Volvo V90 T8 Recharge AWD Ultimate (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 T8 Recharge AWD Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Mijn eerste Volvo kilometers
- 250 km
Afgelopen zaterdag deze Volvo V90 T8 opgehaald. In het voorjaar van 2022 is mijn zoektocht naar een opvolger voor mijn Nissan X-Trail gestart. Omdat ik thuis een overschot aan zonnestroom heb en de auto vooral in de avonduren zijn kilometers maakt moest het dus minimaal een PHEV worden. Ik ben teveel autoliefhebber om de benzinemotor nu al volledig achter me te laten, dus ik vond dit een prima compromis. Na enkele proefritten met o.a. een Audi A6 Avant, Range Rover Velar en een Landrover Discovery Sport toch maar eens de Volvo dealer Van Roosmalen in Tilburg bezocht.
Ik ging er gericht heen voor een Volvo V90, vooral vanwege de technische specs van de auto. Aangekomen bij de dealer werd ik begroet door een gezellige verkoper die goed luisterde naar mijn wensen. Ik heb hem ook direct verteld dat ik de V90 zoals die daar tentoongesteld werd in de showroom echt een "ouwelullen-auto" vond. Gelukkig werd ik niet meteen weggestuurd en na een uurtje hadden we de auto op papier zoals ik hem wél op de oprit wilde hebben. Een week later was er een T8 beschikbaar voor een proefrit en na enkele kilometers was ik eigenlijk al meteen verkocht. De korte levertijd, complete personalisatie van de auto en een nette prijs maakten dat de deal diezelfde middag gesloten werd.
Na enkele maanden wachten rijdt ik nu dus in mijn V90. De bediening van de auto is zoals ik het graag zie. Alles is logisch, geen moeilijke menu's of rare knoppen. De zitpositie in de auto is werkelijk fantastisch. Fijne stoelen, goed instelbaar voor een perfecte zit. Mijn favoriete muziek klinkt meer dan goed dankzij de audio set van Harman Kardon.
De V90 is echt een beest van een machine. Met zijn 455 PK sleept hij je moeiteloos overal heen. De auto ligt indrukwekkend stabiel op de weg. De luchtvering zorgt ervoor dat je lekker comfortabel over de wegen zoeft, ook als het wegdek even wat minder strak is.
Het afgelopen weekend meteen 200 kilometer met de auto gereden. Ik heb nog geen onvolkomenheden kunnen ontdekken, op een irritant klepperen van de afdekhoes van de kofferruimte na. De kick die je krijgt bij het intrappen van het gaspedaal is echt verslavend. Voor de actieradius is het echter niet heel bevorderlijk, dus een beetje rustiger rijden gaan we zeker terugzien in de portemonnee.
Over enkele weken ga ik terug naar de dealer om nog een Heico sportstuur te laten monteren. Vanwege een lange levertijd lukte het helaas niet om dit stuur al tijdens de aflevering gemonteerd te hebben. Bij de montage van het stuur wordt ook de snelheidsbegrenzer verwijderd. Waarschijnlijk gaan we ook qua motormanagement en versnellingsbak nog wat dingen optimaliseren, we zijn dan tenslotte toch al bij de tuner.
Over een tijdje zal ik wel wat updates plaatsen. Voor nu zit ik echt met een hele grote glimlach achter het stuur van deze V90. Blij dat ik van die "ouwelullen-auto" toch een, niet té schreeuwerige, dikke Volvo heb kunnen maken.
5000 km
- 5.000 km
Inmiddels heb ik ruim 5000 km met de V90 gereden. Echt een heerlijke wagen om mee onderweg te zijn.
Vorige maand is het Heico sportstuur en een Heico startknop geplaatst bij de Volvo dealer. Ook de snelheidsbegrenzer is toen aangepast van 180 km/h naar 250 km/h. Dit is gedaan door Volvo tuner Obbe Tuning in Elst. Nu is de auto eindelijk compleet, wat mij betreft maakt dit stuur het interieur helemaal af.
De V90 is deze maand op all weather banden gezet, zodat ik van de winterbanden wissel af ben in de toekomst. Qua rijgedrag merk ik echt geen verschil ten opzichte van de zomerbanden.
Natuurlijk zijn er ook een paar minpuntjes. Bij volledig opladen komt de auto zelden nog boven de 65 km elektrische actieradius uit. Meestal zo rond de 60 km. Dit is fors minder dan de 75 km die ik in het begin kon laden. Hierover loopt een onderzoek bij de dealer. Het heeft in ieder geval niks met de buitentemperatuur te maken, dat is al uitgesloten.
Een irritatiepuntje is het automatisch ingrijpen bij inparkeren. Dat kan ik uitschakelen, maar niet voor altijd. Iedere keer als ik de auto start moet ik dit handmatig weer uitzetten. Omdat ik nogal strak moet inparkeren trekt de Volvo regelmatig aan de noodrem, terwijl er niks aan de hand is. Tenzij ik heeeeeeeeel langzaam inparkeer.
Vorige week ontving ik een brief van Volvo over een terugroepactie omdat de brandstofmotor misschien niet zou inschakelen. Dezelfde dag kreeg ik een over-the-air update en hiermee zou dit gevaar opgelost moeten zijn.
Samengevat ben ik dus voor 99% tevreden over de V90. De kleine onvolkomenheden worden meer dan goedgemaakt door het perfecte rijgedrag en de shitload aan beschikbaar vermogen. Elke kilometer is genieten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Volvo V90 T8 PLUG-IN HYBRID AWD ULTRA EXECUTIVE EDITION *FULL OPTIONS!* -PANO.DAK|BOWERS&WILKINS|LUCHTVERING|20"|GEVENT.LEDER+MASSAGE [FINAL EDITION]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57624551/0-d6efc35407f08ac982784b5e34ff9170.jpg)
Volvo V90 T8 PLUG-IN HYBRID AWD ULTRA EXECUTIVE EDITION *FULL OPTIONS!* -PANO.DAK|BOWERS&WILKINS|LUCHTVERING|20"|GEVENT.LEDER+MASSAGE [FINAL EDITION]
- 2025
- 3.001 km

Volvo V90 2.0 T8 AWD R-Design Pano Vol!
- 2020
- 93.450 km

Volvo V90 2.0 T8 Plug-in hybrid AWD Ultra Executive Edition | Bowers & Wilkins Audio | Luchtvering | Extra getint glas | Gelamineerde ramen | 360 Camera | Massagefunctie voorstoelen | Geventileerde stoelen | Volvo Guard Alarm | Elektr. schuif-\-kanteldak |
- 2025
- 8 km