Volvo XC60 D3 Momentum (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 73.000 km |
goedkoop is duurkoop?
- 25.000 km
Na 2 ½ jaar, dus na de garantie periode, de C.E.M. kapot. Nu maar eens een review schrijven. In februari 2017 een Volvo XC60 D3 uit de verhuur gekocht. De eerste toelating mei 2016. M.i. een prachtige auto met veel opties lichtpakket, winterpakket, elektrisch verstelbare stoelen achttrapsautomaat en etc. Eerste onderhoudsbeurt april 2017 bij Volvo dealer Radink te Gronau, direct een trekhaak laten monteren. Om beter zicht te hebben op het aankoppelen van een aanhanger heb ik elders (voor veel minder geld) een achteruitrij camera laten monteren bij een bedrijf die daar in zijn gespecialiseerd(?) Op internet staat mijn auto met een demonstratie filmpje over deze achteruitrij camera. De auto rijdt prachtig, de instellingen van de navigatie zijn prima, maar het aangeven van de maximale snelheid is alleen mogelijk bij de optie van verkeersborden herkenning, dat is jammer. Bij andere systemen zoals TOMTOM is het standaard. Een aantal instellingen moet je bij elke rit activeren, zoals automatisch ruitenwisser aan en de verlichting bij "Follow me" bij het verlaten van de auto. De Volvo trekt met gemak een aanhanger van 1.500 kg. Enfin de achteruitrij camera functioneerde maanden lang prima.
Maar eind september deed de auto niets meer. Na het losmaken van de accu en weer vastmaken na een uur werkte alles weer...vreemd. Op naar de Volvo dealer, die bij het uitlezen van de computer zag dat alles kapot was. Dat kon natuurlijk niet. Na zoeken en demonteren van verlichting, schakelaars en etc. kwam hij tot de conclusie dat de C.E.M. kapot was. Een zeer duur onderdeel. Maar uit coulance heeft de Volvo Duitsland de C.E.M. betaald, de zoek kosten etc. (€ 1.000,--) moest ik wel betalen.
Ook stelde de Volvo dealer dat de achteruitrij camera vermoedelijk de oorzaak van de storing was.
Vandaar dat ik inmiddels een originele Volvo achteruitrij camera heb laten monteren, die ook kan worden ingeschakeld zonder achteruit te rijden.
aanvulling
- 73.000 km
Bedankt voor de reactie op 1e review. Hier een aanvulling daarop.
De auto betreft echt een D3 totaal 150 PK met een 8 trapsautomaat. Gekocht in 2017 bij
http://www.autocenter-kaddoura.de/ Wuppertal Duitsland.
Dit bedrijf verkoopt (tegen reële prijzen) uitsluitend Volvo's uit de verhuur.
De C.E.M. is de Centrale Elektronische Module, die achteraf kapot was, kost ca. € 3.000,-- Bij inbouw wordt de C.E.M. ingeregeld. Dus moet je er zeker van zijn dat deze kapot is. Garage Radink te Gronau die de reparatie heeft uitgevoerd is m.i. een heel goede garage, uit de wijde omgeving (ook Nederland) komen de Volvo klanten. De monteur bij Radink heeft veel onderdelen die met de C.E.M. zijn verbonden in- en uitgebouwd, om na te gaan waaraan de storing lag. In de tijd dat mijn auto daar stond ben ik regelmatig wezen kijken. Kosteloos heb ik wekenlang in een Volvo V70 van Radink rondgereden. Zoals eerder vermeld is de vermoedelijk onjuiste montage van een after sale achteruitrijcamera de oorzaak van de storing geweest. Had ik laten inbouwen bij Procar tuning.
Tot nu toe (24-2-2019) met inmiddels 73.000 km op de teller rijdt de Volvo prima en ben ik zeer tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.