Volvo XC60 (2015)

autoreview

Volvo XC60 (2015)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf104.300 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al bij al tevreden

  • 104.300 km

Begin augustus 2021 de XC60 aut. aangeschaft omdat mijn C4 cactus te klein is qua koffer en dit met het oog op definitief vertrek naar Bulgarije dus veel spullen in de koffer en de dakkoffer .
Niet nieuw maar zeer mooi ogend bij de dealer met aanvaardbare km's . We gingen voor een Octavia 1.0 aut break maar een proefrit deed ons tekenen voor de xc60 die veel aangenamer reed . Heeft een 8 traps aut. met start/stop . Rijdt behoorlijk soepel en comfortabel . Volgestouwd met bagage heeft die nergens problemen mee en gaat nog vinniger in de sportstand die ik trouwens verkies , alleen bergaf slaat die wat op hol en moet ik voortdurend op de rem .
Er volgde echter een teleurstelling direct na aankoop , na 40 km verscheen er al een melding op het scherm die aangaf dat er ergens een storing was in het motor-brandstof systeem . Het boekje met uitleg schrijft met gereduceerde snelheid naar dealer rijden . Uitlezen door de wegenwacht vertelde mij een defecte sensor in het luchtfilterhuis maar ik kon er nog mee verder rijden .
Omdat het een automaat is ben ik bij een specialist geweest voor een onderhoud van de versnellingsbak , nieuwe olie dus , spoelen was niet nodig omdat de olie nog in goede staat was . Bleken daar ter plaatse ook mijn voorste remblokken versleten te zijn , gelijk laten vervangen dus . Een factuurtje van een 300euro maar daar zit ik niet mee wegens geen vertrouwen in de garage waar ik de xc60 kocht ..want na nazicht bij hen was de storing nog steeds aanwezig terwijl de accu ook al een gebrek vertoonde volgens de display . Zucht !
ondertussen reeds driemaal in garages geweest ( oost Europa) maar storing blijft terug komen . Kwade review op Google gegeven richting verkoper ( ergens in buurt van Knokke ). Die was er niet blij mee ...
Nu ga ik hier in Bulgarije nog 1 keer bij een erkende Volvo garage , moet er wel 350 km voor rijden (op en af plus verblijf )
Ik vraag dan een langdurige testrit door hen , op hoop van zege .
Maar het blijft een soepele aangename wagen al voelt die wat log aan , zeker bergaf moet je voortdurend op de rem , blijkt toch te zwaar voor de versnellingsbak die vrolijk verder schakelt . Dan is de Citroen c4 toch een prettiger gezel in de bergen en zeker zo comfortabel .
Ook vind ik de navigatie ouderwets ingewikkeld zeker hier in Bulgarije , Engels valt soms niet mee te werken en dikwijls moet het cyrillisch alfabet gekozen worden . Maar Google maps sukkelt er ook mee ..
Dus pro : comfort , motorprestaties , muziekinstal. , verbruik ( +/- 6,7l op 100 km over 5000km . ); laadruimte met platte achterzetels .
contra : huidige betrouwbaarheid , maar dat moet ik nog herbekijken na wat meer km's , te log in de bergen(heuvels) bij afdaling , ook te weinig grip bij nat wegdek op steile helling door zwaartepuntverplaatsing , misschien is dit beter na een set nieuw rubber ; zware kofferklep( nieuwe gasveren ?) ; deur openen op helling is ook een karwei ( tol van de veiligheid ?) ; Lastige parkeerremknop , (duwen= op , trekken=af) ; navigatie...Jezus !
Misschien ontbreekt er wat euforie of nog wat gezeur maar ik kom er later nog op terug .
Ondertussen kochten wij hier een huisje ( in het heuvelland ) en zoeken we een kleine wagen voor mevrouw , die vind die xc60 wat te zwaar en onoverzichtelijk bij korte maneuvers ..en gelijk heeft zij !
Ondertussen vervangen :
- olie automaat ( remblokk. inbegr. )340,-
- remblokken voor
- sensor motormanagement(mass. air flow) 266,-
- batterij Varta silver 80Ah...oude was niet echt passend en onbekend merk
200,-
- voorbanden Michellin 4 seizoens , oude : Hankook( niet versleten ,weinig grip bij nat ) +/-300,-
- ruitenwisserset Bosch , oude maakte een hoop lawaai op voorruit . +/-20,-

Jaartje later

  • 119.500 km

Even nog wat ervaringen met de xc60 .
De eerder vermelde storing is verholpen bij een Volvo dealer maar groot was mijn verbazing toen ik te horen kreeg dat er een storing is in het koelsysteem dat ze niet vinden . De koel ventilator blijft constant draaien ook bij koude motor . Kon geen kwaad om mee verder te rijden volgens hen . Ook krijg ik regelmatig melding van een te lage accu spanning . Dus leg ik die regelmatig aan de lader .Nu ja , na een jaartje terug bij andere garage voor onderhoudsbeurt en ze vertelde mij dat na bijvullen koelvloeistof alles weer in orde was . De batterij bleek in goede staat .
Na lange rit terug thuis kreeg ik opnieuw melding van storing koel systeem . En enkele dagen later weer melding van lage batterij spanning . Ook te merken bij het start stop systeem dat niet meer werkt .
Weer naar een andere garage waar ik enkel de batterij en alternator liet checken . Software matig is de laadspanning aangepast want die stond te hoog ( 15 v) . De garagist vroeg dan waarom de koel ventilator bleef draaien ?‍?. Kon hij niets aan veranderen op die moment . Ik moet daarvoor nog eens terug komen .
Ik kreeg wel de raad om betere diesel te tanken , Bulgaarse merken deugen niet !
Nu wacht mij een reis naar België voor eindejaar feesten .
Het valt mij ook op dat er meer trilgeluidjes zijn op slechter wegdek . Maar ja , de wegen hier zijn heel dikwijls in slechte staat . Heeft dus al veel klappen moeten verwerken .
De ruitenwissers ( Bosch) heb ik weer moeten vervangen waarschijnlijk door de hete zomer..
De gasveren van kofferklep zijn ook vervangen maar na zes maanden blijken die ook weer slecht te werken !?
Het gemiddeld verbruik is gestegen van 6,7 naar 7,2 l/100km
Toch blijft het een fijne wagen om te reizen . Zeker als ik even met de Clio van mijn vrouw heb gereden en terug in mijn xc60 stap merk ik steeds weer hoe fijn die rijdt .
Nog iets over de wegligging , ik heb een lange rit gemaakt door Oekraïne ( oppikken familie) in barre winterse omstandigheden . Op ijzige en besneeuwde wegen gaf de auto een wegvaste indruk op een paar lichte slippers na . Vooraan Michelin crossclimate en achteraan Continental wintercontact .

Ik geef het ( bijna ) op

  • 127.500 km

We zijn weer een jaartje verder . De Volvo staat nu meer aan de kant en gebruik hem nog zelden omdat :
Terug opnieuw melding van de lage batterij capaciteit . Hij hangt nu constant aan de lader .
Binnenkort weer naar de garage voor een misschien wel laatste controle en of herstelling . Het betreft dus de laadstroom en het koelsysteem .
Krijgt die weer kuren dan is het adieu Volvo .
Overigens , de reis naar België jaartje terug is prima verlopen zonder enige meldingen wat electronica of mechanica betreft . Zo’n 5200 km zonder problemen dus . En tanken doe ik nog steeds bij de betere merken en hun beste aanbod . Af en toe ook een brandstof toevoeg vloeistof voor reiniging van het brandstofsysteem .
Om te besluiten , dit is misschien de laatste update . De kans bestaat dus dat Volvo xc60 2.0 D automaat bj 2015 , de deur uit gaat . We zullen zien , ciao !

Het kan verkeren

  • 135.000 km

Ja , het is anders uitgedraaid . De Volvo is er nog omdat een jaar terug de auto ( Clio ) van mijn vrouw stuk ging , automaat defect .
Hebben we dus eerst een vervanger gezocht en dat werd een Skoda Rapid met automaat .
Omdat de Volvo toen het enige vervoermiddel was hebben we die maar voorlopig gehouden . En zelfs dringende zaken laten vervangen , zoals de distributieriem en de achterste remschijven , samen met de grote beurt . En nu staat die te koop aangeboden op een Bulgaarse site . Vraagprijs 10000,- euro . Terwijl de geschatte waarde 15000 euro is . Maar gezien de geringe betrouwbaarheid….
De volgende auto word een Ford Ecosport automaat , die mag de vrouw gebruiken en ik neem de Skoda , omdat die lekker rijd , vind ik toch . Beetje meer geluid dan de Volvo maar valt best mee .

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.