Volvo XC90 D5 Limited Edition (2012)

autoreview

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90

Signalement

UitvoeringXC90 D5 Limited Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst1.896 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste kilometers

  • 1.896 km

Volvo XC90 Limited Edition D5 AWD aut6

Kleur: Ember Black metallic
18" Situla velgen in Silver Bright met 235/60 R18 banden
Audiobediening in stuurwiel
Automatisch dimmende binnenspiegel
Automatische niveauregeling
Bluetooth handsfree systeem
Dual Xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting en koplampreinigingsinstallatie
Elektrisch inklapbare buitenspiegels met grondverlichting
Elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugen voor stoel en buitenspiegels
Electronic Climate Control met links en rechts gescheiden temperatuurregeling met Interior Air Quality System (multi-actief interieurfilter)
Extra getinte ruiten in achterportieren, bagagecompartiment en achterklep
High Performance audiosysteem, 8 High Performance luidsprekers en 4x40 Watt High Performance versterker, RDS-radio, single CD-speler compatibel met MP3 en WMA, Aux-ingang en USB-poort
LED dagrijverlichting
Park Assist achter
Regensensor
RTI, hard disk navigatiesysteem
Sanded Silver aluminium interieurinleg op dashboardkastje, tunnelconsole en rondom versnellingspookconsole
Off Black Select leder bekleding
Uitlaatsierstuk in verchroomde finish
Verwarmbare voorstoelen met twee temperatuurinstellingen
Waterafstotend glas voorportierruiten

Als autoliefhebber heb ik toch maar kort hoeven na te denken wat mijn volgende auto zou worden.
Na verschillende merken in bezit gehad te hebben, was mijn laatste aankoop (Volvo V70 2.5t) van zulke doorslaggevende kwaliteit dat mijn merkkeuze eigenlijk al bepaald was.
Het zou dus een Volvo worden.
We wilden alleen weer wat hoger zitten, want dit hadden we sinds onze Mercedes ML heel erg gemist.
Waarom geen nieuwe ML zou u dan denken.
Wel, Mercedes was een ramp.
Slechte auto
Slechte dealer (dealerschap van importeur)
Slechte service
Slechte inruilprijzen (die ster voorop bleek niet van goud of zilver te zijn, maar van blik)

Enfin een Volvo dus, maar dan een hogere.
Opties XC70, XC60 of een XC90
Deze keuze was snel gemaakt, XC70 is niet hoog genoeg, de XC60 heeft een te plat liggende voorruit, waardoor de instap nog steeds niet comfortabel is te noemen.

De XC90 is het dus geworden, met bovengenoemde extra's, wat het leven een stuk comfortabeler maakt.
Een diesel want we rijden er ook zakelijk in.
AWD, dat hoort nou eenmaal bij zo'n auto.
Met Volvo's Geartronic (zijn ze er ook zonder ???) want schakelen is een bezigheidstherapie die niet meer van deze tijd is.

Wij hebben de auto gekocht bij Autobedrijf Reede, Volvo dealer te Amerongen.
Dit is een "kleine" dealer met een familiaire sfeer, waar wij "grootse" verwachtingen van hebben.

Na een uiterst snelle aflevering (ik wilde geen uitleg over alle knopjes want wat is er nou leuker dan dit zelf uit te vinden) gingen we op weg.
Dit was voor ons een openbaring, want we waren namelijk zo overtuigd van onze keuze dat we er geen proefrit in hadden gemaakt.
Na enkele kilometers waren we al dusdanig tevreden, dat we waarschijnlijk nooit meer spijt van onze keuze zullen krijgen.
Mijn vrouw had het Queen of the Road gevoel en ik voelde mij koning te rijk.

EERSTE INDRUK
Het rijden is een rustgevende ervaring, deze auto is gemaakt om te onthaasten, hij doet alles met overtuigende rustgevendheid, waarbij het zaak is om de snelheid in de gaten te houden want je gaat toch wel heel gemakkelijk te hard.
Het bochtengedrag valt me in positieve zin op, het overhellen in wat snellere bochten is miniem en ik durf zelfs te beweren dat hij fijner stuurt dan de V70.
De draaicirkel is net als bij de V70 een vrachtwagen waardig, maar ja, je rijdt dan ook wel in een AUTO.

De luxe went snel, een paar dingen vallen op.
De climate control werkt perfect en is dusdanig in te stellen dat je nooit last hebt van de koude luchtstroom.
Het Bluetooth handsfree systeem werkt voortreffelijk samen met de iPhone, telefoonboek, laatst gebelde personen, alles word netjes overgenomen en zelfs de muziek draadloos streamen van je iPhone werkt geweldig.

De motor is nu nog wel wat hoorbaar (zeker als die koud is) maar is niet storend en de verwachting is dat dit nog wel zal afnemen naarmate er meer kilometers worden gemaakt.
Het verbruik van de diesel valt mij nu al mee.
1 op 14,3 bij voornamelijk ritten buiten de stad.
1 op 11,5 bij half in de stad en half buiten de stad.
Dit verbruik zal ook nog wel wat gunstiger worden, maar stemt mij nu al tevreden.

Algemene indruk: zeer positief

Ik zal mijn ervaringen met deze fantastische auto regelmatig aanvullen en de foto's volgen snel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.