Volvo XC90 3.2 Momentum (2007) #3

autoreview

Volvo XC90 3.2 Momentum (2007)

Signalement

UitvoeringXC90 3.2 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf204.351 km
KM-stand laatst224.698 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo XC90 3.2

  • 224.698 km

De 7de Volvo die inmiddels is aangetreden. De liefde voor Volvo is meer dan 15 jaar geleden begonnen met een zwarte S60 2.5t summum van 2005 met creme lederen interieur. Een prachtige auto maar na de geboorte van ons 1ste kind wilde mijn vrouw toch liever een stationwagen. Exit S60 en welkom XC70 3.2 summum van 2008.
Daarna ging mijn vrouw meer rijden en kwam er een XC90 D5 summum ook van 2008 in combinatie met een XC90 D5 momentum in grijs kenteken uitvoering voor zakelijk gebruik.
Daarna is er kortstondig nog een V40 D4 geweest voor zakelijk gebruik in de plaats van de grijs kenteken. Op het moment dat m'n vrouw minder ging rijden werd de XC90 D5 summum vervangen door een XC70 2.5t summum van 2005.
Allemaal deden ze de bijnaam 'de Zweedse tank' eer aan met uitzondering van verreweg het nieuwste exemplaar de V40. Die heeft na aanschaf met 90.000 km nog 30.000 gereden alvorens de motor net zoveel olie verbruikte als diesel.

Enfin na een paar jaar XC70 2.5t nu dan toch nog een keer een XC90 3.2 via de youngtimer regeling.
Dat laatste zorgt ervoor dat oude auto's plotseling nog duur worden in aanschaf en er veel kaf tussen het koren zit.
De 70 is in de familie gebleven en kortstondig leefde het idee om een V8 te kopen. Een goede kost echter serieus veel geld en is moeilijk te vinden. Omdat mijn liefste verder niet veel eisen aan een auto stelt anders dan een Volvo logo op het stuur en veel ruimte zijn we toch voor de 3.2 gegaan.

Tsja wat valt er te zeggen, de XC90 is een typische Volvo van zijn generatie. Ze zijn allemaal min of meer hetzelfde en hebben dezelfde onhebbelijkheden en dezelfde charme.
De onze heeft geen schuifdak dus dat kan niet lekken, verder sluiten de bumpers niet overal perfect meer aan en laat er ergens weleens een sierstrip los. De koplampen heb ik moeten oppoetsen omdat ze bovenop vaal werden. Het is een Duits exemplaar wat al zo'n 10 jaar in Nederland is, boekjes netjes ingevuld en technisch wel goed bijgehouden. Optisch was het een ander verhaal, naast de genoemde koplampen een lek achterlicht, kapotte sierstrip en kapotte achterstrip op de bumper.
Allemaal gemaakt, vind mijn vrouw maar onzin "want hij rijd er immers niet minder om" maar toch.

De Volvo staat er na een professionele poetsbeurt wel netjes bij en wordt intensief gebruikt waarvoor hij bedoeld is. Mijn vrouw leidt het voetbalteam en dan is zo'n Volvo heel erg op z'n plek met 7 zitplaatsen. De Volvo is ook voorzien (door ons) van een trekhaak, wel makkelijk met de caravan.

Wat Volvo goed had begrepen in die jaren is het praktische aan de auto. Een goede basisuitrusting met zaken zoals stoelverwarming, cruise control en climate control. Gewoon het minimum wat je wilt hebben bedienbaar met grote duidelijke knoppen. Ook heel belangrijk een knop op het dashboard waarmee je de kindersloten centraal aan en uit kunt zetten. Brilliant, we hebben prive een veel nieuwere E400 maar die heeft dat soort slimmigheden niet....

Je kunt het niet over Volvo hebben en dan de stoelen overslaan. Daarom even ter bevestiging, ze zitten perfect!

Het rijd een beetje wollig.....Een Volvo van deze jaren is per definitie geen rijderswagen. Het is degelijk, vertrouwd, onverstoorbaar zelfs maar voor spanning en sensatie kun je beter een deurtje verder kijken. De XC90 is gewoon een hele grote en hoge lap auto en zo rijd het ook.
Over het algemeen hebben de auto's grote motoren maar op een of andere manier raakt veel vermogen zoek. Wellicht is de bak daar debet aan of de aandrijflijn.
De 3.2 specifiek is een motor die een beetje uit de toon valt omdat het een lijnmotor is die het moet hebben van het maken van toeren. Dat gaat beetje tegen de heersende mores in. Je denkt eerst dan ook elke keer "waarom schakelt hij niet?"
Antwoord is natuurlijk omdat ie dan helemaal niet meer voorruit te branden is.
De motor maakt best een mooi geluid dus eenmaal gewend aan het late schakelen dan is het ook goed zo.
Het is een auto die onthaast, ermee gooien en smijten en op het gas staan is heel contraproductief. Doe je dat dan gaat rijden voelen als een worsteling, het is gewoon niet de natuur van de Volvo en deze motor.

We hebben er een lange reis mee gemaakt met caravan en dat ging prima. Ook heuvelop, wil je dan nog versnellen dan maakt de motor wel enorm veel toeren. Onprettig maar we hebben dan ook een forse caravan (1800kg). Dus snelheid vasthouden is dan het beste en dan valt het alles mee.
De XC90 is een enorm fijne reisauto, veel ruimte en ook rust in het interieur. En met 5 personen kun je echt veel meenemen!

Dan de olifant in de kamer, het verbruik. Dat is zeer zeker enorm, er wordt veel gezegd dat je daarom de V8 beter kunt nemen. Dat zal zo zijn maar dan ga je wel voorbij aan de veel hogere aanschafprijs...
Zonder caravan 1 op 8 denk ik, mijn vrouw is wel iemand die veel korte afstanden rijd en altijd haast heeft. ...

Onderhoud van deze specifieke auto valt nog niet veel over te zeggen. Na al die jaren Volvo wel het volgende.
Er is een categorie mensen die denkt dat Volvo's legendarisch betrouwbaar zijn zonder de factor eigenaar in ogenschouw te nemen.
Ja ze zijn betrouwbaar en kunnen lang mee mits je (serieus) investeert in onderhoud en dat ook consequent blijft doen.
Wat dat betreft is het geen goedkope auto om in te rijden.

Dat gezegd hebbende geen enkele Volvo van deze bouwjaren heeft ons in de steek gelaten in al die jaren.
Persoonlijk rijd ik niet veel in de Volvo, hij is tenslotte van mijn vrouw. Op de momenten dat ik er wel in rijd dan is het altijd een gevoel van thuiskomen. Het is een auto die vertrouwen geeft en rust, doet wat ie moet doen onder alle omstandigheden.

Het zal wel niet lang meer duren voor we zakelijk aan de EV moeten...wat moet dat moet dan maar.
Er zal echter vast wel een plekje hier op het erf blijven voor de Volvo.
Het is tenslotte verrekte handig, zo'n Zweedse tank voor 7 op je erf. Even met de tandemasser naar het stort, daarna naar de voetbalwedstrijd met het team en dan even met oma en de kinderen op pad.
Met recht een alleskunner tegen een- allesoverziende- zeer redelijke prijs.





8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.