Volvo V90 T4 Momentum (2018)

autoreview

Volvo V90 T4 Momentum (2018)

Signalement

UitvoeringV90 T4 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst22.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke reisauto

  • 1.170 km

Afgelopen woensdag (27 juni 2018 ) mijn Volvo V90 T4 opgehaald. Zwart leer, Business pro connect, wegklapbare trekhaak en panoramadak waren aangevinkt als opties. Geen verwarmbare stoelen etc., maar toch niet het gevoel iets te missen.

Direct vrijdag ben ik op en neer naar Zuid-Duitsland gereden (omgeving Stuttgart) en dus een kleine 1000km op 1 dag gereden.
Wat een heerlijke reisauto is dit!
+ De stoelen zitten heerlijk, ook na 1000km
+ Panoramadak, heerlijk ruimtelijk gevoel en zeker in de file met het zonnetje op je pannetje zit je toch iets meer "buiten".
+ Pilot Assist + adaptive cruise control is een combinatie die goud waard is. Afstand houden wordt automatisch geregeld, binnen de lijntjes blijven idem dito.
+ Carplay werkt erg goed, zeker spotify. Voorlezen van whatsapp berichten gaat soms fout, omdat er een error komt als iemand een filmpje heeft gestuurd. Die worden dus (en dat is natuurlijk maar goed ook) niet afgespeeld.
+ Virtual Cockpit is erg goed, de weergave van de navigatiekaart tussen de klokken is duidelijk en een toevoeging.

Het verbruik op deze eerste kilometers viel mee. Zeker als je bedenkt dat ik uiteraard getest heb hoe hard de auto loopt (221km/h op de teller) en ik meestentijds rond de 140-150 gereden heb bij erg warm weer (>30C) en dus veel koeling nodig had.

Minpuntjes? Nog niet echt kunnen ontdekken, afgezien van het feit dat ik nog niet heb uitgevonden hoe de RDS uit moet. Verkeersinformatie dwars door m'n spotify-playlist zit ik niet op te wachten. Ook mijn Volvo-on-call code heb ik nog niet gekregen van de dealer, maar daar wordt de auto niet minder van.

Na het lezen van een andere review herinner ik me overigens nog een wel degelijk groot minpunt van deze auto: Welke engineer heeft bedacht dat een 55L tank voldoende is voor een auto van dit formaat? Dat is net zo groot als in mijn A3. Gezien die 1:17 loopt hoef ik maar 1x in de 800km naar de pomp. Met deze auto iedere 500-600km. Hier had minstens een 70L tank in moeten liggen.

Update na ruim 6000km: niet alles pais en vree

  • 6.325 km

Afgelopen weken heb ik de auto mee gehad op vakantie. Het is nog altijd een buitengewoon prettige reisauto en een verbruik van 8/100km viel mij met een zwaar bepakte auto inclusief fietsdrager en hitte eigenlijk nog wel mee.

Zeer comfortabel in de hitte is het schuifdak, welke je open laat staan (ventilatie-stand) als je parkeert waardoor de auto minder ver opwarmt en warme lucht er uit kan. Dit gecombineerd met starten op afstand zorgt voor een koele auto. Ik heb meerdere malen de auto 5 of 10 min vantevoren aangezet (bv. in de rij van de supermarkt, het kan namelijk met app op de telefoon), zodat de auto koel is bij het instappen. Ideaal, zeker met kleine kinderen en leren bekleding.
De grootlichtassistent werkt ook goed en prettig, evenals de adaptieve cruise control, hoewel dat nog wel wennen is en software-matig nog behoorlijk geoptimaliseerd kan worden: het systeem anticipeert als de gemiddelde Petjeschauffeur in een hot-hatch. Uitrollen is er niet bij.
De auto geeft met 190pk nooit het gevoel dat je te weinig vermogen hebt en een prettige bijkomstigheid is dat het vermogen laag genoeg is om absoluut niet uit te dagen tot hard rijden. De versnellingsbak is overigens vrij traag en zorgt soms voor een stootje.

Echter:
- inmiddels 2 maal een ongedefinieerd metaalachtig gesleep/gerammel uit 1 van de remschijven gehoord, alsof er een stuk blik tussen is gekomen. Het ging na enkele meters ook vanzelf weer over, maar de dealer moet het wel even nakijken.
- Een zeer vreemd "elektrisch" gezoem, welke door de speakers leek te komen maar ook met radio uit aan bleef houden als ik gas gaf. Ook weer vanzelf opgelost.
- Niet vanzelf opgelost en in mijn ogen een behoorlijke schande voor een auto van 60k: het rechterachterportier gaat niet meer open van buitenaf...Moet echt niet kunnen. Van binnenuit gaat deze nog wel open overigens.

Verbruik daalt drastisch

  • 7.400 km

Een hele korte update. Afgelopen week redelijk veel kilometers gereden (bijna 1200), allemaal snelweg. Het verbruik daalde daarbij drastisch in vergelijking met het verbruik tot nu toe. Afgelopen 1200km een verbruik van 6.6l/100km, wat zuiniger is dan de fabrieksopgave.

Vanmiddag naar de garage om het rechterachterportier te laten repareren.

Nog 1 klein irritant ding: het gebeurd nogal eens dat ik de radio aan heb staan en dat de auto opeens zelf besluit om over te stappen naar CarPlay. Dit leidt er toe dat ik de telefoon niet meer connect als ik geen carplay wil gebruiken, omdat gewoon wegklikken niet werkt. Met de laatste iOS update en de laatste update van de autosoftware is dit niet gewijzigd.

Echter, nog altijd zou ik deze auto zo weer kiezen.

13000km in 2,5 maand

  • 13.127 km

Zoals al omschreven: tijdens de vakantie in juli bleek opeens het rechterachterportier niet meer te ontgrendelen van buitenaf. Dit heeft me een halve dag Volvo-dealer gekost, en nadat de deur gedemonteerd is en weer teruggehangen is, is het probleem nog altijd niet opgelost. Er moeten onderdelen besteld worden. Daar word ik niet vrolijk van bij een nieuwe auto, en zeker niet bij een auto van 60.000 EUR.
Dit gaat bij de eerste beurt opgelost worden (over 2 weekjes). Verder keurig geholpen door de Volvo-dealer, maar het is een behoorlijke smet.

Als reisauto is de auto nog altijd vrijwel ideaal: comfortabel, stil, ruim en prettige stoelen. Ik gebruik de adaptieve cruise control vrijwel nooit. Het systeem is vreselijk slecht in anticiperen en remt daarom hard, onnodig en buitengewoon oncomfortabel. Ook doet de pilot assist nog wel eens een poging tot abrupt sturen, op een rechtdoor gaande weg. Die gebruiken we dus niet meer zoveel.

Een ander vreselijk irritant iets: als je in de file stilstaat, beginnen de parkeersensoren rondom nog al eens te piepen. Ook al sta je 3m van de dichtstbijzijnde auto af. Dat moet niet kunnen.

Door dit soort foutjes zoals hierboven omschreven, gaat de volgende auto toch een Duitser of Koreaan worden, maar waarschijnlijk geen Volvo meer.

Met mijn A3 (ook nieuw gekocht en 20k op de teller nu in een jaar) hebben we de garage nog niet 1x gezien en nooit iets vreemds meegemaakt.

Update maar weinig nieuws te melden

  • 22.500 km

Onlangs had ik een lekke band. Keurig gerepareerd door de garage in Nijmegen (Henk Scholten). Zeer vriendelijke service, lekkere koffie en gewoon lekker 1 van de managers achter de balie - zo zien we het graag.

Op het moment van schrijven is men de winterbanden er op aan het zetten en de eerste controlebeurt aan het uitvoeren en het eerder genoemde raamrubber vervangen. Nog steeds ridicuul dat dit kapot is gegaan, maar daar kan de garage weinig aan doen.

Verder is er tot op heden weinig nieuws te melden: de auto rijdt braaf zijn kilometertjes, Apple Carplay is fantastisch en het geheel is zeer comfortabel en stil.

Wat negatief blijft is de ietwat (behoorlijk) trage versnellingsbak. Zeker als je eerst flink gas geeft, dan inhoudt en dan weer gas geeft is de bak helemaal de weg kwijt en duurt het zeker een seconde voordat ie weet wat er moet gebeuren. Nu is dit een situatie die nauwelijks voorkomt en dus goed mee te leven is.

Een ander nadeel (maar vooraf bekend uiteraard) is dat deze auto gruwelijk groot is. De eerste parkeerschade is daarmee een feit - want een grote auto in combinatie met soms "spookparkeersensoren" (die ook piepen als ze niets zien) en een ietwat gehaaste bestuurder (dat laatste is de echte root cause, de rest is goed praten voor mezelf) en je schraapt zo langs een paal in een parkeergarage...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.