Volvo XC40 Recharge Plus (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 5.000 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Volvo XC40 Recharge 5000 km – januari 2023
- 5.000 km
Uitvoering XC40 P6 elektrisch – kleur Silver Dawn – met plus pakket
We rijden nu 3 maanden met deze Volvo XC40 en zijn erg tevreden met deze auto. We hadden met meerdere elektrische auto’s proefgereden, met name ook bij het EV-event op Zandvoort waar we twee keer geweest zijn. Daar merkte je goed dat de Volvo er uit sprong (wat ons betreft) in hoe solide alles aanvoelt en afgewerkt is. Ook het rijden en wegligging waren dik in orde.
Nu hebben we drie maanden in de praktijk gereden en dat gaat zeer goed. Het rijdt gewoon fantastisch, continue veel trekkracht ter beschikking, je vliegt gewoon vooruit met 230 pk en geen motor geluid. Dat snelle optrekken doe je een paar keer, maar verder niet meer zo. Bij het EV-event hebben we met de P8 gereden met meer dan 400 pk, maar dat is voor normaal gebruik veel te veel, dit is prima zo. Deze auto is de eerste keer dat we een SUV rijden. Weliswaar een compacte maar hij voelt wel aan als best hoog, had wel een beetje meer cross-over mogen zijn.
De auto heeft Android auto als besturingssysteem, wat goed werkt. Uiteraard makkelijk koppelt met je telefoon, en de bediening is ook goed. Eigenlijk alles is spraak gestuurd te regelen. Het ingeven van een bestemming in de navigatie, een radiozender selecteren, telefoneren naar je contacten en ook het bijvoorbeeld even de ventilatie op recirculatie zetten. Handig als je achter een oude auto rijdt die de nodige rommel uitblaast en je naar recirculatie wilt. Ook kan je uiteraard de temperatuur aanpassen. Verder heeft de auto stuurverwarming en stoelverwarming, wat prettig is. In december was het even best koud een week, en dan merk je dat er voor het verwarmen van het interieur veel energie nodig is. Je verbruik gaat stevig omhoog, maar wat wil je ook, als het vriest buiten en je in een ding rijdt die gemaakt is van staal en glas. Dat geleidt de warmte optimaal en dat is te merken. De stuur en stoelverwarming bieden dan het voordeel dat je de interieur temperatuur wat lager kan zetten, en toch heel lekker zit. Deze auto heeft een warmtepomp zodat het verwarmen enigszins efficiënt gaat. Verder heb je een verbruiks assistent die je momentele verbruik aangeeft, je rijbereik met de huidige acculading en wat je verbruikt voor verwarming. Heel handig. Verder houd ik heel exact bij wat er uit de laadbox in de auto gaat aan stroom (kWh). Wat me daarbij opvalt is dat er rond de 10% verschil zit in wat de auto zegt te hebben verbruikt, en wat je werkelijk meet. Dat is natuurlijk ook een bekend item bij auto’s met een verbrandingsmotor. Als je precies bij houdt wat je er in stopt en je gereden kilometers, dan is de boordcomputer altijd optimistischer dan wat het in werkelijkheid is. Alleen vraag je je wel af over welk verbruik mensen het hebben als ze daar over praten. Collega’s praten dan over het verbruik van hun elektrische auto, maar dat gaat eigenlijk altijd over wat de auto aangeeft. Vrijwel niemand meet het echt. Dat is moet ik zeggen ook wel een klusje, om dat precies bij te houden. Tot nu toe heb ik dat wel gedaan en wil proberen dat tot en met de zomer vol te houden.
Dan het echte verbruik. Wij komen nu op gemiddeld 21.6 kWh per 100 km. Dat is met een mix van korte en ook lange ritten, en vooral najaars- en winterweer. Niet slecht wat ons betreft, maar de auto geeft daarbij dus minder dan 20 kWh per 100 km zelf aan. Laatst een testje gedaan ’s avonds op de A1. De verbruiksmonitor die het momentane verbruik aangeeft in het display gezet. Nou bij 100 km/h was het 20 kWh/100km, in stappen naar de 140 km/h gegaan, toen kwam het verbruik op 40 kWh/100km. Oeps! Dat wordt dan dus rustig cruisen met 100 km/h. Nu werkt de vorm van de auto ook niet mee, de buitentemperatuur was 2 graden boven nul en we hadden tegenwind. Maar toch, om wat efficiënter te rijden kan je beter een lagere auto hebben. Toch redden we ons eigenlijk prima met deze auto. De accucapaciteit is 67 kWh, en we rijden rond de 300 km op een acculading. In het begin toen het nog 17 graden was ruim meer dan dat. We gaan nog wel eens naar familie wat verder weg, en dan kunnen we eigenlijk altijd wel aan een laadpaal in de buurt wat bijladen, zodat het terugrijden geen probleem is. We hebben nog maar 1 keer een snellader gebruikt, en dat was in Limburg, dat was wat te ver. Maar dat ging prima, in ongeveer 20 minuten laadt je 200 km bij. Dat maakt dan dat je op een dag 300 km zonder bijladen rijdt, en 500 km met 1 keer laden. Voor ons geen probleem. Wat mij betreft hoeft een auto geen rijbereik te hebben van meer dan 300 km. Verder maken we gebruik van een Shell laadpas. Dat bevalt ook goed.
Bij de aanschaf van deze auto nog wel even getwijfeld tussen het kopen van een Volkswagen en deze auto. Eerst stond de ID3 hoog op ons lijstje. Maar als je dan de prijzen ziet en de uitrusting, dan is het toch wel laten we zeggen bijzonder. 44000 voor een best kale auto, waar je zelfs hele basis zaken nog op moet bijbestellen. Bij de Volvo is de basisauto al heel compleet, en een paar dingen er bij met het plus pakket en het is helemaal af. Ook is de Volkswagen wat betreft dashboard en materiaal gebruik behoorlijk van het pad geraakt. Dat is niet meer wat het was bij het merk. Als je in de Volvo stapt dan krijg je gewoon een glimlach van hoe netjes alles is. Wat ons betreft echt top. Toch is het wel jammer dat er in de markt niet een beter aanbod is van elektrische auto met een vijfde deur. Een beetje normale stationwagon kan je nog niet kopen. En ook zie je dat de markt wordt afgeroomd door eerst vrij dure auto’s uit te brengen. Dat zal ook wel te maken hebben met de beschikbaarheid van accu’s en het huidige chiptekort. Waarom zou je al fabrikant dan geen luxe auto’s verkopen, voor het echte volume is er gewoon te weinig capaciteit, en zo verdien je er goed aan. Maar wij hebben ondanks de stevige aanschafprijs toch maar de keuze laten vallen op deze elektrische auto. We laden thuis op de oprit op, en we hebben een Zappi laadbox. Die kent een ECO+ modus waarbij je zodra je zonnestroom over hebt, dat in de auto laadt. We gaan dit voorjaar zonnepanelen bij leggen, en kunnen dan in de zomer grotendeels op zelf opgewekte stroom rijden. Dan heb je opeens nul kosten per km. Ook dat gaan we goed bijhouden komend jaar. Verder betaal je tot en met 2024 geen motorrijtuigen belasting, en je onderhoudskosten zijn laag. Ook is de verwachting dat de auto een goede restwaarde heeft na een paar jaar. Er is gewoon een flink tekort aan auto’s in het algemeen, en helemaal aan elektrische. Verder zie je dat de accu degradatie erg meevalt. Een jaar of tien rijden moet zeker geen probleem zijn. En dan nog, stel dat je dan de accu vervangt, dan heeft de je oude accu een restwaarde, hetzij voor recycling of voor gebruik in een powerwall. We gaan het zien. Voorlopig rijden we met veel plezier in alle rust en comfort.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo XC40 Pure Electric – Back to Basics

Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in de praktijk

Waarom de Polestar 2 een echte Volvo is - Reportage Volvo XC40-Polestar 2
