Volvo V90 T8 Twin Engine AWD Inscription (2020)

autoreview

Volvo V90 T8 Twin Engine AWD Inscription (2020)

Signalement

UitvoeringV90 T8 Twin Engine AWD Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst115.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reisauto

  • 115.000 km

Deze auto is inmiddels al weer meer dan 3 jaar in mijn bezit. Hiervoor had ik o.a. een S60 D5 (fijne motor) en hoopte hetzelfde vermogen/rijgemak te vinden in een V90 D4. Dit viel erg tegen, zelfs met Polestar-optimalisatie voor extra koppel en PK's. Waarschijnlijk lag dit o.a. aan het toegenomen gewicht en door het feit dat het een 2.0l viercilinder was i.p.v. een 2.5l vijfcilinder. Deze D4 uiteindelijk vrij snel weer ingeruild voor de huidige T8. Ook leuk i.c.m. zonnepanelen en een beetje gadget-factor (zo relativeer ik de meeste dure aankopen).

Maar ik geef toe, echt een luxeprobleem want de D4 was en blijft ook een top-auto.

Laat ik het zo zeggen, vermogen is nu helemaal geen issue meer..
Ik ben zelf niet van de 'opzichtige' auto's, en ja dit is echt een wolf in schaapskleren. Tuurlijk, het is geen dynamische auto te noemen qua onderstel of wegligging, maar accelereren doet hij. Na een jaar de auto ook weer laten optimaliseren door Polestar en man wat is de aandrijflijn fijn. De elektromotor zorgt tot op hoge snelheid (ongeveer 130km/h) voor een traploze acceleratie. Daarna is het alleen de benzinemotor die de auto aandrijft, maar met meer dan 300 pk blijft hij maar gaan. Volgens mij is de auto officieel begrensd op 250km/h. Mocht de accu leeg zijn (dat houdt echt wel op bij ongeveer 40km) dan doet de benzinemotor het alleen. Uiteraard ook meer dan voldoende vermogen en je mist de elektromotor dan zeker niet.

Mooie gimmick trouwens, als je de ingebouwde navigatie gebruikt rekent de auto zelf uit waar je het beste elektrisch kan rijden (bebouwde kom, knooppunten) en waar je de accu niet belast (snelweg). Dit doet hij best heel goed.

Maar deze auto is natuurlijk voornamelijk gemaakt voor comfort. Echt een heerlijke reisauto. Mijn uitvoering heeft geen luchtvering maar deint heerlijk over de weg. Vooral de snelweg is zijn thuis, maar door de elektromotor zijn korte ritjes ook erg aangenaam. De elektromotor zelf is verantwoordelijk voor 240nm koppel en 87pk uit mijn hoofd, dus meer dan genoeg voor stadsritjes. I.c.m. bijna gratis thuis laden zorgt dit voor veel goedkope km's. Omdat ik ook veel wat langere stukken rijd naar werk (plusminus 100km, 1-2x per week) is het gemiddelde verbruik volgens de Volvo-app de afgelopen jaren ongeveer 5-6 liter per 100km geweest. Niet slecht voor zo'n grote bak.

Autovakanties en wintersport gaat ook top (je bent er ook zo), en heuvelop in de sneeuw kun je vierwielaandrijving inschakelen. De elektromotor doet dan de achterwielen en de benzinemotor de voorwielen. Het voelt op zo'n vakantierit altijd een beetje als zonde dat je zo'n zware accu meesleept, maar bij verse sneeuwval heb je er dan het laatste stukje in ieder geval nog wel wat aan.

De bagageruimte is volgens mij door het schuine dak kleiner dan die van een V70, maar er kan nog steeds erg veel mee. Zitruimte is zowel voorin als achterin meer dan royaal te noemen. Ook al is de auto steeds minder Volvo, de stoelen zijn dat zeker nog wel. Nog nooit oncomfortabel gezeten in de auto.

Het enige minpunt wat ik kan benoemen: de Sensus-software. Ja het werkt. Meestal. Soms start het systeem 5x opnieuw op voordat alles draait (ooit naar laten kijken, geen oorzaak vindbaar). In een vorige software versie echt wel eens gehad dat ik de auto uit moest zetten en op slot moest doen en weer opnieuw moest beginnen om de radio werkend te krijgen. Verder voor wat betreft de instellingen, opties, navigatie, het werkt allemaal echt prima maar het voelt een beetje ouderwets. Vind ik zelf niet helemaal meer passen bij een auto van 80k uit 2020. De audio van Harman & Kardon is wel echt heel goed, al heb ik gehoord dat de B&W set nóg beter is.

Al met al echt een fijne auto, al denk ik dat het binnenkort tijd wordt om hem in te ruilen. Ik wil graag wat meer elektrisch rijbereik, en een meer up-to-date softwaresysteem (zie eerder genoemde 'gadget-factor'). Maar of de volgende auto ooit zo goed wordt als deze..?

Resumerend,

+ Power
+ Comfort
+ Zitruimte

- Sensus-software
- Accucapaciteit / elektrisch rijbereik

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.