Volvo V90 T5 Momentum (2017) #2

autoreview

Volvo V90 T5 Momentum (2017)

Signalement

UitvoeringV90 T5 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf6.107 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 9.600 km

Na verkoop van onze camperbus op zoek gegaan naar een auto met een ruime kofferbak. Dit vanwege de hond die we mee willen nemen op vakanties en uitjes. En de (hopelijke) komst van nog een tweede hond. Ras Leonberger, dus wel wat ruimte nodig.
Auto's die in aanmerking kwamen:
- Volvo V70
- Volkswagen Passat station
- BMW 5 station
- BMW X5

De laatste jaren telkens een jonge tweedehands gekocht, met kilometerstand tot maximaal 10.000km, en dat is goed bevallen. Wel altijd bij merkdealers en met bekende historie.

De BMW's vielen al snel af, want te duur.
Passat had ik graag met een meer potente motor gehad, maar 4WD is niet nodig. Dan houdt het toch op bij zo'n 150pk.

Dan maar bij Volvo gekeken op de officiële Volvocars-site.
Toen pas realiseerde ik me dat ook een V90 wellicht ruim genoeg zou zijn. Ik had de V90 tot op dat moment nog niet gezien in het echt, of me nooit gerealiseerd dat ik naar een V90 keek.

Op het moment van mijn zoektocht stonden er verrassend veel V90's te koop bij dealers door heel het land. En allemaal met een vergelijkbare uitrusting.
Mijn keuze viel al snel op de donkerblauwe of zilvergrijze exemplaren. Persoonlijk vind ik die het mooist ogen.

Bij een Volvo-dealer in Nijmegen stond de zilvergrijze V90 in de showroom en een proefrit was snel geregeld. Even twijfelde ik nog aan de beschikbare kofferruimte. Een Leonberger is echt groot. In eerste instantie de dealer gebeld om te zeggen dat ik er vanaf zag. Er een nachtje over geslapen en toch de knoop doorgehakt.

Het is dus een V90 Momentum met T5-motor. Met diverse extra's, maar omdat ik niet precies weet wat standaard op een Momentum is en wat een accessoire (en ik ook geen zin heb om dat uit te zoeken) volgt hierna een opsomming.

- 8-versnellingen automaat (heerlijk)
- full LED (dus voor en achter)
- automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel
- 18" LMV
- ACC (fantastisch, zou nooit meer anders willen)
- Climate control
- Navigatie Sensus Connect 6 (wel weer even wennen)
- Leren bekleding
- Stoelverwarming
- Hondenrek + kofferbak-bescherming (voor de hond(en))
- Electrisch wegklapbare trekhaak
- Bluetooth-telefoon
- BLIS
- Park-assist
- Electrisch verstelbare stoelen
- enz. enz.

Het zitcomfort is prima. Een goede positie instellen achter het stuur een fluitje van een cent. De twee programmeerbare geheugeninstellingen van de bestuurdersstoel heel erg handig. De boordcomputer laat je allerlei veiligheidsinstellingen overzichtelijk kiezen. Jammer is wel dat bijvoorbeeld de instelling van het Start/Stop-systeem niet "onthouden" wordt. Dat moet bij elke rit weer opnieuw ingesteld worden. Dat Start/Stop-systeem werkt voor mij niet zo prettig. Persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar dat telkens afslaan en weer starten als je in de file staat, vind ik irritant. Zal milieutechnisch wel goed zijn, maar ik schakel het uit.

De T5-motor, 4 cilinder met 254pk, is ruim voldoende voor de auto. Hij is bloedsnel en tegelijk stil. De T4 had voor mij wellicht ook goed geweest, maar die waren niet beschikbaar toen ik een andere auto zocht.

De auto rijdt heerlijk comfortabel, maar is geen raceauto volgens de vergelijkende test met de Jaguar. Nu ben ik ook geen coureur en zoek dus ook geen raceauto. Iets waar autojournalisten misschien iets meer rekening zouden moeten houden in hun tests.

Ik ben dus zeer tevreden met deze auto. Gelukkig maar, want ik heb nog geen 4000km gereden.

Zie ik ook nadelen?
Ja, zoals ik al eerder schreef. Dat Start/Stop-systeem dat je telkens uit moet zetten. Jammer, want andere instellingen worden wel "onthouden".
En nog iets. De auto heeft slechts een benzinetank van 55 liter. Dat is wel klein voor een zo grote en toch best wel zware auto. Ik rij gemiddeld zo'n 1 op 13, dus na 650km ga ik toch weer op zoek naar een tankstation.
Bij voorgaande auto's was dat pas na 900km of meer nodig.

Iets wat ik zeker op prijs stel en wat Volvo goed voor elkaar heeft is de navigatie. En dan met name de update-mogelijkheid. Ik heb de kaart van de navigatie nu al 2 keer kunnen bijwerken met een nieuwere versie. Dat gaat eenvoudig met een USB-stick. Kost wel even tijd, maar werkt makkelijk en goed.
Dat de navigatie mij van Leiden naar Dordrecht een stukje over de A12 stuurt richting Den Haag is een foutje. Als je dat een paar keer negeert, kiest de navigatie (in de leermodus) vanzelf de juiste weg. Vreemd hikje dus.

Toelichting gegeven sterren

  • 9.600 km

Dat de betrouwbaarheid 4 sterren heeft, en de Kosten maar 3, heeft alles te maken met de nog maar beperkte ervaring met de auto. Het is nu eigenlijk nog te vroeg om daar een weloverwogen mening over te geven.

Zeer tevreden

  • 17.100 km

Zeer tevreden met de auto.
Deze zomer via Duitsland en een stukje Frankrijk naar Zwitserland gereden. Haute-Nendaz in kanton Wallis. De V90 is een heerlijke reisauto. Toegegeven, in smalle straatjes en kleine parkeerhavens levert het weleens probleempjes op. Het is een grote auto.
Of de navigatie me af en toe vreemde routes heeft laten rijden zoals hij in NL doet, dat weet ik niet. Ik was op onbekend terrein. We zijn in ieder geval op al onze geplande bestemmingen aangekomen, zonder problemen. Handmatig schakelen als je de smalle bergweg af gaat, houdt de snelheid enigszins in toom. Werkt prima. Van hoge buitentemperaturen merk je binnen niks. Prima climate control. De ACC heeft ook nu weer prima z'n werk gedaan. Heerlijk relaxed rijden is dat toch.

Van Haute-Nendaz zijn we naar Freudenstadt in het Zwarte Woud in Duitsland gegaan. Ook hier weer zonder problemen gekomen. Je verwacht natuurlijk ook niet anders, maar met dat rare hikje in de navigatie ben je niet zeker van de gereden route.
In Duitsland ook nog stukjes flink doorgereden waardoor het verbruik naar 1:12,5 steeg (zie Verbruiksmonitor). Nog steeds helemaal niet slecht. Lange stukken flink doorrijden in Duitsland is er tegenwoordig niet meer bij. Om de zoveel kilometer volgt de volgende Baustelle (oftewel wegwerkzaamheden). Waardoor de maximum snelheid tot 70km/u terug moet. Helaas.

Ondertussen is ook de tweede Leonberger gearriveerd is zitten ze met z'n tweeën in de kofferbak. Door de met drukkers vast te zetten kofferbakbescherming en het hondenrek zitten die twee daar veilig en is vuiligheid snel en makkelijk te verwijderen. Prima.

Kortom nog steeds zeer tevreden. Heb nog geen onkosten gehad en vreemde dingen ben ik nog niet tegen gekomen.
Heb de kaart van de navigatie al zeker acht keer kunnen updaten. Heb dat ook daadwerkelijk 3 keer gedaan. Jammer daarbij is alleen dat Volvo niet kan aangeven wat er globaal gewijzigd is ten opzichte van de vorige versie van de kaart (kaart van Europa). Het updaten van de kaart kost wel wat tijd namelijk. Reken zo'n anderhalf uur om de kaart op een USB-stick te zetten (64Gb) en zo'n 40 minuten om die data van de USB-stick in de auto te uploaden. Tijdens dat uploaden heb je geen navigatiefunctie tot je beschikking. Dat hele proces zou niet nodig zijn als je weet dat bijvoorbeeld alleen de kaart van Portugal gewijzigd is en je nooit in Portugal komt :-).

Wordt vervolgd.

Navigatieperikelen

  • 19.900 km

Ik heb contact opgenomen met de Volvo Importeur vanwege de, in mijn ogen, storende fout in het navigatiesysteem (zoals al eerder beschreven). De importeur heeft mijn gegevens doorgespeeld naar een lokale dealer van het merk. Een en ander in telefonisch overleg, waarbij een paar alternatieven besproken zijn. Heel netjes.
Het "storende probleem" is het volgende:
Ik rij vanaf Leiden over de A44/N44 richting Den Haag en draai de N14 op bij Hotel Den Haag/Wassenaar. Het navigatiesysteem wil mij eigenlijk niet die N14 op hebben, maar door laten rijden Den Haag in om bij het Malieveld de A12 op te draaien.
Tijdens de rit op de N14 probeert de navigatie mij telkens naar de A12 te sturen, maar dat negeer ik.
De N14 sluit aan op de A4, iets noordelijker dan de A12 dat doet.
Op de A4 wil het navigatiesysteem mij toch weer die A12 op hebben (in NW-richting), om vervolgens de eerste afrit te nemen, onder de A12 door te rijden en weer de A12 op (in ZO-richting). Om dan toch weer de A4 op te rijden. Een lusje dus. Dit laatste is met name het irritante.
De besproken alternatieven hadden te maken met verkeersinfo via RDC versus via Internet. Resultaat: geen verschil.
Een ander alternatief was Kortste route versus Snelste route. Moet ik nog controleren, maar ik kan me niet voorstellen dat dat iets uitmaakt.
Afspraak is nu om de laatste versie van de navigatiesoftware (niet de kaarten dus) opnieuw te installeren, want het vermoeden bestaat (bij de dealer) dat er een bugje in mijn installatie zit. Ook hiervan kan ik me niet voorstellen dat dit het geval is, maar ik probeer het graag.
Overigens zijn mijn problemen onbekend bij zowel importeur als dealer, dus andere reviewschrijvers met navigatieproblemen hebben deze dus waarschijnlijk niet gedeeld met de Volvo-organisatie.
Wordt vervolgd.

Navigatieperikelen deel 2

  • 20.000 km

Helaas, de software in het Sensus-navigatiesysteem is bijgewerkt door de dealer, maar dat heeft geen effect gehad op de vreemde omweg.
De dealer gaat nu (dat hoop ik tenminste) een officiële melding maken richting de Volvo-organisatie.
Ik hoop wel dat dit nog een vervolg krijgt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.