Ronduit vervelend is dat het systeem niet automatisch schakelt tussen licht en donker. Uit de tijd..

De versnellingsbak kan echt beter. De bak schakelt soms op vreemde momenten. Heb al gelezen dat dit een algemene kwaal is. Val daardoor regelmatig terug op de "handschakeling", zeker in de bergen, maar ook als er meer adequate reactie nodig is (kan dan iets hoger in de toeren rijden).

Kosten
De kosten van onderhoud vallen erg mee (in vergelijking met een Audi). Nee, de beurten zijn niet goedkoop, maar in verhouding met de beurten van de Audi ca. 65%. Ik vind dat een groot verschil. Voor een auto van dit formaat keurig.

Tot op dit moment heb ik geen noemenswaardige storingen gehad. Een rammeltje is adequaat opgelost en verder zijn er, buiten de reguliere beurten, geen problemen geweest. Fijn. Kosten zijn dus beperkt gebleven tot regulier onderhoud en extra opties (eigen keuze).

Een paar andere foto's

  • 87.000 km

Vooralsnog blijf ik rijden. Intussen 87.000 km op de teller, eigenlijk zonder problemen. De XC90 gaat er uit en daarom getwijfeld, gekeken toch weer naar Audi (Q7 en A6 Allroad), BMW (X5) en zelfs even gelonkt naar een Mercedes (M klasse). Nee dus. Verleiding is altijd lastig, maar de Volvo XC90 geeft rust, is vertrouwenwekkend en betrouwbaar. Een eerlijke en degelijke auto. Misschien de nieuwe XC90, maar vooralsnog geen verandering... heb ik ooit zo lang met een auto gereden... Enfin.. de foto's vervangen door wat recente exemplaren...

Aantal tankbeurten en evaluatie na 2 jaar

  • 118.500 km

KM-stand intussen 118.500. Nu ruim 100.000 km met de Volvo gereden. Volgens de verbruiksmeter verbruik ik gem. 8.5 l per 100 km (= 1:11,7). We hebben regelmatig een dubbele paardentrailer achter de auto in winderig Friesland. Zo beschouwd valt het verbruik dan nog wel mee. Overigens valt de windgevoeligheid in winderig Friesland ook niet zo mee. Je merkt dat je met een rijdende zeecontainer op weg bent.

Ik ben met de invoer van het verbruik gestart. Ik zal dat een tijdje bijhouden om te kijken wat de werkelijke waarden zijn. Gemiddeld staat dat nu op 1:10. Dat komt overigens omdat we juist in deze periode veel met de paardenkar hebben gereden. Verbruik gaat dan hard onderuit.

De auto bevalt eigenlijk nog steeds, hoewel er zeker kleine irritaties zijn. De navigatie is echt achterhaald en mist vaak doel. De schakeling voldoet, maar mist attentie voor een wat sportievere rijstijl (pakt traag op bij versnellen en schakelt te snel door bij acceleratie). De middenarmsteun kan gemeen kraken als je in bochten steun zoekt. Klank van goedkoop hard plastic.

Blijkbaar is mijn Volvo-on-call verlopen. Daardoor is de auto niet meer op afstand (via een App) te monitoren. Jammer voor de standverwarming. Moet nu 's avonds via knopje in de auto. Verder geen rijlogboek meer. Jaarabonnement kost 165 euro.

Als ik de 100.000 kilometer evalueer:
+ De rust die de auto oproept.
+ Prettige stoelen
+ Gevoel van veiligheid
+ Goede verlichting
+ Onderhoudskosten value for money

Minder fijn:
- Schakeling. Mis een sportstand als je iets sportiever wilt rijden
- Windgevoeligheid
- Kwaliteit en functionaliteit telefoonaudio
- Kleine bergruimtes vallen tegen. Geen goede plek voor zonnebril
- Navigatie te vaak achterhaald of onjuist
- Automatische ruitenwissers zijn soms helemaal de weg kwijt...
- achterklep binnenzijde vangt erg veel vuil

Verbruik anders dan boardbomputer doet geloven

  • 120.400 km

Ik heb nu ruim een maand het verbruik nauwkeurig bijgehouden (zie verbruikscijfers). De werkelijke resultaten zijn behoorlijk lager dan de boordcomputer. Het werkelijke gemiddelde verbruik ligt op 1:10,4.

Verkocht

  • 140.000 km

Achteraf weet je vaak pas of je een goede keuze maakt. De Volvo is verkocht. Een beetje met pijn in het hart. De kilometers liepen snel op. Ondertussen gezocht naar een jonge XC90 met minder kilometers. Dat bleek lastig. Als alternatief een XC70 overwogen. Prachtige auto, maar na een lange rit kom ik er lastig uit. XC60 spreekt me helemaal niet aan en de nieuwe XC90. Vooralsnog te duur en niet jong gebruikt beschikbaar. Wikken, wegen en uiteindelijk verkopen. Vanaf nu rijd ik Volkswagen.... het kan verkeren.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.