Volvo V90 T5 Inscription (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 T5 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 54.700 km |
KM-stand laatst | 58.751 km |
Genieten
- 56.552 km
Voorgeschiedenis
Eerst maar even op een rijtje wat ik de de laatste jaren gereden heb zodat je een beetje mijn referentie kader weet, dus waar ik deze Volvo mee kan vergelijken.
2017-2020 Audi A6 Avant Quattro (C7) 3.0TFSI bj2011
2015-2017 Mercedes E350 Coupe bj2009
2014-2015 Audi TT 2.0TFSI Quattro bj2010
2014-2014 Audi A4 Avant 3.2 Quattro bj 2005
2011-2012 BMW 335i Coupe bj2007
2011-2011 BMW 325i Touring bj2006
2005-2011 Audi A4 1.8T Quattro bj2002
Daarvoor nog een Audi A4 diesel en 2x VW Golf en daar tussendoor nog een aantal japanners (Toyota, Mazda, Honda) en een Ford.
De laatste 15 jaar Duits spul dus met redelijk wat pk's, de een wat meer dan de ander, maar vaak toch wel meer dan gemiddeld. Vooral de laatste, de A6: die had ik laten tunen (JD) van 300 naar 430 pk (Stage 1). Dan is bij 280 km/h op de Autobahn de koek nog lang niet op heb ik ervaren....Indrukwekkend!
En dan ineens een Zweed met 'slechts' 254 pk! Hoezo, zal je je wellicht afvragen? Al vanaf het begin stond het verbruik van de A6 me niet aan (1 op 9 met moeite, zeer rustige rijder voor 90%). Maar de nekslag is wel dat ik het vertrouwen ben kwijt geraakt over de jaren in VAG producten, met name door alle dure reparaties die je mogelijk staan te wachten bij het ouder worden van een dergelijke A6 afgaande op alle drama verhalen die ik zoal lees op verschillende sites. De Duitse merken in het algemeen hebben de naam van hoge kwaliteit en ‘grundlich’ te zijn, maar als je kijkt - met name bij VAG - wat die in de afgelopen decennia hebben lopen blunderen met olieproblemen door foute schraapveren, loslatende cilinderwanden van aluminium blokken, distributie ketting problemen en DSG problematiek (complete DSG doctor bedrijven leven daarvan), dan zijn ze die naam wat mij betreft niet waardig. Wat je dan vervolgens ook nog leest hoe Pon (importeur VAG) zijn klanten behandelt met deze problemen, dan heeft dat bij mij het laatste beetje vertrouwen in de VAG groep opgesoupeerd.
Dus dan maar geen VAG product meer! Verder is Mercedes en BMW toch niet helemaal mijn ding.
Volvo heeft in mijn ogen toch wel een betrouwbaarder imago qua bouwkwaliteit voor de langere termijn en de importeur gaat ook beter met problemen om van wat ik gehoord heb links en rechts, mochten die er zijn.
Verder vind ik de V90 (en ook de V60, XC60 van de laatste jaren) er zeer mooi uit zien (de XC90 is 'too much' imho).
Genoeg over de voorgeschiedenis…..
Hoe bevalt dat nou, zo’n V90?
Ik heb de auto nog maar 3 maanden en heb er nog maar 1500 km mee gereden, dus over betrouwbaarheid en onderhoudskosten kan ik nog niks zeggen. Het verbruik valt me alleszins mee, als je rekening houdt met het formaat en gewicht. Gemiddeld 1 op 11 tot 1 op 12 is prima haalbaar als je rustig aan doet (100-130 op de snelweg). Gisteren heb ik eens een lang stuk rustig achter een vrachtwagen gereden met Pilot Assist aan, het verbruik kwam op 1 op 19 uit na een rit van 80 km!
Het rijden in de V90 is voluit genieten, mede ook door alle toeters en bellen die er op zitten.
Ik zal er een aantal uitlichten.
Pilot Assist:
Het Adaptive Cruise Control (ACC) deel van de Pilot Assist was ik al van de Audi gewend, dat rijdt zeer relaxed, ook bij deze Volvo. Het Active Lane Keeping deel van de Pilot Assist, dus het actief zelf tussen de lijntje houden op met name de snelweg (zat ook al op de A6 die ik had) is van de Volvo erg goed. Veel beter dan op de A6, maar dat is ook logisch aangezien de Volvo 6 jaar jonger is en verder is doorontwikkeld op dat gebied. De Volvo blijft keurig zelfstandig in het midden van de baan rijden, je hoeft alleen maar passief je hand lichtjes op (1 kant) van het stuur te houden, de auto redt zichzelf dan wel tot 130km/h. Het is iets waar je je aan over moet (durven) overgeven, dat vraagt wat gewenning (je moet niet zelf gaan lopen corrigeren). Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee en was het al enigszins gewend van de A6. Bij de A6 was het wel meer een dronkenman principe, die zwalkte uit zichzelf van de linker naar de rechterlijn voor die corrigeerde met Active Lane Assist aan, niet echt relaxed dus. Maar de Volvo, super relaxed op dat gebied, ik gebruik Pilot Assist altijd op de snelweg.
Luchtvering:
Was ik nog niet gewend, maar tjonge wat rijdt dat heerlijk. Ook zeker in de bochten blijft de auto veel horizontaler dan ik tot nu toe gewend was met andere auto’s valt mij op.
B&W geluidsinstallatie:
Overweldigend mooi geluid met zeer veel instelmogelijkheden. Dit was echt een must voor mij bij de zoektocht naar de geschikte V90. Het Bose systeem in de A6 steekt daar erg armoedig bij af.
Head Up Display:
Was ik ook nog niet gewend, erg prettig.
Geventileerde en verwarmde leren stoelen met geheugenstand (beide zijdes):
De geheugenstanden was ik bij een aantal van de vorige auto’s ook al gewend en is zeer prettig. Zeker omdat ik veel langer ben dan mijn vrouw en ik dus een heel andere instelling van de stoel nodig heb. Wat er betreffende de stoelen in positieve zin uitspringt, is de kwaliteit van de vulling en de ergonomie; die is vele malen beter dan in welke van de vorige auto’s die ik gereden heb, echt fantastisch!
Massage in de stoelen:
Subliem! Ik heb wel eens in een Passat met massage stoelen gereden: niet te vergelijken met die van de Volvo, vele malen beter in de Volvo.
LED koplampen, actief groot licht:
Indrukwekkend het groot licht wat aanblijft bij tegenliggers en alleen het deel waar de tegenligger rijdt dimt, zeer bijzondere ervaring, mooi stukje techniek. Toch gebruik ik het niet echt vaak moet ik zeggen. Het meedraaien van de koplampen de bocht in is wel erg prettig. De lichtopbrengst van de LED koplampen is ook zeer indrukwekkend.
Panoramadak:
Geeft een extra gevoel van luxe en ruimte door de lichtinval (was ik ook al mee verwend bij de A6)
Standkachel:
Comfortabel als de auto in de kou staat. Ik zal dit niet vaak gebruiken aangezien de auto veelal in de garage staat geparkeerd.
On Call:
Zo heet het systeem dat je via je smart phone gegevens kunt uitwisselen met de auto. Erg handig dat je van te voren je navigatie adres alvast naar de auto kunt sturen vanaf je telefoon. Ook alle ritgegevens en het verbruik wordt op de telefoon opgeslagen. Verder kun je de auto met de telefoon afsluiten mocht je dat vergeten zijn. Ook de standkachel kun je met de telefoon alvast starten. Zelfs de motor kun je met de telefoon starten.
Interieur en middenconsole:
Ziet er allemaal er mooi uit. De iPad achtige middenconsole werkt erg goed en snel. Het lijkt ook allemaal degelijk in elkaar te zitten, geen kraakjes en piepjes. Dat was in de Mercedes wel anders, foei wat had die een hoop kraakjes en piepjes, ook met name in de stoelen! Ik heb het idee dat bij Mercedes met name de bouwkwaliteit van de betreffende E Coupe serie veel slechter is dan de E sedan en E station.
Automatisch achterklep, wegklapbare spiegels en wegklapbare trekhaak:
Zeer comfortabel. De automatische open/sluiting van de achterklep en spiegels: het mechanisme daarvan voelt en hoort toch allemaal wel veel solider dan bij de A6.
Zijn er dan geen nadelen?
Geen 1 auto is perfect! Het geluid van de motor bij optrekken moest ik in het begin wel even aan wennen (knorrig geluid bij flink optrekken). Ik was natuurlijk ook erg verwend met het zijdezachte V6 geluid van de Audi en de Mercedes, logisch dat me dat tegenvalt. Vergeleken met andere 4 cilinders is het prima. Ook de opbouw van het vermogen moest ik aan wennen in de V90; de A6 had een compressor i.p.v. een turbo, de vermogens opbouw is meer lineair met een compressor motor.
Wat me verder opvalt / tegenvalt is dat de motor, als deze koud is en stationair loopt, af en toe flink schokt (dus als ik stil sta en wacht tot de garagedeur dicht is). Als je dan gaat rijden, is er niks aan de hand. Dit viel me met een proefrit in een andere V90 ook al op dat de stationair loop bij koude motor schokkerig is. Hebben andere V90 benzine rijders dat ook, of is dat een exemplarisch verschijnsel? Graag even in de comments aangeven wat jullie ervaringen zijn. Als de motor warm is, dan is de stationaire loop prima.
Ik besef dat ik nog wel in een roze wolk leef omdat ik de auto nog maar kort heb en alles nog nieuw voor me is. Toch heb ik het gevoel dat dit wel een blijver is voor vele, vele jaren. We zullen het zien! Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie mocht je op zoek zijn naar een auto in deze categorie. Als er bijzonderheden met de V90 zijn of ik nieuwe ervaringen heb, dan zal ik de review updaten.
Bij vragen of opmerkingen, laat het maar weten in de comments.
Echt zuinig voor het formaat auto
- 58.751 km
De auto bevalt nog steeds uitstekend. Met de onregelmatige stationaire loop bij koude motor ben ik mee naar de dealer in Nijmegen geweest. Deze heeft alle updates geladen en verder geen afwijkingen kunnen constateren. Het kwam vaker voor bij de benzine modellen volgens de chef monteur. Ik maak me er verder niet druk om. Als je direct weg rijdt na koude start, merk je er verder niks van en bij warme motor is de stationaire loop gewoon constant.
Wat me blijft verbazen is de relatief zuinige motor als je dat relateert aan het formaat/gewicht van de auto. Zie de laatste foto: zelfs tot 6,5 liter per 100 km op een rit van 195 km! Ik denk dat onze Polo die we net verkocht hebben met 1.2 TSI motortje dat nog niet eens haalde!
Ik heb normaal met het verkeer meegereden in die rit, meestal 100, soms even wat harder, 115, soms even 95.
Het totaal gemiddeld verbruik staat nu op 7,7l/100km in de app. In mijn verbruiksmonitor op AutoWeek op 8,0 geloof ik.
Wat heel erg uitmaakt is hoe je rijdt: ik trek rustig op, rijd altijd in Eco mode en laat de auto zoveel mogelijk maximaal uitrollen. Dit uitrollen (coasting noemen ze dat bij Volvo) bestaat uit het automatisch ontkoppelen van de versnellingsbak bij gas los waardoor de auto maximaal kan uitrollen. Dit coasting treedt op als je gas los laat boven de 65km/h en wordt weer opgeheven als je onder de 50km/h afzakt. Je ziet dit ook in je display weergegeven, dit coasting als tekst in de toerenteller.
Je bent dan dus maximaal aan het ‘zeilen’ zal ik het maar noemen. Hier maak ik wel een beetje een sport van en draagt uiteraard substantieel bij aan het lage gemiddelde verbruik.
Tot zover maar even weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.