Volvo XC70 D5 Summum (2008) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 D5 AWD Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
ERVARINGEN
Zo mensen, rij inmiddels een maand in de nieuwe auto. Sommigen van u kennen wellicht ook de ’moeizame’ keuze die ik heb moeten maken, voor ik deze auto uitkoos als leaseauto. Zoniet, kijk dan eens hier:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?26,3285433,page=1
Rij nu dus een maand in deze XC70 D5 Geartronic Summum. Daarnaast nog wat opties als de RTI Navigatie, Bluetooth telefoon, niveauregeling, parkeercamera en sensoren, High Performance audio, alarm en gelaagd glas rondom. Espresso bruin leer en die typische volvo bruingrijze metallic lak, Oyster Grey.
Als ik de auto zou moeten samenvatten: De ultieme relaxcruiser. Maar goed laten we beginnen bij het belangrijkste, het rijden.
De vijfcilinder diesel heeft mijn inziens een heerlijk geluid. Hij levert 185PK/400nm. Overigens wordt deze motor ook door Volvo Penta voor schepen geleverd ;-). Bij constante snelheid erg stil, bij fel accelereren geeft ie een luide, maar typische 5 ciliinder roffel die ik erg lekker vind klinken. Kracht is er meer dan genoeg. de auto is zwaar, kentekengewicht is iets van 1750 kilo. De auto is dan ook niet erg snel in cijfers, net onder de 10 seconden naar de honderd, maar dat is ietwat verneukeratief. De eerste versnelling van deze geartronic is erg kort, en de koppelomvormer is wat slapjes afgesteld, dus de eerste meters zijn niet zo snel, maar vanaf de tweede versnelling, en helemaal als de lock-up aangrijpt, zijn acceleraties supersnel. Tussensprintjes zijn dan ook in een flits gebeurd. Dat die eerste versnelling zo kort is, blijkt ook uit het moeiteloos optrekken vanuit de tweede versnelling. Dat kan met de geartronic omdat je ook zelf kunt schakelen. Ik gebruik dat zelf eigenlijk niet, de bak schakelt zelf boterzacht en altijd goed bij normaal gebruik. Het handmatige schakelen zal ik waarchijnlijk alleen gebruiken tijdens stijle bergritten. Wie probeert te racen zal ook de grenzen van de bak tegenkomen. Dan merk je dat ie bij het snellere bochtenwerk soms te laat terug schakelt. Die korte eerste versnelling is waarschijnlijk wel prettig bij het wegrijden met een dikke caravan of boot achter je auto.
De auto is relatief zacht afgeveerd, maar dat merk je in de bochten eigenlijk niet. De stabilisator stangen houden de auto bijna recht. Heeft wellicht ook te maken met de grote spoorbreedte voor van de XC70, die weer een paar centimer meer is dan de V70. Wel merk je het bij verkeersdrempels; de relatief zachte vering, en de grote bodemvrijheid maken dat je er zonder te veel af te remmen overheen kunt. Maar natuurlijk nog steeds geen bochtenkampioen. Daarvoor is de besturing wat te zacht afgesteld en over de automaat hebben we het al gehad.. Wie dat beter wil zal de instelbare stuurbekrachtiging moeten bestellen. Die is ook leverbaar in combinatie met actieve en instelbare schokbrekers. Lijken me onzinnige optie op een xc70. Wie wil racen moet die opties bestellen in combinatie met een V70 T6. Dan krijg je er ook nog een Sport knop voor je Geartronic bij.
Het gelaagde glas maakt de auto erg stil. Dat val vooral op bij hogere snelheden van 120+ km/uur. De meeste auto’s zijn erg stil bij 100, maar deze blijft ook stil tot ergens rond de 190. (was even naar Duitsland...) Daarboven krijg je wel windgeruis, maar goed, boven 210km/h houdt het zowiezo op. Grote voordeel daarvan is dat je echt kun genieten van het audio systeem. Ik heb daar bij eerdere auto’s nooit in geinvesteerd. Wat hebben goede speakers en versterkers immers voor zin als je 70 decibel aan banden-, wind-, en motor geruis in je oren knetteren? Maar goed, deze auto is zo stil dat je alleen je audio systeem hoort en deze mag zich met recht High Performance noemen. (of lijkt te horen, expert op dit gebied ben ik zeker niet.)
Dat brengt me op het interieur. Natuurlijk een kwestie van smaak, maar wat is ie mooi... En goddelijke stoelen. Electrisch verstelbaar, verwarmd, heerlijk warme kont en rug, wat nu in de winter echt bijdraagt aan het comfort. Blue tooth telefonie doet het prima met mijn blackberry, maar mijn samsung telefoon verliest soms spontaan de connectie. Alle kritiek op de RTI navigatie begrijp ik niet. Werkt perfect en snel. Wat ik ook mooi vindt is de integratie met de telefoon. Van alle ’points of interest’ is ook het telefoonnummer opgeslagen zodat je ze gelijk kunt bellen. De draaicirkel is relatief groot met bijna 12 meter en dat merk je bij parkeren. De sensoren, de automatische verstelling van de spiegels en de achteruitrijcamera maken dat je toch, na een paar keer oefenen, ook bij kleine parkeerplaatsjes in file kunt parkeren.
De reden voor mij om de XC te nemen en niet de V is vooral de instaphoogte. In- en uitstappen, mijn dochter in haar kinderstoel hijsen, kinderwagen en zo in- en uitladen is allemaal veel fijner als je niet naar stoephoogte hoeft af te dalen. Daarom dacht ik ook aan een SUV of een MPV. De V70 is al zo een 4 centimeter hoger dan een vergelijkbare Audi, Mercedes en BMW, en de XC doet daar nog zo een 6 centimeter bovenop. Dat is ook fijn bij het overzicht over het verkeer. Hij is lager dan een SUV/MPV, maar daar krijg je een beter weggedrag en minder busjesgevoel voor terug.
Het gebruik is inmiddels gezakt van 10,5 liter/100km naar 9,5. Nog steeds geen zuinigheidswonder, maar ja, lekker belangrijk als je toch al veel te veel geld uitgeeft aan een auto ;-) en het zal nog wel wat zakken.
Ik heb ook naar Audi’s, BMW’s en Mercedes gekeken. Maar als je least dan is ook de afschrijving van groot belang voor de uiteindelijke leaseprijs. Bij Volvo is die het laagst (in ieder geval bij Leaseplan) en dat komt mede door de veel goedkopere, en in pakketten opgenomen opties. De afschrijving op een BMW of Mercedes is alleen vergelijkbaar laag met een Volvo als je hem kaal koopt. En ik ben meer een ’Full Options’ typje.
Uiteindelijk gaat het bij een auto vooral ook om de emotie die de auto opwekt. Het totaalpakket van ruimte, kracht en luxe is elke rit weer genieten met al je zintuigen. Zodra je plaats neemt en wegrijdt wordt je overvallen door een enorme ontspanning. Het zoemen van de motor, de klank van het schakelen, de souvereine zitpositie, het gemak van de keyless entry en drive en de electrische achterklep, de snelle stilte op de snelweg, ach ja, voor mij is dit echt de ultieme relax cruiser.
Foto’s volgen
PROBLEMEN
Geen.
Eerste anderhalf jaar zit erop
- 31.000 km
Zo mensen. Eerste anderhalf jaar zit erop.
Verbruik is nu gezakt naar 8,7l/100km.
Auto rijdt lekker en probleemloos, maar heb toch spijt.
Gemiddelde snelheid is 47km per uur. Toegegeven, daar zit stadsverkeer in, maar toch vooral snelweg. Snelweg? doet me toch meer denken aan die horizontale roltrappen op schiphol. Maar daar kan je tenminste nog inhalen! ;-)
Het is een heerlijke auto, maar het is me het geld toch niet waard. Ik zit in een leren stoel voor 1100 euro per maand. De ruimte, de 4wd, het vermogen, je gebruikt het allemaal bijna nooit.
Status, die heb je wel. Volgende keer wordt het voor mij een mercedes b-klasse o.i.d.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.