Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge P8 AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Koop en eerste indrukken
- 250 km
XC40 Recharge P8:
Waarom de XC40:
Begin oktober heb ik de knoop doorgehakt en de XC40 Recharge P8 gekocht. Toch nog vrij plotseling. Ik was me voorjaar 2020 gaan oriënteren op een nieuwe auto. Mijn Outback is dit jaar vijf jaar oud. Zakelijk kan ik hier niet langer op afschrijven en als ik niets doe houd ik wel de bijtelling in privé. Ik wilde dus een besluit nemen hoe verder te gaan met de auto. Opties die ik op een rijtje had gezet waren:
1. De Outback privé overnemen en op kilometer vergoeding verder rijden
2. Een nieuwe Outback kopen
3. Een BEV aanschaffen en de Outback inruilen
4. Een PHEV aanschaffen en de Outback inruilen
Nadat ik de vier opties financieel maakte bleek, vanwege de fiscale stimuleringsmaatregelen, de aanschaf van een EV het meest interessant bekeken over een periode van vijf jaar. Op plek twee kwam doorrijden met mijn huidige Outback en op plek drie de aanschaf van een nieuwe Outback en op plek vier de aanschaf van een nieuwe PHEV.
Ondanks de uitkomst van de berekening was inruilen en kopen van een nieuwe Outback een optie waar ik zeker serieus over nagedacht heb. De dealer gaf een goede prijs voor de auto waarmee de afschrijving per kilometer uit zou komen op 17 cent per gereden kilometer. Ook ben ik erg tevreden over Subaru en de dealer maar loop aan tegen het feit dat Subaru op dit moment niet echt een auto heeft die ik zou willen kopen. Het lopende model is wel iets aangepast de afgelopen jaren maar in essentie nog steeds gelijk aan de Outback die ik in 2015 kocht. Ook het gegeven dat Subaru geen duidelijke plannen had met elektrificatie hielp niet in mijn afwegingen om verder met de Subaru dealer het gesprek te gaan. Deze situatie is overigens iets waarvan de dealer aangaf dat hij ook erg mee in zijn maag zit. Veel klanten zitten in een situatie vergelijkbaar met de mijne en stellen gelijke vragen en haken af als het gaat om de aanschaf van een nieuwe auto. Jammer want ik blijf Subaru en ook CITO, de dealer waar ik nu ruim 12 jaar klant ben, een warm hart toedragen.
Mijn verwachting na mijn analyse was dat ik mijn Outback in privé zou doorrijden. De reden hiervoor was dat er weinig zicht was op EV’s die nog in 2020 geleverd konden worden en zouden voldoen aan mijn wensen. De Polestar 2 en de XC40 P8 leken al uitverkocht te zijn en de overige modellen waren te duur, voldeden niet aan mijn wensen of komen pas in 2021 beschikbaar. Dit beeld veranderde echter nadat ik nog eens bij de lokale Volvo dealer langs ging. In het gesprek werd de mogelijkheid genoemd om nog dit jaar een XC40 P8 te kunnen rijden. Op mijn opmerking dat de beschikbare voorraad toch al vergeven was werd geantwoord dat dit inderdaad de situatie was voorjaar 2020 maar dat ondertussen vele intekenaars hadden afgezien van de mogelijkheid om een XC40 P8 te kopen. Corona en de bijbehorende onzekerheid werd genoemd als oorzaak.
Voorafgaand aan mijn traject met Volvo had ik me overigens al wel georiënteerd op andere EV’s. De Tesla model 3 was de eerste EV waar ik me op georiënteerd heb. Niet omdat ik het een mooie auto vind maar wel omdat Tesla met de model 3 een frontrunner is waar het EV-technologie betreft en vanwege het Tesla laadnetwerk. Omdat je bij Tesla geen auto kunt inruilen vroeg ik de waarde van mijn Outback op bij wij-kopen-auto’s. Het bedrag wat geboden werd was zo lachwekkend laag dat ik gelijk klaar was met dit concept. Gevolg was overigens wel een stortvloed aan emails om me te herinneren dat ik nog iets te verkopen had. Heb uiteindelijk mijn spam filter maar aangepast om geen emails meer in mijn inbox te zien verschijnen. Omdat ik de auto zelf verkopen niet zie zitten heb ik Tesla maar van mijn lijst geschrapt.
Na Tesla heb ik me nog verder georiënteerd. Dit betrof de I-Pace en de Kona. Beide zijn goed (Kona) tot erg goed (I-Pace) rijdende auto’s. De I-Pace werd me te duur en viel om die reden af. De Kona viel af omdat deze geen aanhanger mag trekken. Voorgaande geldt eveneens voor de ID.3 waar ik eveneens naar heb gekeken. Ook de ID.4 was voor mij een interessante auto. De ID.4 mag een aanhanger trekken en daarmee een mogelijke optie. Ook omdat ik op de VW website las dat er nog dit jaar auto’s op kenteken worden gezet. Bij mijn bezoek aan de VW dealer informeerde ik hiernaar en het antwoord was dat ze niet kunnen garanderen dat de auto nog in 2020 geleverd kan worden en eigenlijk verwachtten dat er in 2020 geen ID.4’s op kenteken zouden worden gezet. Hierop besloot ik af te zien van de ID.4. Ik vind het overigens op basis van de foto’s en filmpjes wel een mooie auto en verwacht dat hij in de praktijk ook goede verkopen zal realiseren en zou de auto, als deze dit jaar beschikbaar zou zijn gekomen, serieus overwogen hebben. Was overigens mid november verbaasd dat er toch weer berichten waren dat de ID.4 alsnog in 2020 geleverd en op kenteken gezet zal worden.
Terug naar de XC40. Meerwaarde van de XC40 voor mij is het feit dat deze door een Volvo dealer in de buurt geleverd en onderhouden wordt. Ook eerdere positieve ervaringen met Volvo en de dealer spelden een rol. Voor mijn tijd met Subaru heb ik een 850 en een aantal V70’s gereden. In mijn gesprekken met de Volvo dealer kreeg ik een acceptabel bod op mijn Outback waarna ik de knoop heb doorgehakt en de koop heb rond heb gemaakt. De dealer had nog productie slots beschikbaar wat betekende dat ik de XC40 nog kon configureren zoals ik hem hebben wilde. Levering werd afgesproken voor de eerste helft van december.
De XC40 die ik gekocht heb:
Heb dus de XC40 Recharge P8 gekocht. Een erg lelijke naam als je het mij vraagt. Omdat ik de auto nog kon configureren heb ik een aantal extra’s op de auto besteld die. Dit betreft onder andere het lounge pakket, een trekhaak, draadloos laden voor mijn smartphone, donker glas achter, verwarmen van de voorruit, power seats, alarm, lava orange tapijt en een warmtepomp.
Overigens, voor ik besloot de knoop door te hakken configureerde ik de XC40 T5 PHEV. Bij gelijke uitrusting en extra’s komt de prijs voor de T5 zo’n 9000 euro lager uit. Privé zijn de kosten vanwege bijtelling voor de T5 PHEV fors hoger. Over een periode van 5 jaar loopt dit op tot bijna 18K.
De aflevering:
Ik had afgesproken de XC40 op te halen bij de dealer. Door de nieuwe corona maatregelen veranderde dit in het afleveren bij mij thuis. Scheelt in tijd en is net zo effectief. Bij de aflevering werden tot mijn verassing twee kabels geleverd. De verwachte type 2 kabel maar ook een Granny kabel. De laatste was ik van plan aan te schaffen voor gebruik op vakantie dus het komt mooi uit dat deze nu met de auto geleverd is. Voor het overige was het proces van afleveren zoals verwacht. Van tekenen van documenten tot en met de uitleg.
Het rijden:
Proof of the pudding is in the eating. Het rijdt zoals verwacht. Stil, soepel en relaxed. Het is al vaak gemeld, het rijdt gewoonweg goed. Je kunt er mee ontaard snel rijden maar net zo makkelijk rustig en relaxed. Dit laatste is wat ik bij voorkeur doe en dan is een EV m.i. toch wel prettiger dan een ICE. Minder geluid, minder trillingen, soepeler en verfijnder. Wat ook bijdraagt is de inrichting en kwaliteit van het interieur. De zit is goed en het overzicht uitstekend. ACC werkt zoals verwacht. OPD is een blijvertje. Went snel en werkt uitstekend. Zelfde geldt voor Android. Spraakcommando’s worden goed verwerkt en snel uitgevoerd. Absoluut een meerwaarde. Van pilot assist ben ik nog niet overtuigd. Ik moet permanent mijn handen aan het stuur hebben en de weerstand in het stuur voelt niet prettig. Weet niet of ik het veel zal gaan gebruiken. Ik ben blij met het panorama dak en de lava red aankleding. Het panorama dak zorgt voor meer licht in het interieur wat, in combinatie met de rode aankleding, het zwart in het interieur doorbreekt en voor mij het sombere van zwart compenseert.
Dan het energieverbruik. Met 30,1 kWh per 100 km over de eerste 257 kilometer valt het verbruik nog niet echt mee. Te vroeg waarschijnlijk om conclusies te trekken want weinig kilometers, uitproberen van de auto, veel korte ritten, preconditioning nog niet gebruikt en veelal koud en nat weer. Op basis van berichten hoop ik op een verbruik van minder dan 25 kWh/100 km. Met 30,1 kWh/100 km zou ik met 100% geladen en leegrijden tot op 10% uitkomen op zo’n 240 km bereik. Met enig beleid en betere (lees meer representatieve omstandigheden) moet in de zomer een bereik van zo’n 300 kilometer mogelijk zijn. Ik zal mijn ervaringen op het punt van verbruik updaten zodra meer relevante gegevens beschikbaar zijn. Ook ben ik benieuwd hoe de langere (vakantie)ritten uit zullen pakken. Bijkomend aspect zal zijn wat het extra verbruik als gevolg van het trekken van een aanhanger wanneer we op vakantie gaan. Komend jaar mogelijk zelfs een caravan. Ik ben overigens wel blij met de 1500kg die de XC40 mag trekken. Trek regelmatig een aanhanger en in het seizoen een zeilboot.
Onderdeel van het rijden is natuurlijk ook het gebruik van toeters en bellen. Naast de standaard voorzieningen, automatische verlichting, regen sensor, elektrische achterklep, stoel- en stuurverwarming, keyless entry zijn er een aantal die er uitspringen. In mijn geval betreft dit Fish Eye ondersteuning parkeren en park assist vóór, blind spot info, digitaal informatie paneel, de Harman Kardon installatie, de automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, de elektrisch uitklapbare trekhaak, wegrijden zonder ‘starten’ en verwarming van de voorruit. Het zijn allemaal zaken die niets met elektrisch rijden van doen hebben maar wel een wezenlijke bijdrage leveren aan mijn rijplezier. Het bedrag wat je moet neertellen blijft hoog maar er staat gelukkig wel veel tegenover.
Android Automotive:
Conceptueel vind ik het zeer interessant dat een open OS in een auto geïntegreerd is en dat hiervoor apps/diensten ontwikkeld kunnen worden. Ik verwacht dat we hiermee een nieuwe fase ingaan. Permanent connected zijn zal onherroepelijk gaan zorgen voor nieuwe innovaties die hun weg gaan vinden naar de auto’s die we binnen nu en een paar jaar gaan kopen. Het aantal apps beschikbaar is momenteel echter nog wel erg beperkt. Hoop dat nu snel andere fabrikanten Android Automotive zullen gaan integreren in hun auto’s. Van de apps die nu beschikbaar zijn gebruik ik Google Maps en Spotify. De integratie is goed gedaan. Auto data gebruiken binnen Google maps is logisch en heeft de meerwaarde dat je weet hoeveel er nog in de accu zit wanneer je aankomt op je bestemming en of je onderweg moet laden. Ook de beschikbaarheid van palen wordt aangegeven. Wat ontbreekt is de mogelijkheid om te filteren op laadpunten met een bepaald laadvermogen zodat je bijvoorbeeld alleen snelladers te zien krijgt. Voor Spotify in de auto gebruikte ik voorheen altijd mijn smartphone en de Bluetooth koppeling. Werkt ook goed maar standaard Spotify aan boord is net weer prettiger. Ook slim van Spotify om vanaf het begin een app beschikbaar te hebben. Vanaf de start meedoen met nieuwe ontwikkelingen zoals Android Automotive geeft een voorsprong op de concurrentie. De bluetooth verbinding heb ik overigens wel standaard aan staan en gebruik ik voornamelijk voor meldingen of inkomende of uitgaande telefoontjes. Jammer overigens dat Android Auto niet mogelijk is. Had dit wel verwacht, helemaal omdat Android Automotive het OS waar de auto voor zijn infotainment gebruik van maakt.
Overige bevindingen:
Ik wist reeds dat de auto een ‘bèta’ uitvoering is. Er zijn veel mensen die al bugs gemeld hebben dus ik was hier op voorbereid. Ook ik heb er nu een paar meegemaakt. Hey Google gaf in een aantal gevallen geen antwoord waar deze het eerder wel deed. Na een nieuwe start was dit weg. Ook is het alarm 4x spontaan afgegaan. Advies van de dealer was het alarm uitzetten in de instellingen. Dit heeft het gelukkig verholpen. Er komt overigens nog een software update voor dit probleem. Verder is het afwachten wanneer OTA updates mogelijk worden voor de auto en Volvo on Call beschikbaar komt. Ik verwacht dat beide de ervaringen verder positief zullen verbeteren. Tot slot thuisladen. Dit is een luxe die ik vanzelf niet eerder gewend was. Het is een voorziening die ik niet graag meer wil missen. Altijd met een volle accu weer op pad kunnen gaan is een vorm van luxe die ik zeer kan waarderen.
Afronding:
Ik wist dat ik met de aankoop van een EV nieuwe ervaringen zou gaan opdoen. Dat het zou uitpakken zoals beschreven is waar ik op hoopte. Als ik de balans opmaak durf ik wel te stellen dat mijn ervaringen nog positiever zijn dan ik had gehoopt. Toch blijft de investering wel erg fors. Dankzij de fiscale maatregelen was het voor mij nu nog aantrekkelijk om te investeren. Ben benieuwd hoe zaken zich zullen ontwikkelen en hoe de situatie er over vijf jaar zal uitzien. De kans dat ik echter de stap weer terug zet naar een ICE schat ik echter niet erg hoog in.
Verbruik en foto's
- 309 km
Heb de foto's toegevoegd. Na dagen van grijs weer opeens wat zon. De kleur van de auto is overigens Glacier silver metallic.
Nog een opmerking over het verbruik. Het verbruik in mijn review van 30.1 kWh/100 km is het verbruik aan de laadpaal. Dwz, het totaal geladen kWh's gedeeld door het aantal gereden kilometers. Dit is dus werkelijk verbruik en laadverlies bij elkaar opgeteld en is bepalend voor de energie kosten per gereden kilometer. Mijn actuele rijverbruik ligt nu iets boven de 25 kWh/100 km en is dus bepalend voor mijn range. Met 25 kWh/100 km kom ik uit op een bereik van zo'n 300 kilometer bij 100% SOC. Genoeg voor zeker 95% van mijn ritten, inclusief de meeste langere afstanden. Vanaf waar ik woon zou ik bij retourtjes Groningen of Maastricht onderweg zo'n 20-30 minuten moeten laden bij een DC laadpaal. Moest overigens bij zo'n afstand ook met mijn Outback tanken. Per saldo nu ongeveer een 15 minuten langere reistijd.
3000 kilometer update
- 3.016 km
Update na 3000 Km.
Misschien goed om deze update op te hangen aan mijn verwachtingen vooraf. Ik had deze voor mijzelf genoteerd voor aankoop van de auto. De verwachtingen die ik had waren:
1. De auto moet goed rijden waarbij mijn hoop is dat ik met name rustig en ontspannen kan cruisen en hierin goed ondersteund door de stoel
2. Veilig kunnen rijden waarbij de beschikbare middelen actief ondersteunen maar passief aanwezig zijn
3. Voldoende actieradius (> 300km) en laadcapaciteit om zorgenvrij te kunnen rijden en langere afstanden af te leggen
4. Praktisch gebruiksgemak gedefinieerd door stoelen/zitpositie, trekken van een aanhanger, vervoeren van spullen, verlichting, overzicht tijdens het rijden en verwarmen/koelen
5. Uitrusting die bijdraagt aan plezierig gebruik waaronder de geluidsinstallatie, parkeervoorzieningen, infotainment, keyless entry, elektrische achterklep, stoelverwarming, draadloos opladen, elektrische stoelbediening, regensensor, led verlichting met grootlicht assistent, bediening multimedia vanaf stuur en via het touchscreen
Op basis van een aantal proefritten had ik een inschatting gemaakt wat leidde tot mijn besluit om de auto te kopen. Over het rijden kan ik kort zijn. Dat is gewoon erg goed. Had dit al vastgesteld tijdens proefritten en na 3000 Km is mijn beeld niet veranderd. Vlot als het moet en kan maar altijd relaxed. Overigens is het ontbreken van motorgeluid van invloed op mijn rijden. Resultaat van het ontbreken van motorgeluid is dat ik langzamer rijd dan toegestaan wanneer ik afga op mijn gehoor. Ik heb hier niet echt een verklaring voor. Vind het vooral opvallend.
Veilig rijden is vanzelfsprekend een belangrijk doel. Van de systemen aan boord gebruik ik alle systemen uitgezonderd pilot assist. Pilot assist stoort mij meer dan het mij ondersteunt. Ik moet mijn handen stevig aan het stuur houden om niet om de haverklap storende meldingen te krijgen. Op provinciale wegen geeft het me zelfs een onveilig gevoel en wil ik het in het geheel niet gebruiken. Pilot assist schijnt beter te worden met een update. Ik wacht het maar af en zal het na de update nog eens proberen.
Actieradius/range was/is voor mij een belangrijk onderwerp. Op fora is dit naast software bugs en updates het meest besproken onderwerp. Dit was het onderdeel waar ik vooraf het meest onzeker over was. Mijn verbruik staat nu op 24,9 kWh/100 Km gemeten over bijna 2000 Km. De periode waarin ik dit gereden heb is representatief voor mijn gemiddelde gebruik. Korte en langere ritten, diverse ritten met een aanhanger en dat in een periode waarin het in februari ook koud was. Wat het verbruik sterk negatief beïnvloed zijn korte ritten bij een lage buitentemperatuur. Bij korte ritten zorgt dit voor een verbruik van ruim boven 30 kWh/100 km. Verwarming hoger zetten scheelt eveneens in het verbruik. Het totale resultaat echter is voor mij bemoedigend want het betekent dat ik in winterse omstandigheden een bereik heb, bij 100% laden, van zeker 300 km bij een langere rit. Daarnaast ben ik veranderd in mijn denken. Dit is veranderd van denken in range in denken over hoe te laden. Als ik zou moeten kiezen tussen een grotere batterij of sneller kunnen laden zou ik voor het laatste gaan. Met het nog steeds groeiend aantal laadpunten heb ik het meest aan snel kunnen bijladen. Op dit punt maakt Volvo gedane beloftes in beperkte mate waar. Het is mogelijk om in iets meer dan 40 minuten te laden van 0 naar 80% maar de omstandigheden moeten dan wel optimaal zijn wat betekent starten met een warme batterij, een SOC van idealiter minder dan 10% bij start van laden en vanzelf een snellader met voldoende vermogen. Ik hoop dat op dit punt Volvo updates zal uitbrengen die snel laden verbeteren en minder afhankelijk van specifieke omstandigheden. Tegelijkertijd moet ik dit punt relativeren omdat het aantal keren dat ik gebruik maak van een snellader tot op heden beperkt is gebleven.
Praktisch gebruiksgemak is uittekend. Een hoge zit, voldoende overzicht in combinatie met goed zitcomfort en uitstekende ergonomie maakt rijden tot een ontspannen bezigheid. Heb er geen enkele negatieve opmerking over of het moet zijn dat ik het zicht rond de A stijl niet optimaal vind. Wat tav ergonomie in positieve zin bijdraagt is Google Automotive. Het kunnen geven van spraakcommando’s werkt goed en zorgt er ook voor dat ik veel minder vaak dan voorheen gebruik maak van knoppen en menu’s wat voor mijn totale rijervaring ronduit positief is.
Dan de uitrusting en plezierig gebruik. De auto is goed uitgerust en het is lekker om veel van de voorzieningen te beschikken. Het draagt in mijn geval bij aan plezierig en ontspannen rijden en gebruik van de auto. De enige misser die ik ervaar is de zeer beperkte verlichting achter de auto bij achteruit rijden. Deze is zo beperkt dat ik achteruit rijden in donkere omstandigheden probeer te vermijden. Je ziet simpelweg niets door het ontbreken van licht achter de auto waardoor veilig manoeuvreren met de camera feitelijk niet mogelijk is. Zou hier graag een oplossing voor vinden. Een voorziening die ik graag vermeld is de stuurverwarming. Had dit niet eerder. Dit is echt een voorziening die ik zeer ben gaan waarderen. Op de laagste stand wordt het stuur snel licht verwarmd wat in winterse omstandigheden het comfort enorm helpt. Wel is het mij niet duidelijk waarom de stoel- en stuurverwarming soms niet geactiveerd worden. Ik vermoed dat het samenhangt met gemeten buitentemperatuur waarbij een hogere temperatuur ervoor zorgt dat het niet geactiveerd wordt. Wat echter de parameters zijn is mij niet bekend. De manual geeft hier ook geen uitsluitsel over. Is overigens op meer punten vaag of onjuist.
Mijn overige opmerkingen.
- Het ontbreken van de VOC app is gemis. Ik kijk er naar dat deze beschikbaar gaat komen en om deze te kunnen gaan gebruiken voor het verwarmen/koelen van de auto en voor het instellen van het starten en volgen van het laden van de batterij
- Beperkte gegevens over verbruik en range. De informatie in de auto is bepekt tot het gemiddelde verbruik. Actueel verbruik bijvoorbeeld wordt niet getoond. Resterende range in kilometers eveneens. Kun je wel via Ok Google/”Hoe ver kan ik nog rijden” opvragen.
- Het alarm gaat om de haverklap af. Dit werd gemeld bij het afleveren en ook dat er een update zou komen. De update is er nog niet, ik ben in ieder geval hier niet over geïnformeerd door Volvo of de dealer, en moet helaas dus nog leven met de situatie tot de update beschikbaar komt.
- Onduidelijk wanneer er nieuwe updates komen en of deze OTA beschikbaar komen of dat je hiervoor naar de dealer moet. Er wordt op fora veel aandacht aan besteed wanneer Volvo met updates gaat komen en wat deze inhouden. Ik kijk het aan. De auto rijdt goed en behoudens het alarm probleem heb ik geen klachten. Ik wacht dus met naar de dealer gaan om updates te laten installeren. Meer duidelijkheid zou echter wel prettig en wenselijk zijn wat me brengt bij het punt van communicatie (beter gesteld ontbreken) door Volvo. Als voorbeeld, er loopt nu een terugroepactie maar hierover heb ik van Volvo nog niets vernomen. Op de site van de RDW staat hierover het volgende:
o Omschrijving defect - In de software zit een fout. Als gevolg kan de spanning van het hoofdrelais wegvallen
o Materiële gevolgen - Tijdens het rijden kan onverwacht de aandrijving uitvallen
o Mogelijk gevaar - Een (verkeers)ongeval met letselschade
Mijn verwachting is dat ik hier uitgebreid door Volvo over geïnformeerd zou zijn inclusief do’s & dont’s. Dit is niet het geval en ook op fora wordt niet duidelijk wanneer en hoe dit probleem verholpen gaat worden. Ik vind dit een erg slechte zaak en niet passend bij het imago van Volvo als voorvechter van verkeersveiligheid
- Thuis laden is top. Ik heb het al eerder vermeld, de mogelijkheid om thuis de batterij bij te laden is buitengewoon prettig. Ik zou niet graag meer zonder willen
- Snel kunnen accelereren wanneer gewenst. Het gebeurt me niet vaak maar als snel accelereren gewenst is ben je meer dan goed voorzien. Beter dan ik ooit gehad heb.
Alles met elkaar is mijn ervaring met een EV ronduit positief en is EV rijden iedereen die ernaar vraagt kan aanraden. Voor de XC40 P8 Recharge specifiek geldt dat het rijden, het ontwerp, het interieur en gebruiksgemak en de keuze van Volvo voor Google Automotive hier nog veel in positieve zin aan toevoegen. Alles met elkaar een ruime positieve score met wel als vaststelling dat Volvo kan en moet verbeteren waar het communicatie en nakomen van beloften betreft.
Verbruik sterk gedaald
- 10.415 km
Na iets meer dan een half jaar staat de teller nu op 10.415 km. Waar ik in mijn vorige update nog meldde dat een aantal zaken niet goed werkten of nog niet beschikbaar waren kan ik nu melden dat veel van wat Volvo had toegezegd beschikbaar is. Het probleem met alarm is opgelost, het verbruik is sterk gedaald en de Volvo Cars app is beschikbaar en werkt goed. Niet verandert is de zeer beperkte informatie die je kunt zien wanneer je rijdt. Verbruik (TM) is zichtbaar voor gereden afstand en wordt, tot je dit reset, ge-update met verbruik van nieuwe ritten. Over de laatste ruim 9000 kilometer is mijn verbruik gedaald van 24.9 kWh/100km naar gemiddeld 22.0 kWh/100km. Dit is het gemiddelde van de koude periode aan het begin van het jaar, het voorjaar en de zomer. In de zomer ligt het verbruik altijd zo rond de 18-19 kWh/100km waardoor het bereik in zomerse omstandigheden op zo’n 400 kilometer uitkomt. Een nette waarde voor een auto met een gewicht van 2,1 ton en een aerodynamica van een koekblik. Wel een mooi koekblik overigens. Kosten zijn met dit verbruik aangenaam laag. Elektriciteit per gereden kilometer kost 5,1 cent per kilometer voor gekochte elektriciteit en 1,8 cent per kilometer voor zelf opgewekte elektriciteit. Kosten die ik nog nooit eerder gehad heb en zonder kosten voor wegenbelasting, en naar verwachting lage kosten voor onderhoud, leidt het tot een prettig totaalplaatje waar het variabele kosten betreft. De afschrijving laat ik hier voor nu even buiten beschouwing en is vanzelfsprekend de hoogste kostenpost. Ik denk dat we dit over een paar jaar goed in kunnen schatten maar mijn verwachting is dat deze over zo’n vijf jaar zeker niet hoger zal zijn dan voor ICE aangedreven auto’s.
Teleurstellend is het aantal nieuwe apps in de Android Automotive app store. Android Automotive is voor mij, zoals ik al eerder schreef, een interessant concept waar ik veel van verwacht. Dat wil zeggen, ik had veel meer dan de nu beschikbare apps verwacht. Naast Spotify zijn Flitsmeister en Easypark de enige apps die voor mij interessant zijn en ik veel gebruik. Voor het overige is de appstore gevuld met voor mij zinloze apps. Flitsmeister was overigens een lucky want die stond per ongeluk kort in de app store en kon ik toen downloaden. Easypark gebruik ik voor afrekenen van parkeren en een app hiervoor in de auto is prettiger dan op je smartphone. Starten doe je in de auto en bij wegrijden stopt de sessie automatisch. Een voorbeeld van gemak door de integratie van apps en gebruik in de auto. A Better Route Planner staat op de nominatie om beschikbaar te komen en zal verwacht ik voor plannen van ritten en laden een prettige toevoeging zijn. Voor dit laatste zou je in principe ook Google maps kunnen gebruiken maar hier is nog veel te winnen. Plannen van rit met een enkelvoudige bestemming gaat goed. Je krijgt een goed inzicht in verwacht batterij % bij aankomst wat prettig is bij het plannen van een rit. Bij meerdere bestemmingen en moeten laden onderweg is maps nog niet goed genoeg. Je kunt niet filteren op snelladers en de suggesties voor laadpalen kun je maar beter negeren. Google heeft gelukkig zelf aangegeven dat dit bekende onvolkomenheden zijn dus ik heb er goede hoop op dat deze zaken op termijn geadresseerd gaan worden. Voor het overige is ‘Ok Google’ wel een verademing. Werkt altijd en werkt goed. Ik gebruik het voor navigatie, voor bellen, voor muziek en voor de verwarming en ventilatie van de auto.
Waar de Android Automotive appstore matig gevuld is, is nu wel de Volvo Cars app (voorheen VOC) beschikbaar is. Je kunt er niet veel mee maar het kunnen zien van het % van de batterij en het op afstand kunnen starten van koeling of verwarming zijn prettige features.
Het rijden is nog steeds erg fijn. Instappen, pook in D en wegrijden. Elke keer dat ik nu in de auto van mijn vrouw stap moet ik mijzelf eraan herinneren dat ik op de startknop moet drukken om weg te kunnen rijden. In mijn ogen, vergeleken met mijn XC40 ervaring, nutteloze handelingen.
De stoelen zitten goed, ik heb geen last van mijn rug, en alle systemen werken goed en probleemloos. Het enige malheur wat ik heb meegemaakt betrof een grote barst in de voorruit door een steentje die de ruit pal naast de stijl heeft geraakt. Is door de dealer keurig vervangen en door de verzekering betaald. Wel een dure ruit overigens met een totaalbedrag van ruim meer dan 1000 euro. Voor het overige kan ik feitelijk niets melden. Betekent dat de auto voor mij probleemloos werkt en geen moment ergernis oproept wat voor mij een bevestiging is van het feit dat ik met veel plezier de auto gebruik voor alles waar hij voor nodig is.
Update na één jaar
- 13.800 km
Na één jaar en bijna 14.000 kilometer tijd voor een tussentijdse update. Ik heb minder kilometers gereden dan verwacht maar denk dat dit voor velen van ons geldt. Toch, met bijna 14.000 kilometer op de teller genoeg om na een jaar de balans op te maken en een oordeel te vellen.
In plaats van een verhaal beperk ik me tot het op een rijtje zetten van de punten, positief, minder en negatief. Op grond van de lijst is mijn algehele conclusie na een jaar wel te raden. Het is een erg fijne auto om mee onderweg te zijn en tevens praktisch en veelzijdig genoeg.
Positief:
- Een fijn stuur met een prettig dikke rand en een goede diameter;
- 360 view en zicht via individuele camera’s maken inparkeren een fluitje van een cent;
- Het stroompedaal is erg goed te doseren om erg langzaam voor of achteruit te rijden;
- De auto is erg stil;
- Met gemiddeld verbruik van 20,6 kWh/100km over de laatste 3000 km is een range van zo’n 360 kilometer bij 100% lading batterij mogelijk. Voor mij genoeg om zorgeloos onderweg te zijn. Ik bereik dit verbruik door me aan de maximum snelheid te houden, te anticiperen en rustig te versnellen. Daarbij rijd ik overdag en avonds niet harder dan 100 km/h. Ook nu de temperaturen zich tussen 0 – 10 graden bevinden is een verbruik van rond 21 kWh/100km voor mij geen probleem. Killers voor verbruik zijn korte ritten, tegenwind, regen en hogere snelheden. Boven de 110 km/h gaat het energie verbruik met sprongen omhoog;
- OTA updates zorgen ervoor dat doorontwikkeling op software gebied ook zijn weg vindt naar de auto. Ik vind dit echt een feature die ik zeer waardeer. Geeft me het gevoel dat Volvo zich, vergelijkbaar met Tesla, echt bekommert om haar klanten en de investeert in behoud van de waarde van de auto. Ik heb tot nu toe drie OTA updates ontvangen waarmee functionaliteit is toegevoegd/gewijzigd, fouten zijn opgelost en door aanpassingen verbruik is verlaagd;
- Met de updates is de laadsnelheid aanzienlijk verbeterd, DC laden is nu zo snel als beloofd (max 151 kW) en je blijft ook langer met hogere kW’s laden. Een hogere laadsnelheid bereik je zeker wanneer je in de auto via Google maps naar een DC station navigeert omdat hierdoor de batterij wordt voorverwarmd;
- De zitpositie en overzicht op de omgeving zijn uitstekend;
- Ik vind de auto nog steeds mooi om te zien en ook de kleur, glacier silver, draagt hier aan bij;
- De kwaliteit van de harman kardon installatie is goed, ik luister met plezier naar muziek of de radio;
- De algemene kwaliteit van de auto is op een goed niveau. Tot op heden geen kraakjes, onvolkomenheden of andere ergernissen;
- De ingebouwde trekhaak die met een druk op de knop tevoorschijn komt is absoluut top, wil nooit meer anders;
- De Lichtopbrengst vóór is uitstekend en ook het automatisch uitschakelen van grootlicht bij tegenliggers of in de bebouwde kom werkt goed;
- Stoelverwarming, en met name stuurverwarming, zijn erg prettig;
- De Volvo cars app is niet erg uitgebreid wat betreft functionaliteit maar werkt na een paar updates goed. Het geeft de mogelijkheid om de auto voor te verwarmen of te koelen, sloten open/dicht te doen, in te stellen wanneer binnen welke tijdsspanne geladen kan worden (bijvoorbeeld van 23.00 tot 07.00) of om te zien hoeveel er nog in de batterij zit. Ook ontvang je in de app berichten van de auto, bijvoorbeeld wanneer een OTA update klaar staat;
- De variabele kosten zijn prettig laag vanwege de kostprijs van elektriciteit tov benzine;
- Kracht en souplesse van de twee elektro motoren is ongekend;
- One pedal drive (OPD) is top en maakt ontspannen rijden mogelijk;
- Android assist met voice command werkt goed en draagt absoluut bij aan plezierig rijden;
- Niet hoeven ‘starten’ is fijn. Kwestie van instappen, gordel om, naar D en wegrijden;
- De weinige apps die er zijn werken goed en gebruik ik veelvuldig;
- Thuis kunnen laden is echt ideaal, draagt enorm bij aan het plezier dat ik beleef aan de auto;
Minder:
- Een extreem bruuske ingreep volgt wanneer de sensoren bij het achteruit rijden iets, zoals bijvoorbeeld een grasspriet, signaleren. Ik schrik me iedere keer rot als er ingegrepen wordt;
- Op mijn route over provinciale wegen met regelmatig as-verschuiving, oversteekplaatsen en een fietsstrook krijg ik met regelmaat valse meldingen over mogelijke botsing met tegenliggers. Enerzijds goed dat het gesignaleerd wordt maar vaak ook irritant door de false positives;
- Nog steeds weinig apps in de app store. Het hoe en waarom begrijp ik niet, helemaal niet wanneer je kijkt naar Polestar 3 waar veel meer apps beschikbaar zijn;
- De Volvo cars app is nu stabiel maar dit heeft wel lang geduurd;
- De bij de verkoop beloofde Android auto koppeling is er nog steeds niet, idem voor rittenregistratie en je smartphone kunnen gebruiken als digital key;
- Ben nog steeds geen fan van pilot assist (stuurhulp). Het werkt op snelwegen redelijk tot goed. Op andere wegen vind ik het niet geschikt. Ook het feit dat je het menu in moet duiken om het te activeren zorgt ervoor dat ik het zelden gebruik;
Negatief:
- Nagenoeg geen licht achter de auto bij achteruit rijden waardoor je een donker gat inrijdt. Is wanneer het donker is erg irritant;
20000 Kilometer
- 20.000 km
Corona maatregelen zijn over en de kilometers gaan nu sneller en sneller onder de banden door. Na 16 maanden de 20.000 km aangetikt. Heb in de afgelopen 16 maanden feitelijk zorgeloos rond gereden. Er zijn weinig issues geweest. Moet er echt over nadenken welke issues ik gehad heb. Als ik mijn eerdere updates terug lees zijn alle eerdere issues opgelost en ook het verbruik is met de optimalisaties en de mogelijkheid om een eco stand (range extension in de app) te selecteren sterk verbeterd. Mijn verbruik is nu, gemeten over de afgelopen bijna 9000 kilometer, 21,2 kWh/100Km. Goed voor een range van zo’n 350 km met een 90% volle batterij. Zomers is het gemiddelde verbruik nog lager en zou een bereik van zo’n 400 Km mogelijk moeten zijn. In de praktijk betekent dit in de zomer voor mij een bereik van zo’n 375 kilometer omdat ik de batterij niet volledig leeg rijd. Dit is een bereik waarmee ik in Nederland goed uit de voeten kan. Vanuit het westen zijn ritten naar het Noorden en het Oosten goed te doen. Hierbij hoef ik in de meeste gevallen niet of maar kort te snelladen om de thuisbasis weer te bereiken waar ik de auto kan opladen om met een volle batterij de volgende dag te kunnen vertrekken.
Het rijden in de auto is onveranderd plezierig. Relaxed en soepel en indien nodig, snelle acceleratie. Ook de uitrusting draagt bij aan het plezierig rijden. Vroeg me af wat ik zeker zou willen hebben mocht er over een paar jaar een opvolger komen. Zaken waar ik graag weer over zou beschikken zijn:
- Elektrische aandrijving (vanzelfsprekend)
- Een bereik van 350-400 kilometer
- Adaptive cruise control
- Stuur- en stoelverwarming
- Met een app op afstand verwarmen instellen/aanzetten
- Led verlichting met liefst dot-matrix verlichting
- Voorruitverwarming
- AAOS en Apps (of een vergelijkbaar goed OS en Apps)
- Ingetogen interieur ontwerp
- Goede stoelen
- Trekhaak die met een druk op de knop tevoorschijn komt
- Frunk voor de laadkabels
Voor de rest weinig wensen. Tav gebruik van de auto heb ik de afgelopen periode OPD uit uitgeprobeerd. Had vanaf leveren OPD aanstaan. Ik las op het Tweakers P8 forum de claim van een paar P8 rijders dat er besparing mogelijk is in verbruik wanneer je rijdt met OPD uit. Na een paar duizend kilometer is mijn ervaring dat OPD uitzetten op zich niets doet met het verbruik. Verbruik blijft, zo is mijn overtuiging, grotendeels afhankelijk van rijgedrag. OPD aan of uit maakt m.i. niet het verschil. Bij OPD uit moet ik wel, meer dan voorheen, anticiperen omdat het hoge gewicht van de auto deze flink doorduwt. Vergelijkbaar met het rijden in een vrachtwagen waar je ook honderden meters van tevoren het gaspedaal loslaat. Voordeel van OPD uit is dat de auto kruipt bij loslaten van het rempedaal. Alles met elkaar vind ik het om het even. Het is een gewoonte ding. Nu ik al lange tijd zonder OPD rondrijd en hier dus aan gewend ben, vind ik het ook prettig.
Tot slot nog wat updates over een aantal onderwerpen.
OTA updates:
Ondertussen heb ik volgens mij 4 OTA updates ontvangen. De meeste updates richten zich op fijn slijpen, optimaliseren en het elimineren van bugs. Een voorbeeld van optimaliseren is de introductie van de app die actueel verbruik toont, verwacht rijbereik en de mogelijkheid biedt om range extension aan/uit te zetten. Een goed voorbeeld van een praktische toevoeging die waarde toevoegt. Helaas nog steeds een van de weinige toevoegingen.
April 2022 is de laatste update aangeboden. Het zal veel onder de motorkap hebben gewijzigd met de introductie van Android 11. Als gebruiker merkte ik er weinig van. De graphics zijn wat verbeterd. Voor het overige kan ik niet vaststellen wat anders of beter is. Misschien dat het van invloed is op de werking van de Volvo app op mijn mobiele telefoon. Deze start vlot en toont nu realtime het percentage van de batterij wanneer deze wordt geladen. Als je onderweg oplaad en even weg van de auto bent is het prettig dat je dit goed via de app kunt volgen.
Apps in de Android Automotive app-store:
Communicatie die ik op volvocars.nl zag staan vond ik wel aardig om te delen:
"Praat met Google en bedien uw volledig elektrische XC40 Recharge zonder handen. U bestuurt de functies voor entertainment en communicatie via een vertrouwde interface – simpelweg door uw stem te gebruiken. Dankzij toegang tot apps op Google Play en het hoogwaardige audiosysteem van Harmon Kardon komt uw persoonlijkheid tot leven in uw auto."
Marketing doet de wereld altijd mooier voorkomen dan deze in de praktijk is. Neemt niet weg dat Hé Google verdraaid handig is. Ik gebruik het veel. Zou wel graag meer apps in de app store hebben om ‘mijn persoonlijkheid’ tot leven te wekken. Het aanbod was en is karig. In dit licht vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat Polestar er wel in slaagt om veel meer apps toe te voegen aan de app-store. Over het hoe en waarom kunnen we alleen maar gissen. Het blijft in mijn ogen bijzonder. Ook wanneer je het beschouwt in het licht van de eerdere Volvo communicatie waarin hoog werd opgegeven van de samenwerking met Google en de voordelen die dit zou hebben voor ons als gebruikers. Aanvullend, ik vind het tevens opmerkelijk wanneer ik zie dat de Renault Megane E-Tech vanaf de start geleverd wordt met AAOS en Apple Carplay en Android Auto. Kan nogmaals alleen maar gissen waarom Volvo dit nog steeds niet beschikbaar heeft gemaakt.
Volvo Cars app:
Ook hier een soortgelijk beeld. Helaas is de functionaliteit in de Volvo cars app die ik op mijn mobiele telefoon heb nog steeds beperkt tot deuren op/van het slot, voorwarmen/koelen en instellen van de tijd voor het laden. De beloofde uitbreiding in functionaliteit laat nog steeds op zicht wachten. Net als voor apps in de auto geldt dat Volvo aangeeft dat het komt. We wachten af.
Google Maps:
Range is zoals eerder aangegeven geen probleem. Onder vrijwel alle omstandigheden kom ik aan minimaal 350 km range. Het range vraagstuk vraagt op een andere manier kijken naar gebruik en laden dan traditioneel met een ICE. Laden op de plaats van bestemming of kort snelladen onderweg om op de plaats van bestemming te kunnen komen. Het vraagt nog steeds meer voorbereiding maar ook dat zal gaan veranderen. Wel vind ik dat Google maps hierbij beter kan ondersteunen. Als ik een lange route plan en Google geeft aan dat het goed is om tussentijds te laden, dan verwacht ik dat snellaadpalen op de route worden voorgesteld. Helaas moet ik zelf nog goed filteren en een keuze maken. Op zich een kleinigheid maar iets wat op de momenten dat je moet laden en onderweg bent wel prettig zou zijn wanneer de ondersteuning vanuit Google Maps beter zou zijn en je hier direct op zou kunnen vertrouwen.
Samenvattend:
De auto rijdt uitstekend, is tot op heden betrouwbaar, heeft veel prettige luxe aan boord en vind ik nog steeds leuk om te zien. Wel hoop ik dat Volvo tijdens de komende 10.000 kilometer de achterstand op het gebied van multi media gaat inlopen en de beloofde en elders beschikbare apps/functionaliteit beschikbaar gaat maken. Voor het overige, op naar de 30.000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 T4 Twin Engine *R-Design* | Carplay | Camera | Cruise & Climate Control | Stoel & stuur verwarming | Privacy | Navigatie | PDC |
- 2021
- 112.439 km

Volvo XC40 1.5 T2 Business Pro | Adaptieve Cruise Control | Dodehoek detectie | Harman Kardon Audio | Parkeercamera |
- 2021
- 84.674 km

Volvo XC40 T2 Automaat Momentum Core | Navigatie | Smartphone integratie | DAB+ | Voorstoelen in hoogte verstelbaar | LED verlichting
- 2021
- 54.785 km