Volvo XC90 D5 AWD First Edition (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 D5 AWD First Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 23.000 km |
6 maanden problemen en teleurstelling
- 23.000 km
Ruim 14 jaar rijd ik nu Volvo. Ik heb lang uitgekeken naar deze nieuwe XC90. Rijcomfort, luxe en Scandinavische styling leken helemaal aan te sluiten bij mijn wensen.
Met die mooie styling is ook helemaal niets mis, al moet je natuurlijk een liefhebber zijn van de ingetogen, soms haast nihilistische designkeuzes. Dat is niet ieders smaak, maar de mijne is het zeker! Het tijdloze uiterlijk en het fraaie, rustgevende interieur zijn zeer goed gelukt.
Maar jonge-jonge... wát een teleurstelling vormt de kwaliteit van de techniek! Ik heb de auto nu ruim een half jaar, en er is letterlijk niet één enkele week voorbij gegaan zonder een of andere storing.
Ja, ik begrijp dat als je een nieuw model nota bene via internet koopt, en er dus nog niemand (laat staan ikzelf) echt in gereden heeft, je enig risico op kinderziektes loopt. Maar toch niet zó veel, zó vaak, en zó structureel...
De lijst van storingen is eindeloos: automatische koplampen, zijspiegel, achterklep, navigatie, parkeersensoren, stoelverwarming, standverwarming, navigatie, parkeersensoren, portiersloten.... allemaal hebben ze al defecten vertoond. Wát een pech, zou je denken.
Maar hiermee houdt het echter helaas nog niet op, er zijn nog veel ernstiger zaken. Zaken van een zorgelijke, meer structurele aard... Zo geeft de motor wekelijks wel een of andere storing in het motormanagement. Meerdere malen schakelde de motor zelfs naar 'noodloop'. Meerdere dagen heeft de auto bij de dealer doorgebracht. Na 5 maanden bleek zelfs dat een luchtslang "af fabriek" onjuist gemonteerd was. Wat zal er in de toekomst nog meer "af fabriek" niet in orde blijken?
Vooruit, hoor ik je zeggen. Kan gebeuren. Maar wat dan te denken van de luchtvering? Meerdere storingen, en helaas zeker geen 'rustig, zwevend gevoel'. Wel een constante rammel links-voor. Duidelijk hoorbaar en voelbaar, maar de dealer kan niet ontdekken wat er aan de hand is. Wat zegt dat?
Soit. Vervelend, maar kom op! Het is toch een mooie bak? Ja, maar dan moet 'ie wel eerst starten. En dat gaat helaas nou eenmaal niet zo makkelijk, als de accu telkens leeg is... Inmiddels tweemaal een accu vervangen, want het zou 'toevallig' aan een slechte/defecte accu liggen. Wie gelooft het nog?
Eerlijk gezegd denk ik dat er een structureel probleem is. Accu's van nieuwe auto's gáán niet "zo maar toevallig" kapot. Luchtvering rammelt niet zonder dat er iets aan de hand is, en nieuwe motoren haperen niet zes maanden lang...
Volvo heeft dit model gewoon te snel op de markt gebracht. Misschien onder Chinese druk, misschien waren ze té gretig om ook qua luxe echt "premium" te worden... maar hiermee gooien ze een degelijk en veilig imago in één keer te grabbel.
Persoonlijk heeft het oorspronkelijke gevoel van euforie wat ik eerst nog even had bij de aanschaf van deze dure auto, inmiddels al lang en breed plaatsgemaakt voor een diepe, diepe teleurstelling...
Wat mij betreft heeft Volvo gegokt en verloren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.