Volvo XC90 D5 Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 D5 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 42.900 km |
KM-stand laatst | 73.500 km |
Even een nieuw familielid voorstellem
- 43.700 km
Daar we wat verder weg gaan wonen van de stad en we dus een tweede auto nodig hadden zijn we op zoek gegaan naar een tweede. We hadden een lijstje gemaakt waar de tweede aan moest voldoen. De eis "7 zitplaatsen" maakte het lijstje natuurlijk wat korter. Na lang dubben en proefrijden in diverse merken en modellen uitgekomen op wat misschien in de eerste plaats niet een rationele keuze lijkt. Was het misschien ook niet maar aan de XC90 I zitten een paar voordelen vast, zeker als het nog een relatief jonge is.
Een Volvo in Zwitserland geniet van de de zogenaamde Swiss Premium. 3 jaar volledige garantie ook op slijtage, 5 jaar normale garantie, die te verlengen is tot nog eens 2 jaar extra, en tot slot.... 10 jaar gratis service of 150`000km. Alleen de vloeistoffen betaal je.
En gezien de reviews, ook van nieuwere Japanse AWDs, leek me het snel beslist. Een koopje via een partikuliere verkoopsite, RIcardo, leidde me naar een uiterst jonge XC90 met alles erop en eraan. Wat ontbreekt? Front PDC, Volvo on call en een achteruitrijkamera, tja....
We zijn enorm in onze sas. Vooral mijn vrouw, want het wordt haar autootje.
Misschien dat ik hier in de komende tijd wat meer ga berichten over mijn ervaringen. Met de twee XC's voor de deur voel ik me eerlijk gezegd wel een verwend mannetje (ondanks het feit dat mijn vrouw 'm hoofdzakelijk gaat rijden).
Wat vind ik geweldig:
*De looks, ik vind het nog steeds een mooie verschijning
*De stoelen, wow, betere dan mijn XC70
*Rijcomfort, eenvoudigweg geweldig, zelfs het *bochtengedrag is helemaal OK voor ons
*De Geartronic, lijkt bij deze XC90 in vergelijking tot mijn XC70 veel rustiger te schakelen.
*Binnenruimte, vooral achterin!
Waar moet ik nog aan wennen of staan me tegen
*Navigatie
*De bediening van de infotainment, radio enzo, tja, als je Sensus gewend bent
*Sapphire Black Metalic: oh oh wat is die gevoelig voor alles, krasjes, stof, vieze vingers....
*Bij een Executive geen front PDC? Voor zo'n grote auto? Wat een misser, maar ik zet 'm er zelf op!
*Motor soms net iets meer hoorbaar als bij mijn XC70, maar niet storend
*Geen ijzeren bagagerek, jammer, ga ik nog bestellen (in de UK maar weer)
*De velgen, geen origineel Volvo, niet lelijk maar toch...
De eerste 1000km
- 44.500 km
De eerste 1000 km op de teller gezet. Het blijft een geweldige auto maar er is toch wel wat over op te merken.
Afwisselend rijden met de XC70 en XC90 maakt duidelijk:
Qua comfort en plezier van de motor wint de XC70!
Als het gaat om rijplezier en gebruik, de XC90.
Wat bevalt minder? Niet veel, de motor is wat rumoeriger en kleine oneffenheden in de weg worden niet zo goed weggefilterd als bij de XC70. Verbruik ligt hoger maar niet zo veel als ik vreesde.
Onkosten? Gelukkig nog geen!
En we tuffen lekker verder
- 45.800 km
Korte update:
Zomerbanden erop, 4xnieuwe Michelin Latitude Tour HP.
235/60/R18
Heerlijk, wat een rust vergeleken met de wintersloffen...
En heerlijk strak (voor een XC90 dan)
Verder...bij de volgende servicebeurt toch eens laten kijken naar de enigszins krakende deur (bestuurderszijde) en krakend stuur bij draaien (duidelijk ergens een stukje stroef rubber).
Plezier? Jazeker... maar ik rijd voor het comfort het liefst in mijn XC70.
Heerlijk cruisen in de weekenden
- 47.800 km
Nog tevereden? Jazeker!
Klachten? Geen, alleen maakt ie wel wat meer herrie en is wat stuitiger dan de XC70- Ontevreden of spijt? Welnee!
Onkosten tot nu toe: een setje ruitenwisserbladen en volgend week bouw ik de achteruitrijkamera in van Volvotech.
Terug van vakantie
- 50.700 km
Nu eens met de "Panzer" zoals mijn jongens 'm noemen op vakantie geweest.
Een comfortabele "highway cruiser" dat vat het wel samen. Heerlijk door de Oostenrijkse Alpen gereden. De Geartronic laat zich makkelijk handmatig schakelen.
Geen problemen gehad en kan op de lange afstand, ook met name door de perfekte stoelen net gemak tippen aan de XC70.
Alleen de lendensteun, die via lucht wordt volgepompt, is niet helemaal korrekt, lijkt een lek in te zitten. Een garantie claim denk ik.
Op vakantie in eigen land
- 73.500 km
Het is alweer een tijdje geleden dat ik over extra autootje berichtte. Alweer 20.000 extra erbij sinds de laatste review.
Is er iets nieuws te melden? Eigenlijk niet. De XC90 levert wat je ervan kan verwachten. Design alweer 15 jaar oud, techniek laatste update mj 2014, prestaties van een D5 bekend.
Zijn we er nog steeds blij? Jazeker, nu met 2 honden en nog steeds met onze 2 tieners op vakantie, die ook al doorgroeien tot normale Nederlandse lengtes een prima reiswagen. Twijfels? Ook.
Mijn XC70 waarmee ik elke dag naar mijn werk rijdt is toch duidelijk de winnaar in comfort en techniek. Alles net wat beter en daardoor is ie gebruiksvriendelijker.
Wat levert de XC90 aan voordelen?
Toch wel rijplezier door de hoge zit. Veilig gevoel. En veel ruimte!
En hij blijft gewoon mooi om te zien. Probleemloos rijden elke km. Nu lekker vakantie in Friesland. Terug om eigen land te verkennen bij tropische Temperaturen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.