Volvo XC70 (2005)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 211.000 km |
KM-stand laatst | 363.300 km |
Prachtauto
- 342.000 km
Deze volvo is een Ocean Race uitvoering in de hele mooie blauwe kleur. Alles zit er op en eraan, behalve een standkachel. Is een automaat en rijdt op lpg. Lang naar op zoek geweest! Ik heb al veel Volvo's versleten (855, V70 classic, V70N, 2x XC70N) allemaal op lpg en ik vind ze goed rijden en zitten! Deze volvo heb ik blind gekocht op MP. Van iemand die ging verhuizen naar het buitenland. Ja, dan hou je er rekening mee dat er het een en ander aan kan mankeren. Maar het viel mee, linkerspiegel bleek kapot, koplampen waren wat dof. Ik heb deze in september 2022 gekocht en lpg in laten bouwen. Wachttijd 3 maanden, dus ben er in december 2022 mee gaan rijden. Km stand toen: 211.000.
Nu, november 2024 staat er inmiddels 342.000 km op, dus de lpg inbouw al lang terug verdiend!
De auto rijdt ongeveer 1:10 zowel benzine als lpg.
De auto heb ik ook laten tunen bij een expert op dit gebied dat is goed te merken. (vooral bij gasgeven in de derde versnelling) Iets van 40nm erbij.
Onderhoud is belangrijk: Naast het reguliere onderhoud inmiddels een nieuwe turbo en tussenbak gemonteerd en de carterventilatie gedaan. Ik heb er nu zon 3500 euro aan uitgegeven.
Geweldige caravantrekker!
op naar de 4 ton
- 363.300 km
Het lijkt er op dat deze modellen alleen maar meer waard worden...mijn vorige was ook een XC70 Oceanrace, maar dan uit 2002. In 2023 verkocht voor 2000,-, en staat nu op MP met een vraagprijs van 4250,-.... met 470 k op de klok.
Terug naar mijn huidige XC70:
Vorig jaar klein ongelukje mee gehad: sleutel in contact laten zitten en niet in de P stand gezet. Even later lag de auto met zijn kont in een smerige sloot.......Resultaat: linker spiegel kapot, onderste gedeelte achterlichten vol met water, trekhaakmodule overleden en de R.E.M. (rear electronic module) kapot met als resultaat dat de haldex niet meer werkte. Achterkant binnen en buiten goed schoongemaakt, daarna linkerspiegel, achterlichten, trekhaakmodule en R.E.M. vervangen, totale kosten 450 euro (allemaal zelf gedaan). Wel balen!!!
Rijd nog steeds goed, maar heeft nu wel een beurt nodig en het volgende staat op stapel: Draagarmen voor en complete schokbrekerset voor vervangen (klonkgeluiden bij insturen en drempels), stuurhuis vervangen en reguliere beurt.
Draagarmen en schokbrekers doe ik zelf, stuurhuis laat ik doen door volvo expert in Elst.
Zal rond de 1000 euro gaan kosten, wat de totale onderhoudskosten op ongeveer 4500 euro komt. (exclusief kosten van het slootavontuur....) Daar heb ik dan wel bijna 150.000 km mee gereden.
Inmiddels een tweelingauto aangeschaft met een merkwaardig probleem: de auto wil niet starten, maar als je de abs loshaalt start deze wel........leuke puzzel!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.