Volvo XC70 2.5 T AWD Momentum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 2.5 T AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 130.500 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
Eerste 2500 km
- 132.000 km
Na 15 jaar leaseauto's te hebben gereden er nu voor gekozen om weer zelf een auto aan te schaffen. Dit met name omdat de leaseregels er niet leuker op werden: budget, co2 uitstoom, energielabels etc.
Welke auto het moest worden was ik snel uit: een Volvo XC70. Sind de intoductie heb ik dit altijd een super auto gevonden, stoer, stijlvol en tijdloos.
Na wat zoekwerk vrij snel een mooi exemplaar gevonden. Een 2005 2.5T geartronic 5-traps automaat in Momentum uitvoering in Titanium pearl. Met als opties: het Four-C onderstel, RTI navigatie, PDC, Audioline II en een achtespoiler.
De eerste ervaringen.
Ik heb de auto nu een week of 3 en de eerste 2500 km zitten er op. Ondanks dat de auto 6 jaar oud is en er 130.000 km op heeft zitten voelt ze als nieuw. Geen piepjes, kraakjes, speling etc
Rijden:
Het weggedrag is behoorlijk goed voor een auto van 1625 kilo die hoog op de poten staat op 'balon'banden. Het Four-C ondstel draagt hier veel aan bij. In de sportstand helt en deint de auto veel minder. De comfortstand is heerlijk op de snelweg. Door de 2.5T met 210 pk en 320 nm is de acceleratie fenomenaal voor een dergelijke tank. De awd zorgt ervoor dat je geen last van wielspint hebt en (in de sportstand) op rails door de bocht gaat. Bij steving door trekken wordt je getracteerd op een mooie 5 cylinder roffel, mind mooi dan in de 850 maar nog altijd lekker.
Audio en Navigatie:
De HU850 geeft een erg goed geluid, vorige week heb ik een IMIV iPod apater geinstaleerd. De iPod is nu te bedienen via de radio en klinkt geweldig, natuurlijk is dit wel afhankelijk van de kwaliteit van de mp3's op je iPod. De RTI navigatie doet wat zemoet doen, bij aanschaf heb ik de 2011 kaarten erbij gekregen. De bediening en de interface zijn wel wat gedateerd inmiddels maar wat wil je met een systeem dat 10 jaar oud is.
Over duurzaamheid en kosten kan ik nog weinig zeggen, dan volg op termijn. Een kosten aspect is me al wel duidelijk geworden: het verbruik. Natuurlijk wist ik het verbruik voordat ik de auto kocht maar toch. Het vebruik ligt na 2500 km op 1 op 9. Met name in de stad en op hoge snelheid stijgt het vebruik exponentieel. Voordeel is wel dat je er veel rijplezier voor terug krijgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.